Portabelt larm!!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Jag ska använda mig av 2st Litium Polymerbatterier (SLB452128 från Worley) 2st cell = 8,4V och 150mAh

Har även 2st drivsteg (L298P från ST Microelectronics) vilket kan ge maximal utspänning på 46V och en total likström på 4A.

En DC- DC omvandlare av typ Step-up (LM3478 från National Semiconductor).

Vad tror ni om min Ide med en halogenlampa??? (sådan som används i extraljus till bilen)
Finns på Elfa t.ex. H3 art.nr: 33-581-65 Denna borde räcka för att blända och distrahera!!!
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Du kanske kan försöka använda dig av en Xenon-lampa :)
Dino har ju en. Dom lyser så in i #"%%!& starkt.

http://www.dino.se/product.php?pid=120
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Uppdatering på mitt X-jobb!!!!!!!!!

Jag har fått nya krav på mitt larm, "Grundtanken är att det ska blixtra så mycket att du inte kan låta bli att titta på det" . Larmet behöver inte blända alltså utan bara väcka uppmärksamhet, det ska blixtra (eller vad det nu blir) i ca. 3-6 sek. Larmet skall inte ha ljus som sin huvuddel utan ljud (och den delen är redan färdigbyggd). Det skall fungera på dagen (även på natten men fungerar det på dagen så är nog natten inget problem). Det skall fungera på en 0-10 meter.

Jag tror att jag ska köra på min blixtljus ide och bygga samman några (2-4) blixtar. Men jag funderar på om power Leeds kanske är något nu när det inte bhöver blända utan bara väcka uppmärksamhet.

Skulle vara mycket mycket glad ifall någon kunde hjälpa mig med att förstå vad som krävs för att man inte skall låta bli att titta på det.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

sätt på några led-displyer som räknar ner precis som om det hade varit en bomb eller nått.. då tar man nog sig en titt extra :-)
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Berra> Jag antar att det är som du säger det själv, att väcka uppmärksamhet.
Måste ju innebära att en förbipasserande ska uppmärksammas på att något är i görningen. Räcker väl iofs med ljudet för det, men ljuset kan väl hjälpa till att lokalisera var ljudet kommer ifrån.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Rök tror jag väcker mycket mer uppmärksamhet än en bunt lysdioder. En tjock vart rök som väller ut ur ett föremål är inget som man ser varje dag direkt.

Men om nu rök är uteslutet så skulle jag välja ett (eller flera) xenon-urladdningsrör (fotoblixt) istället lysdioder. Inte ens en hel hög med superstarka är särskilt imponerande dagtid.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Jag behöver hjälp med en trigger krets för xenon lampor. Någon som har en bra lösning på detta??? Ska kunna triggas med en microprossesor
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Inlägg av EvilGhozt »

Jag har en rätt så rolig lampa hemma, den bländar så kraftigt att man inte kan titta åt lampans håll ens. En kompis till mig provade att titta in i lampan i typ en sekund så såg han bara lila och jag var tvungen att leda honom ner för trappan efter det (han var praktiskt taget blind) :P... har dessutom fått min tröja att brina igenom att bara hålla den på 5-10cm avstånd från tröjan av mistag i kanske högst 2-3sek.

Lampan sprider ljus ca 90grader omkring sig, men nackdelen är just att den kräver att bli kopplad till vägguttaget på 230v - 1000w :)
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Inlägg av Tesla »

Har du kollat in Elfa:s 85-002-90? Det är en byggsats medhögintensiva blinkande lysdioder som lyser kraftigt.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Tack för era tips!!

EvilGhozt ström källan och att kretsen skall vara så liten som möjligt utgör ju problem.

Tesla har du testat "Elfa:s 85-002-90"? Hur starkt lyser den? Mitt krav är att den ska lysa så starkt att man måste "titta dit"!! om man är i tex ett rum mitt på dagen så ska man även då kunna se ett skarpt blinckande ljus.

Triggerkrets förslag är uppskattade!!!
Någon som vet vilken transformator som är bäst att använda?? (Jag har hittat kretscheman men ingen förklaring över storlek och vilken sort på komponenter mm)
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Här är en riktigt bra sida för er som gillar att bygga saker som blinckar mm.

http://members.misty.com/don/
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Inlägg av EvilGhozt »

Berra skrev: EvilGhozt ström källan och att kretsen skall vara så liten som möjligt utgör ju problem.
jo jag vet. men var bara en rolig grej eftersom du var inne på att blända :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Berra: Ska den kunna larma flera gånger på raken? Om inte så kan ju en ide vara att ha en eller flera blixtar som är baserad på magnesiumpulver eller tråd. Men en sådan får man rejält med ljus, och en del ljud- och rökeffekter på köpet.
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Inlägg av Tesla »

Tesla har du testat "Elfa:s 85-002-90"? Hur starkt lyser den? Mitt krav är att den ska lysa så starkt att man måste "titta dit"!! om man är i tex ett rum mitt på dagen så ska man även då kunna se ett skarpt blinckande ljus.

Jadå jag har testat den och den påkallar definitivt ens uppmärksamhet även på dagen! Man ser dem absolut även i ögonvrån. Jag har inte sett starkare 5mm.s vita lysdioder tidigare.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Tesla vet du vad det är för dioder dom använder?

Jag har också tänkt på den idéen att använda mig av någon form av gångs lösning. Men själva tanken är att produkten skall vara helt ofarlig. Och som jag förstår(rätta mig om jag har fel) så är brandrisken ganska stor om man använder rent pyrotekniska lösningar.
Jag har dock inte hittat någon bra info om blixtar som är baserad på magnesiumpulver eller tråd.


Jag behöver trigger kretsar!!!!!
Skriv svar