Elekriskt tändnings system för fyrverkerier!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jine skrev:
electric_man skrev:jo jag kan hålla med men jag kommer absolut inte att avfyra stora grejor!!!!!!!!!!

Det ända som kommer skjutas är små tiger raketer och smatter kulor!
Innan du underskattar dessa SMÅ raketer tycker jag du ska ta en blomkruka i keramik och slänga in en LITEN raket under den och lägg den upp och ner på raketen (Så raketen hamnar innuti den), dock bör du vara runt 10-20 därifrån när den smäller, då den EXPLODERAR och det flyger keramikskärvor åt alla håll och kanter..

Vad tror du händer om du håller den i handen (med handen stängd) när den smäller?
Visst kan jag hålla med om att man inte ska hålla på med pyro teknik om man inte kan det... Men, angående tiger raketer så är dem inte särslilt kraftiga. Visst om man håller en i handen och stänger handen så kanske man får ganska bra bränskador, men jag har hålt en i handen (öppen hand) när jag råkade avfyra den... Det enda jag fick av det var ett ytligt bränsår, jag fick ett mycket vrra sår av en tändsticka en gång... Vad är det för blomkruka du har? :roll: Jag har smällt tiger raketer i blumkruker och annat hur många gångersom helst utan att de har gåtsönder...Man kan stoppa ner dem i en läskflaska o skruva på locket (plast flaska) utan att den går i sönder...

//Daniel a
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

På tal om läskflaskor, någon som har provat att göra bakpulverbomber med Ättikssprit, natriumbikarbonat i stora mängder och 50cl PET-flaskor? :D

Jävlar vad dom smäller ^-^
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

om det är ngn som vill ha så har jag ett kopplings shema så att ni kan se hur jag har gjort!
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tycker tråden börjar nästan spåra ur lite.

Fastän det inte är olagligt att göra bomber av ettika och natriumbikarbonat så hör det inte riktigt hemma hit. Detta är inget bombforum, utan mera inriktat på att vara konstruktiv med elektronik.
När trådskaparens kunnande i ämnet dessutom tyder på att vara relativt begränsad, så är det ännu sämre att fortsätta med diverse "tips" om bomber man kan bygga.

En av de dummaste sakerna man kan göra med sprängämnen är att underskatta effekten i dem.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

OFF, igen... :(

Om jag skall säga min uppriktiga åsikt så stör jag mig betydligt mer på att en viss spud-gun tråd som ligger här till synes fått massiv uppbackning, än på electric_man s pyrotekniska utsvävningar.

Exakt som macce säger: "En av de dummaste sakerna man kan göra med sprängämnen är att underskatta effekten i dem."



electric_man --> Om du vill, så kan du ju alltid lägga upp schemat, om du tycker att du vill få det utvärderat, så kan du ju få litet teknisk feedback på det.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Det var inte helt lätt att läsa det schemat. Det underlättar om du placerar ut "junctions" dvs gröna cirklar som man placerar i korsningar där ledningarna har kontakt med varandra.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

ok, det var första gången som jag gjordet ett shema!

Här kommer den uppdaterade versionen.

http://img339.imageshack.us/img339/5812/namnls1yr3.png

Vet inte om det var så du menade.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Visserligen använde du gröna cirklar men det var inte riktigt så jag menade. Man använder junction (korsning) för att markera vilka ledningar som har kontakt.

Kod: Markera allt

      |
------|------   Ingen kontakt
      |


       |
 ------*--------- Kontakt 
       |

Nu skriver jag inte detta för att du tvunget ska ändra dina bilder utan för att ge dig/andra ett hum om hur man gör scheman mer lätt lästa.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Hur gör man det då?

jag använder eagle.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Ritar samtliga ledningar med net istället för wire.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Sen finns det en knapp för "junction" långt nere till vänster i vänster verktygs menyn. Ser ut som en grön prick med ett streckat kors.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nu har jag fixat ett uppdaterat schema och här kommer det.

http://aycu04.webshots.com/image/12443/ ... 326_rs.jpg
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Såvitt jag kan se ser väl annars själva schemat rätt OK ut, åtminstone såhär långt.
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Inlägg av port513 »

electric_man skrev:Varför kan ni inte hjälpa? :?

det är väl min grej om jag skadas? :roll:
Som gammal minröjare tycker jag inte du ska pilla med eltändning om du inte kan saker om statisk elektricitet med mera.

Man kan med lätthet få en bensinstråle att självantända genom spänningen mellan jorden och kärlet du häller från. Det är inte för inte som tankbilar jordar sig när de fyller eller tömmer tankarna.


/Henke
Skriv svar