Mp3-spelare...

Berätta om dina pågående projekt.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Kent skrev:Intressant projekt. Klart imponerad :)



Någon som gjort något liknande fast med PIC processorer?
tror inte en pic hinner med att avcoda mp3..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tanken var nog aldrig att avkoda med picen. Det finns fina ktetsar för det. Men något måste mata dom det data.
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

jag undrar vad latcharna gör som man kopplar mellan picen och ramet?? *n00b*
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

För att spara på pinnarna på MCUn. utan latchen skulle ett 64KB minne ta upp 16(adressbussen)+8(databussen) pinnar, med latchen så kan man få ner det till 16pinnar genom att först skriva ut 8bitar av adressen på latchen och sedan läsa in datan till MCUn på samma port som satt latchen.
Lite luddigt förklarat, men det är bara fråga ifall du inte skulle förstå vad jag menar.

Edit: Kanske ska säga att det är så den används med externa SRAM till AVR iaf, men jag antar att det är något liknande med PICar.
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

ok men ja förstår nu. Tänkte bara så man vet vilka latchar man ska köpa också, bara att köpa 73-709-43 4-bit latch/4-to-16
line decoder från elfa. När man kopplar in flashminnet. tack
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Melker: Hur går det med projektet?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Jodå... håller på och gör om FAT32-koden ganska så mycket från start, när jag inte var nöjd med hur den fungerade eller såg ut tidigare och desutom hittade en hel del buggar i den som var rätt svåråtkomliga när koden var som den var. Koden ser bra mycket bättre ut nu än tidigare, men har en del kvar att göra på den, stödjer tex inte långa filnamn längre och lite annat viktigt, men jag jobbar på det. Varit bortrest nu en vecka precis efter att jag tagit tag i projektet igen, men nu är jag hemma igen och redo för nya friska tag.
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

melker när du decodar från kretsen så antar jag att 32 kb räcker på ramet, men om man ska encoda mp3 låtar från cd och/eller radio antar ja att de krävs mer? vet du de eller är de på MCUn de hänger på?? om MCUn är lite slö så antar ja att de kräver en hel del ram iaf.. kanske 2 mb eller nåt?? dessutom undrar jag om du använde HD cachen nåt? tror ni talade om de förut.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Vet inget om mp3-encoding så jag kan tyvär inte hjälpa dig.
Btw Jag har bara 2KByte SRAM (inte 32KB) internt i MCUn(ATMega32).
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

oj ok.. funkar de bra då?? du hade väll lite probs med att spela upp 192 kbits låtar? eller de kanske berodde på processor hastigheten?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Jo, hade/har problem med det, det berodde på tiden det tog att först läsa clusteradressen från en sector sedan clustret från en annan. Håller nu som sagt på och gör om FAT32-koden och när det är klart ska jag göra ett nytt försök med själva musik-uppspelnignen, får se om det lyckas bättre denna gång.
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Men visst skulle det gå att använda en Pic processor och sen köra den emot en krets som avkodar Mp3. Eller funkar det bäst med Atmel. Förklara för mig.

Mvh Kent
DragonOrb skrev:
Kent skrev:Intressant projekt. Klart imponerad :)



Någon som gjort något liknande fast med PIC processorer?
tror inte en pic hinner med att avcoda mp3..
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Det går att göra som du säger. Här finns massvis med länkar till olika mp3-projekt, både standalone och portabla med olika kontrollers: http://www.mp3projects.com

edit: Det att göra som du säger -> Det går att göra som du säger :)
Senast redigerad av mrmike 28 januari 2004, 16:27:55, redigerad totalt 1 gång.
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Okey

Har ingen fundering på att påbörja ett så stort projekt just nu. Har en massa projekt som jag ska göra före. Känns inte heller att jag kan riktigt så mycket för att ro det i hamn. Men det är bara en tanke för framtiden :) .
Kent
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 januari 2004, 10:48:05
Ort: Södra Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Kent »

En till liten fundering :wink: . Är det fördelaktigt att använda C-språket framför Assembler (som jag behärskar lite av) i ett sådant här projekt?

Finns det fördelar och nackdelar? Beskriv.
Skriv svar