Slutstegsbygge - Problem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jag hoppas du isolerat transistorerna ORDENTLIGT (elektriskt alltså) från varandra, om de är monterade på samma fläns, annars är det en klassiker...
men nej, ett transistorslutsteg ska inte brinna om den körs obelastad
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Sluttransistorerna 2955 och 3055 är isolerade från varandra japp. Cyr: Ja jag byggde "3" som ett litet längre kliv in i förstärkarvärlden eftersom det var komponenter som var billiga och lätta at tfå tag i och en enkel krets. (Nästa projekt lär nog bli med Mosfetar. Nån som har nån ritning ?)

det är ju klart att jag körde bara på +-15 volt matning istället för 33 Volt. Men det borde ju isåfall bara bli värre på 33 Volt. eller?

Hmm intressant.. Fungerade din direkt sa du? Hade du nån kylning på nån utav drivtransistorerna? Blir dom varma?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fritzell skrev: det är ju klart att jag körde bara på +-15 volt matning istället för 33 Volt. Men det borde ju isåfall bara bli värre på 33 Volt. eller?
Inte nödvändigtvis, har inte analyserat kopplingen direkt, men det kan ju finnas delar av kretsen som inte fungerar som det är tänkt utan en högre spänning över sig.
Hmm intressant.. Fungerade din direkt sa du? Hade du nån kylning på nån utav drivtransistorerna? Blir dom varma?
Jo, jag har flänsar på drivtransistorerna. Med flänsarna blir de inte alls varma, har inte testat utan... Hade nog räckt med betydligt mindre, eller kanske inga alls.

Har bilder här:

http://area26.no-ip.org/?section=hard&project=amp

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Riktigt snyggt det där du! Ok. Ska försöka få tag i nya transistorer och 33 Volt nu. En annan grej som jag ser jag också borde ha gjort är att sätta kabelskor istället för att löda alla sladdar på kortet. Har du gjort PCB:n själv eller köpte du ? riktigt snygg annars!
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mac »

Om man studerar kopplingsschemat finns det inget som tyder på att kretsen skulle fara illa med för låg matningsspänning. Att ett bipolärt slutsteg skulle skadas av att köras utan belastning verkar också långsökt. Troligare är att det rör sig om någon dålig lödning (kallödning/brygga) eller felmonterade/felvända komponenter.

Kontrollera speciellt de två dioderna som sätter biasspänningen. Är någon av dem (eller båda) felvända så borde transistorerna ryka rätt fort.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo jag tänkte också det. Jag bytte två av drivtransistorerna idag och då fungerade det igen 8) Förmodligen var det så att bias "potten" stod helt åt pipan för nu ställde jag den så biasspänningen var runt 200mV och det verkade som det fungerade rätt bra. Ingen av drivtransistorerna blev varma nu vilken dom blev förra gången jag provade (!)

Gött att det funkar igen iallafall :D Tack så mycket för alla svar :)
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Figure 1 - 60W Power Amplifier Original Circuit Diagram (Don't Use This Circuit!)
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Fritzell skrev:
MadModder skrev:Det är inte utan anledning man bygger in en säkerhetskrets som kopplar från slutsteget om ingen belastning finns.
Säger du det. Men nu hade jag ingen sån. Men vilka av transistorerna är det som skadas av att man inte belastar kretsen då ?
En bra skyddskrets för hogtalare stänger av utgången (via relä) når det antingen är DC-spänningar över 1-2V eller AC-spänningar som är högre än vad förstärkaren klarar.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ja hebbe en sån krets vore inte fel. Men varför skrev du som du gjorde i ditt förra inlägg? Det är inte den kretsen jag har byggt om du undrar.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Skrev det ifall du byggt efter den ritningen. Annars har jag alldrig sett 2N3055 transistorn i förstärkare större än 40W...

Kanske du hittar något här:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/schematics.htm

Eller sök på ord som:

power amplifier schematics

Skriv gärna in namn på transistorer om du har dom 'hemma'...
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo precis, jag har nog sökt på det mesta och detta var nog den enklaste och billigaste designen. Nästa projekt lär nog som sagt bli med MOSFETar. Tack för länken, fast det var ju nästan bara tube amps där eller? Det är änni inte riktigt aktuellt :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Cyr!

Det där kretskortet ser ju nästan onödigt bra ut :?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det är en illusion :)

På baksidan är det ett par kapade tracks och ditlödda sladdstumpar, p.g.a. en layoutmiss.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Jag har också byggt en P3A, dock så hade jag den stora "turen" :/
att min inte fungerar perfekt.
När jag höjde spänningen och kom upp i +-20V så
vråldrar det ström från negativa spänningen.
Exakt när jag går under -20V.
Därimot kan jag höja positiv matning hur jag vill.
Så för tillfället spelar jag ett steg på +-10V i väntan på att
jag löser problemet.
min egen fundering kring det kan vara mystiska jordströmmar..
Egen designat kretskort används.
Någon med erfarenhet som har något tips?
Har försökt bygga upp ett så bra stjärnnät som möjligt på labbänken.


VH/ Johan

-Trevlig Helg-
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mac »

Använd ett strömbegränsat nätagg till negativa matningen och ställ in det på så låg strömbegränsning att steget inte tar skada.
Sedan kan du mäta i lugn och ro och förhoppningsvis hitta felet.

En (mycket) försiktig gissning är att bootstrapkondensatorn (C5) är felvänd eller har för låg spänningstålighet (bör tåla hela matningsspänningen).

Jordproblem verkar osannolikt. Är det så att steget självsvänger och därför drar ström (kolla med oscilloskop) kan det kanske bero på jordningen.
Skriv svar