Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite torrsimning. Noterar att täcklocken (bell ends på utrikiska) till utgångstrafarna måste vändas och det vore fint att vända socklarna till rören med så texten syns. Det är ju för fasen finrör det här. Ska kolla dagspriset på AliX .... :shock: Finns inte med på eBay kostar ett fyrtal nära 650 dollar!!!! Och Banzai ska ha dryga 100 Euro styck .... Bomullshandskar på alltså :eh: .

KMQ60-38.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av Electricguy »

Inga rör man vill marinera med för mycket bias med andra ord.. :D Snyggt bygge det där! Hade varit kul att höra den någon gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej fan heller ... runt 40V är väl lagom bias. Det är ju himla kul med en duktigt förstärkare - 25W - med enbart trioder (även EF86 är triodkopplad).

Nån gång jag på väg ner mot den småländska mörkret kan jag ta med den så du får njuta av rent rörljud, fast sådant har du väl redan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jaha ... igår sket det sig. Jag drog sönder en högtalarterminal :doh: . Vet man inte vad man sysslar med eller lider svårt av Dunning-Kruger (dvs grovt överskattar sin förmåga) kan man ju skylla på Murphy :wall: . Men att inte erkänna sin okunskap och övertron på sin egen förträfflighet kan man ju göra det. Jag tog i FÖR hårt, fast jag vet att man drar sönder de här terminalerna om man inte har lite fingerkänsla :madmodder: .
skruv.jpg
Jag letade upp en T-amp, en sådan där med BT och med rätta terminaler, så den maskinen får bli låghalt, fast jag har andra terminaler som dessvärre inte är isolerade men passar bra i T-ampen då den är helt i plast.

Sedan klarnar en del saker. Varför har jag vissa komponenter till projektet och som inte finns i mina scheman?? Jag hittar ett serviceschema som tydligen kommer från Danmark och där hittar jag omkopplaren för återkopplingen. Jag har ju borrat ett hål i bakstycket för en sådan omkopplare men det fanns ju inget i mina scheman. Här finns den i alla fall.
Och varför har jag så udda värden på mina stora elektrolyter?? Jo, för att sådana värden finns på det "danska schemat" :jimmyhacker: .
schema.jpg
Och med två varianter av feedback får jag olika siffror.
spec.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När jag ändå var inne på Kjell och köpte en chromecast, frågade jag efter högtalarterminaler och sådana fanns MEN de var oisolerade. När min tjänstepension kommer, åker jag till BRL och handlar där istället.
Men var hittar jag terminaler hos BRL??? Men titta, högtaslarstativ finns ju i mängd 8) . Men 1200 för billigaste, tror jag snickrar ihop något själv ....

Just det - högtalarterminaler var det ... MÅNGA pengar för ETT par!!!!!!! :evil: Jag kanske köper Kjells billiga och gör en isolering till dem. Jag har en idé hur man fixar det.

När man bygger något så kan man ju göra något som redan är färdigt och testat sedan tidigare = garanterad funktion. Dock finns det ju folk som kallar en för copy-cat, för att man vill att saker ska fungera och fungera bra och inte bara halvdåligt skit - "good enuff".
Här har jag En färdig förebild ... inte .... :doh: I alla de scheman jag har till denna MQ60 hittar jag varianter till nätdelen och tom själva förstärkeriet, så vilken variant ska jag följa? Det får väl bli en kompromiss.
Nätdelen ser ut så här:
MQ60-AMP.jpg
Den undre varianten passar mig väl bäst för det är till den jag har "bästa" filterkondingarna.

Vad gäller förstärkeriet finns två varianter. Drivrören kan antingen vara 6240/ECC85/6DT8. Det funkar säkert jättebra men är väl inget rör man väljer till high-endprylar.

DATA ECC85

Det andra drivröret är 12BH7A/ECC99/E182CC/6N6P och är ett kraftigt rör med erkänt goda egenskaper som drivrör. Jag har den ryska varianten - 6N6P, och eftersom varianten med det röret inte kräver så mycket mer kan det ju vara en god idé att gå på den.

DATA ECC99

Här ska nämnas att man aldrig använder de värden på gm, Ra osv som man hittar i tabeller. Man använder alltid graferna - Ua/Ia-diagrammen, för de säger hur rören de facto fungerar. Att räkna med rörekvationer leder ingenstans.

Såhär får det alltså bli. Jag pissade in skillnaderna på scheman och om någon kan japanska, berätta vad det står uppe i högra hörnet.
MQ60-AMP.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kastar/hastar in ett litet litet projekt bara för att jag kan ... Beställde ett kit från Kina till en enkel SE-stärkare med GU50 + 6J8P + 5U4C. Kitet kom i tre utförande alla komponenter+PCB utan rör, med rör och färdigbyggt kort. Men jag har utgångsrören, GU50, i parti och minut (ett dussin kanske) och det är ett biffigt rör med en uteffekt i SE på kanske 10-12W (8W säger AliEx). Ingångsrör köpte jag billigt från Ukraina eller om det var Bulgarien ... Ukraina! ... och jag har nog några 5AR4 och jag grävde fram ett 5Y4 som kan funka, men jag får lusläsa datablad.

