Mp3-spelare...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Mp3-spelare...

Inlägg av Melker »

Tänkte bara berätta lite, allt eftersom hur det går med Mp3-spelaren...

Det är iaf ett skol-projekt på 100timmar kommer väl troligtvis bli mer, eftersom jag är uppe i ca 50timmar(+-10) nu, och har väl kanske hunnit knappt hälften. Fick min första beställning från elfa i tisdags denna vecka (24/06) som bestod av bla extra SRAM på 32kbyte, ett par latchar för att kunna koppla upp minnet mot MPU smidigt, div socklar; tex en 40polers IDE-kontakt för hårddisk, för MPUn, RAMet, LCDn osv... en mindre bunnt resonatorer (typ kristaller med inbyggda kondensatorer), kopplingstråd mm mm...

Hittills har jag hunnit koppla upp LCDn, RAMet och Hårddisken till MPUn, dock har jag fortfarande svårigheter att få det externa RAMet att fungera som det ska, har gjort ett program som skriver hela minnet och läser av det och säger till om RAMet retunerar fel värde, det retunerar aldrig fel värde under denna del, men sedan har jag i samma program gjort så att man kan stega igenom minnet på LCDn, men då hittar jag lite då och då adresser där fel tal skrivits, jaja... har laggt RAMet på "hyllan" ett slag nu och koncentrerat mig på hårddisken istället... Gick väldigt segt i början, fick inget att fungera, men nu börjar det ta fart. Hoppas snart kunna få upp filer och mappar på LCDn och kunna välja vilken jag vill läsa/öppna och få MPUn att följa FAT-tabellen, får se hur det går.

Lite övrig info. Jag använder en AT90S8515 som MPU på 8Mhz med 512byte internt minne. Får jag inte igång det externa RAMet så blir jag kanske tvungen att byta till någon AVR med lite mer i minne. 512byte kan bli lite trångt när man ska läsa från hårddisk (en sector är på 512byte och man vill helst kunna läsa åtminstonde en i taget) och streama till Mp3 decoder. Har inte bestämmt mig för vad jag ska använda för Mp3-decoder än, vet bara ett ställe som säljer i Sverige (Skaparen av www.yampp.com, och där kostar dom 250baggarns, har dock mailat och tigt om att få gratis exemplar av ett annat utländskt företag, får se hur det blir med det.

Det var väl allt för nu, rapporterar väl lite då och då om hur det går. Ni får för övrigt gärna (ifall ni skule råka snubbla över nån) tipsa mig om vart man kan köpa mp3-decoders, helst i Sverige. Och om nån undrar något är det bara att fråga. :!:
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tjaa....
Idag har har jag hunnit skriva ett antal rutiner för FAT32, kan nu sitta och bläddra igenom hårddisken på LCDen, kan gå in i mappar läsa vilka filer/underamppar som ligger där.

Glömde skriva igår att jag programmerar allt i assambler, och har lött allt på ett exprimentkort. Ser riktigt fint ut på ovansidan, men undersidan är den värsta djungeln av sladdar, önskar jag hade en digitalkamera så jag kunde posta en bild på det. Ska nog skaffa mig lite prylar för att kunna etsa lite finare kort, snart.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Det är spännande att höra att det går frammåt.

Är det projektarbete för gymnasiet eller?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10676
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Vi vill se bilder!!!
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Japp, det är projektarbete för gymnasiet.

Geekjoan, jag hade väldigt gärna visat bilder om jag haft en digital- eller web-kamera, får se om jag kan låna någon eller kanske köpa någon billigt.
Om inte så får ni hålla er till projektet är klart.
Rippo
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 juni 2003, 15:04:09
Ort: Sthlm

Inlägg av Rippo »

coolt!
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Hej

Coolt project du håller på med. Ska också påbörja ett projekt för gymnasiet men jag vet inte vad jag ska göra än.

Tänkte fråga dig angående hårddisken du använder i ditt projekt. Var har du hittat specifikationer på hur den fungerar? Använder du någon extra idecontroller eller liknande eller får din MPU sköta allt?

/Björn
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

netbear:
Har läst microsofts dokumentation på FAT32 och vissa delar ur deras dukomentation på ATA (den är jätte lång och man behöver defnetivt inte veta allt som står där). Sedan hittade jag lite (assambler)kod till AVR, som visar hur man skriver sectorer läser, ställer in adress mm, den satt jag och kollade igenom och testade ganska mycket med. Tyvär klarade den inte av FAT32 alls, utan den använde hårddisken ungefär som ett externt minne.
Jag använder ingen extra IDE-controller, MPU ska få sköta allt, utom själva dekodningen av mp3, som en extern mp3-dekoder får göra.

EagleSpirit, den där cd-mp3-spelaren är väl bara en valig ombygd PC?
Här finns iaf massor av mp3-spelar-projekt, tror även ATA och FAT32-dokumetationen finn med här: http://www.mp3projects.com/
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Dagens rapport :?
Har inte hunnit göra så mycket idag, för allt ville bara jäklas... Skulle förbättra rutinerna för hur man blädrar bland filer och mappar på disken,
det gick inget vidare (det fungerade, men programmet vart väldigt stort och klumpigt, kände att det inte skulle fungera i längden). Vad jag behövde var någon kilobyte mer i RAM tänkte jag, så jag gav mig på att få det externa RAMet att fungera igen...
Inge klokare och några timmar senare (nu) ger jag upp det externa RAMet, igen (men jag kommer tillbaks). Har lust att testa om det verkligen går att dela upp i 262144bitar (med en såg) eller om det fungerar bra som studsmatta :evil: :evil: :evil:
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Det finns en avr som är pinkompatibel med 8515 som heter ATMega162. Den har dubbelt upp av flash och sram. Tillgängligheten i Sverige vet jag dock inget om.

Använder du den metoden som är med i databladet för ditt externa ram? Har du testat extra wait-state i så fall?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Japp, använder metoden i databladet och jag har testat med waitstate och utan.
Jag har heller inte sett ATMega162 nånstanns i Sverige, men det finns ju andra som liknar 8515 fast med mer i RAM och flash osv, därimot så kanske dom inte har samma pin-konfiguration... Dock så skulle jag helst vilja slippa köpa en till AVR och istället få detta j*kla RAMet att fungera. Börjar nästan fundera på om det skulle vara trasigt, får kanske skicka tillbaks det till elfa och med lite tur få ett nytt.

Har du använt externt RAM till en AVR?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Nej, inte till en AVR. Jag har bara funderat på hur det skulle kunna gå till och metoden i databladet verkar ju smidig iallafall, även om du bevisat motsatsen. :wink:

Såg en tråd på avrfreaks om XRAM om du inte redan sett den, eller det kanske var du?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Hehe, var jag det. :) Jo jag tycker också att metoden verkar smidig, troligtvis är den det också, är väl bara jag som gjort något konstigt.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Hehe, coolt projekt. Måste säga att jag helt klart är imponerad! :D
Skriv svar