Temperatur logger - dubbel sidigt kretskort

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Temperatur logger - dubbel sidigt kretskort

Inlägg av rickeboy »

Hoj!
Tänkte delje er med ett litet projekt jag jobbar med... temperatur är ngt jag tycker är grymt skoj... programmering är ngt annat jag tycker är grymt skoj... träning är också grymt skoj oberoende så fick jag för mig att med hjälp av 1 PIC 2 st DS1820 och några standard komponenter ge mig på att etsa ett 2 sidigt kretkort till det hela... uppföljning kommer... ska försöka vara klart med från hårdvara till mjukvara till helgen... annars blir det väl kanske i helgen... beror på hur mkt tid man tar sig... och hur mkt jag gör NU... :)

Så här funkar det: PICen kör en liten lopp som hela tiden kollar om en pinne är låg... denna pinnen styr jag via datorns DTR signal på Com porten... när jag drar den låg går PICen vidare och tar in temperaturen och skickar den till datorn... i datorn sen så har jag skrivit än så länge ett program som tar emot etc etc objekt orienterat... då jag hade tänkt ha detta som ett litet projekt i Programmering C kursen som snart ska sluta...

Tanken är att man från min hemsida ska kunna se grafer etc... som sagt uppföljning är på G...

(För er som är mer intresserade så agerar programmet daemon... kör alltså Linux... Slackware, mer info kommer här och på min hemsida... antagligen kommer jag bara slänga in en länk här så är det bara att läsa och kolla på bilder på hemsidan...)

På bilderna ser du mörkare partier här och var... jag blev lite ivrig med Kaustik sodan då jag skulle få väck fotoresisten efter etsningen... :roll:
Jaja... ser bra ut... och det är DUBBEL SIDIGT! :D
Bild
Bild

//Rille
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Intressant bygge, men vad är vitsen med "jordplanen" som är utspridda i småbitar och saknar anslutning? Det vore bättre om du hade ett heltäckande jordplan som är anslutet till kretsens GND.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jo jag är medveten om det... jag gjorde främst så för att etsblandningen inte ska gå åt så snabbt :)
Säg att man hade mer runt om etc då och kopplat det till GND... vilken fördel är det? Mindre störningar etc eller?

//Rille
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag kan inte säga att det alltid är så.

Men när vi byggde PWM-kretsaran till våran motordrivna soffa så är det mindre störningar på den som har större jordplan. De kan självklart bero på många andra faktorer, men det borde inte skada.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Så där ja då har men satt ditt alla komponenter och testat hela kalaset :)
Funkar utmärkt!

Som vanligt funkade det inte när jag kopplade in att... efter lite felsökningskodande konstaterade jag att jag hade satt ett motstånd på 10K istället för 1K detta medförde att det inte funkade att skicka seriellt... i vilket fall som helst är det fixat och man kan knappt se att jag har bytt det...

Vad som återstår att göra (hårdvaran är ju klar så det är bara mjukvara kvar):

1. Bygga vidare på klassen som hanterar kommunicationen
2. Antingen bygga in funktionen som fixar till graferna etc i klassen eller skriva ett program som får detta som enda uppgift... eller skriva att i PHP som hemsidan ändå ska skrivas i...

Detalj: Mätarna sitter i socklar så att man kan sätta ditt längre sladdar... dvs så att båda inte mäter så nära varandra... den ena ska nog få sitta där den sitter medans den andra ska nog sitta i andra rummet...

Tja... va nog det hela... för den som vill läsa kod etc kommer det också att läggas ut när jag kommit närmare en stabilare och mer funktionel slutversion (eller åtminstone en Alpha Release :wink: )

BILDER! :D
ENJOY!
Bild
Bild
Bild
Bild

//Rille
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

graferna kan du ju göra med GD i PHP, tycker jag är smidigt :)

/Johan

Edit: men å andra sidan måste du ju ändå göra ett program som samlar in datan, den kan spotta ut en bild varje uppdatering, skulle nog bli klart snabbare än GD...
Senast redigerad av strombom 14 april 2004, 21:50:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

:?: GD i PHP :?:
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

strombom>>
Jag sökte på "GD PHP" och hittade det mesta... gick även in på http://www.php.net som jag också gör då jag söker en funktion eller undrar över en funktion... fick även där mkt bra svar: http://se2.php.net/manual/sv/ref.image.php