Transformatorer till utgången finns; hittade ett par udda saker med konstiga anslutningar till primärsidan, men antar att det är typ 5K/3K5 eller 3K5/2K5. Fem kilo blir en bra last för GU50 men 3K5 kan ju funka med. Troligen har jag en stor (och ful) nättrafo, just för GU50, vilken vill ha 12,6V för att glöda.

Sedan är undran, passar mina fina socklar på kortet som kommer snart (moms+avgifter pröjsat till PN) ...

Los cinco merodeadores
merodeadores.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av ELTompa »

är Kinabyggsatsen att beteckna som en Luxmanklon den också? Eller en annan design?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nejnejnej! Jag försöker återanvända trådar så långt det går. Jag har plockat ihop mina syntprojekt till en tråd och de kinesiska D-förstärkarna får samsas i en tråd osv. Jag trodde att jag hade en rörtråd men icke, så jag täckte att jag kastar in ett intermezzo i den här tråden.
Utan att veta och minnas säkert, tror jag Luxman släppte förstärkare med helt andra rör, antingen EL34 eller KT88/6550 (troligen EL34), i sina förstärkare och det hade väl gått att köra Luxmanmaskinen med EL34 eller rentav GU50, vilket är ett riktigt duktigt rör, även om man gärna kan brassa på med 700V anodspänning för att få ut det mesta ur röret, som är en äkta pentod och som av många anses har riktigt fina audiofila egenskaper. Dessutom är det snuskigt billigt jämförelsevis. Hittar det i Polen för en hundring och annorstädes för man röret för en femtiolapp, men den läckra hållaren kostar 8 dollar :roll: .

Hittills har alla mina rörförstärkare varit småwattare men kan jag få ut 8-10W ur den här, är det ett stort steg framåt, men den här ersätter inte alls Luxmanklonen utan var något jag startade på en ren impuls.
Kollar man efter rörförstärkare på AliX, hittar man massor och det är billigt, om man bortser från frakten (och ett 25% momspåslag när apparaten kommer till Sverige). Om man väljer med lite omsorg kan man få hem en bra(??) och billig förstärkare, antingen färdigbyggd eller i byggsats med eller utan rör/trafar/chassi.
Det finns en del fina förstärkare från vår del av världen och som, om man nu var gjord av pengar, skulle kunna unna sig. Copland och Erik Anderssons (Audio Innovation med flera brands) är ju förstärkare kända för god design, både rent elektriskt och estetiskt. Holländare och tyskar erbjuder fina byggsatser och det är inte alldeles orimligt att kunna bygga ihop en bra förstärkare för en fem Hammrsköld (5000:-).
Priserna är ömsom galna höga (kolla The Lars!!) ömsom halvgalet låga (AliX) och det är lätt att inse att marknaden verkligen mättar sig själv. Jag hade långt framskridna planer att ta fram en serie av Lodströms legendariska förförstärkare från 80-talet men hejdade mig; dels insåg jag att elsäkerheten hade högsta prio och även om jag var en van konstruktör skulle jag aldrig riskera något genom att sälja apparater som dels matades av nätspänning, dels hade höga likspänningar ombord. Jag skulle heller aldrig få till en design som skulle attrahera köpare och om jag tog genom att låta laserskära chassin, pulverlacka dem med expoxifärg skulle priserna behöva bli galet galna. Så jag har för länge sedan droppat alla tankar och planer på att sälja något, även om jag kan sätta en prislapp på nån enstaka apparat när jag åker på träffar. Och att träffa folk som känner marknaden, spana in presumtiva köpare, och vet vad som säljer är A och O.

Det var mycket snack om ingenting ...

Hursomhelst när byggsatsen kommer bygger jag klart och testar. Jag har ett bra trächassi liggande men, som nämnde annorstädes, befinner jag mig i karantän några dagar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Frk postiljon levererade ett näpet paket imorse - min SE-förstärkarbyggsats.

Jag var ju tvungen att snabbt löda ihop den men förundras över två mindre elektrolytkondingar som inte har någon position på kortet.

