rf-sändare och mottagare modul

Berätta om dina pågående projekt.
FlashGordon
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 juni 2004, 01:06:01

Inlägg av FlashGordon »

Det finns massor av liknande sändar/mottagarmoduler. Åtskilliga östasiatiska företag massproducerar sånt där i olika varianter. Jag köpte mina på www.kjell.com. De sände inte längre än 100 meter, så de 800 meter den första länken i denna tråd talade om, det skullejag vilja höra nån påstå är sant! Det spelade nästan ingen roll för mig om jag hade 30 cm antenn, eller ingen antenn alls!

Därför är jag intresserad av hur man skaffar/konstruerar en lämplig Yagi-antenn! Nån som vet nånting?

Grejen med mottagaren, som jag tror i alla fall, är att den reagerar på SKILLNADER i radiovågor. Den använder typ den senaste sekundens genomsnitt som norm för vad som är hög och låg nivå. Lägger man spänning över mottagarmodulen, så ger den därför ifrån sig en slumpmässig serie av höga och låga nivåer. Det är bruset från yttre rymden eller nåt.

Om man har en sändare på samma sekvens i närheten, som växlar mellan hög och låg tillräcklig snabbt, typ varje sekund åtminstone, och sänder lika mycket lågt som högt (typ Manchesterprotokoll), ja då ger mottagaren vettigt utslag. Den speglar exakt vad sändaren sänder. Precisionen är högre än de 4800 bauden, ja de märker i praktiken på uppåt 1 / 100 000 dels av en sekund!

När det gäller protokoll, så kan man enkelt sända kort tid (t.ex. 1 millisekund) hög och lika lång tid lågt för att signalera en logiskt 0:a. Och man länder en lång tid (t.ex. 2 millisekunder) hög och 2 ms låg för att signalera en 1:a. Alltså skulle:
lång hög lång låg, kort hög kort låg, kort hög kort låg, lång hög lång låg
betyda 1001 = 9. Enkelt och tillförlitligt. Naturligtvis behöver man en inledande handskakningssekvens för att tala om att härefter följer riktiga data. Man måste alltså ständigt ligga och lyssna efter en sån sekvens (men det finns trick för att spara 99% av batteritiden!).

Min kommunikation med dessa mackaperer baserades alltså på att mäta tiden mellan stigande flanker från mottagarmodulens utdatapinne. Man kan ju då ha ett trinärt eller ännu värre signalsystem om man vill göra saker onödigt komplicerade! Du behöver i vilket fall en PIC vid varje modul för att kunna använda detta radiopar (ja, det är vad jag tror i alla fall...)
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

:lol:
enkel trådbit som antenn , :lol:
använd en riktig gp-antenn istället, den används som ref till alla mätningar av antenner. den är rundstrålande och kan göras mekanisk stabil.
1/4 våglängden för 433Mhz är ca 173mm
att försöka sända radiosignaler utan avstämnd antenn är att bjuda på att misslyckas.
Skriv svar