Tror du har lett mig i rätt riktning :)

Tusse>> Kolla på länkarna och sök på "GD PHP" på Google... du kommer inte ångra dig... verkar vara riktigt bra grejor... denna tutorialen verkar riktigt bra... läser lite nu nämligen...
http://nyphp.org/content/presentations/GDintro/
EDIT-> Även denna läsvärd verkar det som
http://codewalkers.com/tutorials.php?show=3

[EDIT] Kolla polygon funktionen i tutorialen! Bara man får in värdena i en array (vilket inte är några problem) så kan man i stort sett få ut grafen hur lätt som helst...! jag är imponerad... kommer bli skoj att arbeta med detta...

Säger till när det börjar likna ngt :) Typ imorgon/fredag eller i helgen... :D

//Rille
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

GD är väldigt enkelt så fort man har fått kläm på det. Gjorde mitt temperatur-diagram-ritar-skript i PHP med hjälp av GD och MySQL. Senare skrev jag om det i C istället för att snabba upp det lite (fortfarande med GD och MySQL).

http://cykze.mine.nu/?sida=tempen


Men varför kör du via en PIC? Du kan lika gärna köra direkt på serieporten. En fördel med PIC dock är att du kan spara undan temperaturer i minnet och sedan hämta dom från datorn senare. Så att du t ex inte missar temperaturmätningar då datorn är avstängd. Skulle själv vilja ha så egentligen då min server-dator är alldeles för högljudd för att vara igång dygnet runt. Men du kanske har tänkt göra så?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Varför är sensorerna fastlödda i socklarna? eller är det bara jag som ser fel?

Missar sin poäng lite... Men det ser jäkligt bra ut! Hur mycket tar du för en som kanske skulle kunna skickas hem till mig? :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du kollar en gång till så ser du att det är dubbla socklar. Antagligen för att det blir stadigare så.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Denei> Om du läser en gång till.
Detalj: Mätarna sitter i socklar så att man kan sätta ditt längre sladdar... dvs så att båda inte mäter så nära varandra... den ena ska nog få sitta där den sitter medans den andra ska nog sitta i andra rummet...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var ett svar på zeus inlägg om varför de var lödda. inte varför de sitter i socklar.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

cykze skrev:Senare skrev jag om det i C istället för att snabba upp det lite (fortfarande med GD och MySQL).
Hmm... okaj... kollade på din sida... är mäkta imponerad kan jag tala om :D, Jag kommer dock inte använda MySQL blir nog vanliga filer att spara att i... funderar på att ha en för varje månad... hur använder du GD tillsammans med C? Du vill inte dela med dig av koden? :)
Som du själv sa går det ju snabbar med C... hade varit ganska smidigt också för den delen... avlasta servern också... osv...
cykze skrev: Men varför kör du via en PIC?
Burken står på 24/7... hmm... tja... varför en PIC... hmm... känns lite "varför inte" :wink: Jo visst man kan ju köra direkt på serieporten men då måste man ju skriva den mjukvaran också... känns som om det blir mer jobb... krångligare att hantera... tycker iaf jag... lättare att bara skifta DTR och veta att man har 2 värden som ligger i in bufferten :) Har många PICs liggandes och så är det lättare att bygga ut också... kan ju koppla in allt som PICen kan kommunicera med och mer... finns ju i stort sett inga gränser...

Men som sagt jag kommer nog köra med vanliga filer istället för databas... främst för att det är smidigt att skoja med filer... blir lite mer jobb att få det att funka bra dock... en massa öppnande, stängande, samt avgörande vilken fil som ska öppnas... jag är ingen Gud på MySQL + PHP och förstår knappt MySQL + C/C++ (dvs jag har lite förståelse problem med MySQL helt enkelt :roll: )vilket gör att jag hellre jobbar med filer... detta är tänkt att vara ett lite mindre projekt som inte ska sträcka sig över mer än 1 - 2 veckor typ... det finns alltid möjligheter att bygga ut att ju...

zeus>> Sensorerna är inte fastlödda som det har sagts :) Hehe... hur mkt jag skulle ta för en? Hehe... tja du... ngn hundralapp antar jag... är inte direkt ute efter å sälja men ge mig ett bud och be mig riktigt snällt så kanske jag tar mig tiden å göra ett :)

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ser ut som att de är lödda i den övre sockeln.
Skriv svar