Det här är själva utgångsröret (mastigt som en KT88 = samma effekt, billigt som fasen man får 4-8 sådana här rör för priset av EN KT88, och så låter det himla bra med). Notera upphöjningen längs röret.
GU50-09.jpg
Den upphöjningen används för att styra röret rätt i de mer exklusiva socklar man kan få tag i från Ryssland - notera falsen.
GU50-10.jpg
Kortet monterat och klar. Motstånd och rör på ovansidan, kondingar på undersidan.
GU50-06.jpg
GU50-07.jpg
Med rören på plats. Oktalsocklarna måste "joggas" lite.
GU50-08.jpg
Återstår lite testkörning och håltagning i en lagom stor plåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av Klickmans »

BildSäga vad man vill, men för jävla vacker är denna konstruktion att titta på, lånad bild från denna tråd.
Hur det låter har jag inte en aning om, har nog aldrig lyssnat på riktiga rörgrejor (HiFi) hos en kompis.
Men jag nöjer mig med att få titta på vad andra har skapat. Ögat ska ha sitt. (citat: Frank Andersson)

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här kommer en lång utläggning igen .... :eh:

Jag såg att någon tyckte att Williamsonförstärkaren var väldens bästa (rör)förstärkare, vilket är lite grann som att säga att bensinbilen är världens bästa bil.

Varför skriver jag nu detta. Jo, tittar man på rörförstärkare kommer de i olika topologier. Grovt sätt kan man säga att det finns pushpullförstärkare OCH det finns singleend-förstärkare.
Pushpull aka tvåtaktaren fungerar så att insignalen delas upp i två halvor (positiva och negativa) där varje halva förstärks för sig och sedan kombineras i en utgångstrafo som består av två identiska halvor. De allra flesta förstärkare av denna typ är Williamsonförstärkare. Williamson utvecklade bara ett koncept som var så gott som klart och kom fram till en standarddesign för en typ av förstärkare.
Det här är en typisk PP-förstärkare (PP som i PushPull):
GU50-6N1P-6N2P.jpg
Williamson pratar om fyra aktiva element, men om man slår ihop de två första är det fortfarande en Williamson.

Entaktaren aka enpetare aka Single End, låter ett element hantera både negativa OCH positiva halvan av signalen, typ så här:
ec52_gu50_Amp.jpg
Det finns en hel del andra modeller och varianter av modellerna ovan. Man kan köra utan transformator på utgången (kräver massa parallellkopplade rör med låg utimpedans), man kan sätta transformatorn mellan rörets katod och minusmatning (jord), man kan köra med fast och flytande bias. Bias kan ses som grundgas på en bil. Det måste flyta lite ström genom rören för att få dem att arbeta i sitt linjära område. För entaktsförstärkaren måste man lägga så mycket bias att man kommer "halvvägs för signalen ska ju gå positiv till maxspänning, men också negativ till minspänning/jord/0V ...

Nog om det. Man kan ju nästan säga att alla varianter är redan "upptäckta" och om man tittar på traditionella förstärkare med traditionella rör är alla varianter redan tillverkade, antingen av amatörer eller proffs. Kolla vad som dyker upp, eller hur mycket som dyker upp om man söker på EL34 pushpull amplifier.
Alltså, man kan liksom inte sälja en förstärkare med EL34 som är helt ny och unik, för det är den inte, men man kan förpacka den på ett nytt och coolt sätt och ta betalt för förpackningen.
Men titta på länken ovan! Inte ens designen av förstärkarna skiljer mycket åt ju. Ett ganska tunt, kanske 5 cm tjock chassi med rör och transformatorer monterade ovan på. Släng lite krom, eller snidade trädetaljer, pulverlack, VU-metrar, blå lysdioder och man har tydligen åstadkommit något som sticker ut och skiljer sig från mängden ....INTE!

Jag kör efter det här konceptet för att det är enkelt. INte strävar jag efter Reutersköldtska designpriset (finns det ens något sådant??). Så här ungefär ska min 4W-förstärkare med miniatyrrör se ut (men var nättrafon ska sitta vet jag ännu inte):

Bild

Och det här är min Stealth:

Bild

Men även mina SE-förstärkare har varit hopplattade skoboxar, som den här ECL82-STC (STC står för en udda återkoppling bara):

Bild

Liksom min Darling (det är de mäktiga utgångsrören som är darlings - uteffekt 0.75W):

Bild

Sedan ska jag erkänna att jag nog aldrig ansträngt mig att göra en ful förstärkare även om en del varianter jag byggt inte varit alltför vackra. Men det viktigaste - de ska fungera, de ska vara säkra, av god design (inga genvägar!) och de ska inte sticka i ögonen. Fast jag kan ju ändå tycka att många kommersiella förstärkare ser läckra ut (men jag har sett många hobbybyggda som ser förskräckliga ut ... :roll: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av Palle500 »

Intressant och rolig läsning du bjuder på herr Bäver. Man Tackar och bockar så här inför julen.
The Lars var en tjusig sak undrar om man når upp till fri frakt om man beställer två för att få stereo?
https://www.nyteknik.se/innovation/skad ... er-6408753
IMG_1207.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad kostade de där?? Runt hundratusen vill jag minnas. Jag kan tänka mig att lejonparten av det priset är designen.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av mcrj »

700000kr
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Luxmanklon med 50CA10 (nygammal tråd)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara 600.000 kr fel .... :roll:

Då kanske jag ändå sparar en slant om jag bygger en slik apparat själv ...
845_4.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar