Portabelt larm!!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Portabelt larm!!!!

Inlägg av Berra »

Jag har precis börjat att göra mitt examensarbete som går ut på att göra ett portabelt larm. Detta larm skall drivas av ett bateri på 8V (150 mA/h).
På det portabla larmet finns redan 4 stycken högtalare som avger ett kraftigt störande ljud. Min x-jobbs uppgift är att se om det går att få ett distraktionsljus att blinka och blända förövaren när larmet utlöses.
Larmet skall klara stötar(klara att tappas), och vara ofarligt för förövaren!!!!

Jag har tänkt använda mig av kamerablixtar, men jag hittar inte någonstans på google hur pass stryktålig en blixt är?, samt om det finns några speciella blixtar som skulle passa extra bra?, eller om det finns någon annan lösning än kamerablixtar för att få fram distraherande ljus?.

Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få lite svar på dessa frågor!!!
Eller var jag kan tänkas finna svar.

Med vänliga hälsningar Berra!!!!!!!!!!
Senast redigerad av Berra 3 maj 2004, 14:39:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zus
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 december 2003, 11:34:08
Ort: Göteborg

Inlägg av zus »

Har en känsla av att nyare kammerablixtar är ganska stryktåliga, finns ju digitalkameror i "fickformat" m.m.

Annars skulle man kanske kunna använda massor av högintensiva LED:s...eller...kanske inte iaf......Plocka isär en gammal 35mm kamera (budgetmodellen) och titta om du kan använda blixten att testa med...?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Varför inte köpa ett 12V blixtljus/varningsljus/stroboskop på teknikmagasinet/clas ohlson/elfa?
Eller från någon annan firma som kan tänkas ha liknande produkt i sitt sortiment.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Tack för tipsen!! jag tittar på möjligheten att använda någon av deras färdiga byggen.

Vad menas med (ljusstyrka på 1 Mcd (candela))??

Larmet måste fungera även om man tappar det på marken dvs jag måste har fler än en "blixt" riktade åt olika håll. Vet någon var man kan få tag på bra ritningar för att bygga samman flera blixtar????

Det här med högintensiva LED:s skulle funka om förövaren tittar i rätt vinkel in i LED:en men det tror jag blir lite svårt att förklara för bovarna!!! =0)
(men man kan kanske spegla ljuset...?? ja eller inte, får fortsätta titta på detta också)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Berra skrev:Vad menas med (ljusstyrka på 1 Mcd (candela))??
Elfa har en ganska bra förklaring på faktasidan om ljus. Men snabbt kan man säga att den lyser som 1000000 stearinljus i den riktningen den lyser.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Okey tack!!!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

För det var väl inte mcd du menade?
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Nej jag fick svar på frågan!! tack!!!
Jag tittade på Elfas faktasida mycket bra.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Nu har jag frågat både clas olsson, teknikmag. och elfa men ingen har någon produkt som uppfyller mina krav med att distrahera (blända). De produkter som dom har tar antingen för stor plats eller har för svagt blinkande ljus.

Vad tror ni om att sätta en blixt mot en konvex spegel för att sprida ljuset i rummet?

Här är en underbar bild av ideen!!! ([) ska föreställa blixten (() ska föreställa spegel (--- ) ska föreställa blixtljus!!!

[---->(
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

tror det blir för svagt ljus om du sprider det för mycket. sen en annan tanke, med ett litet batteri kan du inte plocka så mycket effekt till blixtarna eller vad du ska ha.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Fördelen med LED är att det lätt går att "PULSA", låt säga så där en 5-15ms per sekund. Fast ljusutbytet från LED:s kanske inte är det bästa.......
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Ja det är ett problem, blir nog som du säger gvs!!!
Antingen tar det förstor plats eller så ger det för lite verkan eller så kräver det för mycket effekt.. Håller på att bli galen.. nja kanske inte galen.. men jag tar mig för pannan!!! Mina ideer börjar ta slut.

IDE:
Flera kamerablixtar tilsammans som blinkar likt ett stroboskop och ger en distraktions effekt. Blixtarna kommer att vara riktade åt olika håll för att inte alla skall bli skymda ifall larmet hamnar i ett oturligt läge.

Har ingen bra ritning på hur detta skulle gå tillväga, men det borde gå tycker jag.
Senast redigerad av Berra 5 maj 2004, 15:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zus
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 december 2003, 11:34:08
Ort: Göteborg

Inlägg av zus »

Annars får du fråga en skicklig kemist. Måste gå att blanda ihop grejer som börjar lysa och blixtra vid någon form av yttre påverkan....
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Det här med litet batteri tror jag inte är så stort problem jag vill bara att det skall blinka krafftigt i en 10sek eller så där, sedan skall ljudet ta över.
Ljuset skall bara få förövaren att stanna upp och bli förvirrad!!
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Jag fick just en ide!!! Tror ni inte man kan använda sig av halogen lampor..?? (sådana som finns i extraljus!!) Ifall det skulle fungera så skulle det räcka med en lampa tror jag.
Dela gärna med er av era ideer och tankar!!!!!!!!!!!!!!!!
Skriv svar