Elekriskt tändnings system för fyrverkerier!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag kom på en idè om att man kan använda kondensatorer för att få upp strömen?

Går det, och vad gör en kondensator???


PS kolla min signatur! :lol:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror lite på hur du menar. Men en kondensator leder inte likström.
Jag undrar om du ens menar ström?

Enkelt utryck kan du se en kondensator som ett snabbt batteri med låg kapasitet. Det är långt i från hela sanningen. Men en enkel beskrivning.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Mizzarrogh: När det gäller vapen, pyroteknik etc. så kan man aldrig vara för säker. Mr murphy finns alltid. Det finns en uppenbar risk att allting inte går som man tänkt med hemmagjorda vapen.

Och jag kan hålla med Oblivion, man skall inte börja med elektrisk antändning av pyroteknik om man inte ens vet hur en kondensator fungerar.

Inte för att någon skall ta illa upp, men en kommentar i stil med "PS kolla min signatur" med en skrattande smiley och en signatur med texten "JAG ÄR NEWBE!" gör att jag börjar ifrågasätta ännu mera psykiska mognaden för det aktuella ämnet.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

jo jag kan hålla med men jag kommer absolut inte att avfyra stora grejor!!!!!!!!!!

Det ända som kommer skjutas är små tiger raketer och smatter kulor!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

electric_man skrev:Det är helt omöjligt att den avfyras oavsikligt pga att jag inte kopplar dit batteriet. Det är det sista jag gör. :wink:
Undrar hur många laddningar som gått av under historiens gång bara av statisk elektricitet.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

electric_man skrev:jo jag kan hålla med men jag kommer absolut inte att avfyra stora grejor!!!!!!!!!!

Det ända som kommer skjutas är små tiger raketer och smatter kulor!
Innan du underskattar dessa SMÅ raketer tycker jag du ska ta en blomkruka i keramik och slänga in en LITEN raket under den och lägg den upp och ner på raketen (Så raketen hamnar innuti den), dock bör du vara runt 10-20 därifrån när den smäller, då den EXPLODERAR och det flyger keramikskärvor åt alla håll och kanter..

Vad tror du händer om du håller den i handen (med handen stängd) när den smäller?
ensten skrev:
electric_man skrev:Det är helt omöjligt att den avfyras oavsikligt pga att jag inte kopplar dit batteriet. Det är det sista jag gör. :wink:
Undrar hur många laddningar som gått av under historiens gång bara av statisk elektricitet.
Det var ganska mycket snack om det i den andra "avfyra fyverkerier tråden" om folk som dog (2-3st) och lyckades rökskada ett helt hus. Av statiskt elektricitet. :) Dom lyckades antända EN pjäs av misstag, sen exploderade alla andra runt om kring, och dom va endå pyrotekniska EXPERTER!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Sluta snacka om vad faligt det är. :evil:

Man gör det väl på egen risk? :roll:

jag har komit på en ny ide hur man kan tända fyrverkerier, det ska vara en mobil telefon som man ringer till och då avfyras raketerna. jag tror att det kommer funka. för att när man ringer till den så kommer det ström på vissa ställen.

PS jag kommer inte spränga ngt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

vi tror dig... :D
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

finns det ngt relä som kan bli NO vid 4v ???
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Klart det gör...

Men helt ärligt, jag tänker inte hjälpa dig då du onekligen saknar vissa baskunskaper jag absolut tycker att du ska skaffa dig innan du börjar playa med explosiva saker.

MVH Jim!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Varför kan ni inte hjälpa? :?

det är väl min grej om jag skadas? :roll:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det här kanske är bästa lösningen tillsvidare.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tror du att vi vill att du skadas? Gör du det, så finns det en uppenbar risk att de som hjälpt får skuldkänslor, och det är inget roligt för dem.

Läs på mera, före det kan du satsa på mindre farliga projekt. När du fått upp kunskapen kring pyroteknik, vilket du tydligt har brister i, kan du ju fortsätta med motsvarande projekt om du då mera känner för det.
Ju mer man lär sig - ju mer märker man att man inte kan.

Jag har ibland svagt tinnitus på ena örat av att jag sysslade med pyroteknik för några år sedan. Det var både med hemmagjorda sprängämnen och hemmagjord tändning. Är glad att jag kom så lindrigt undan, det kunde ha blivit mycket värre. Det var också sista gången jag gjorde egna sprängämnen.

EDIT: Lade till lite.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"jag har komit på en ny ide hur man kan tända fyrverkerier, det ska vara en mobil telefon som man ringer till och då avfyras raketerna."

Och vad händer om/när någon råkar slå fel nummer och ringer till den mobilen när du står med näsan över raketen??


Så länge du ignorerar säkerhetsaspekterna så kommer troligen ingen att hjälpa dig. I början av tråden tyckte jag folk var för hårda mot dig utan orsak. Andra nykomlingar hade nog tröttnat, men du stod på dig med all rätt. Nu förstår jag däremot om kritiken mot ditt projekt är hård. Du har fått många bra råd men ignorerar dem. Dumt! Så får man ingen hjälp!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

OK ska bättra mig
Skriv svar