Nixie Clock 3 - The Final Solution

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Fråga:

1. Ger rören mycket värme? En överbyggnad i plexiglas skulle vara bra (kanske med lufthål) så att rören inte går sönder av en olycka...

2. Men är PSU ibyggd i lådan? Villken/villka späning vill den ha?

Jag kan vara intresserad av ett köpa en...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

1. Rören är i princip övervuxna glimlampor. Den lilla värme som avges är marginell och kräver ingen speciell kylning. Det går aldeles utmärkt att bygga in hela klockan i ett slutet chassi (gamla mätinstrument som körde med nixies var inbygga i lådor).

2. PSU'n är inbyggd i det exemplar jag har. Logiken kör på 5V stabiliserat, rören vill ha 140 - 180 VDC beroende på typ. Mitt kort har separata anslutningar för de två spänningarna, väl skilda från varandra. Elfa har en trevlig ringtrafo på 50VA som ger föhållandet 2:1 (230 V in - 115 V ut) som passar bra för att generera de erfoderliga 140 VDC.

Jag har inte mycket att sälja - jag beställde bara tre kort varav ett gick åt i klockan som visas i denna tråd. Av de återstående två vill jag behålla ett så det återstår ett kort som kan i så fall säljas. Är intresset stort får jag beställa fler - filerna finns trots allt kvar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag har läst lite i tråden nu och tycker att den är fett najs.

Bara ett par komentarer (bara estetiska saker):

1. En låda över är nog ett måste. Om man klantarsig och pajar ett rör så kommer man aldrig att förlåta sig.

2. Om man istället för plexiglas har borstadaluminium som platta under rören så kommer dom nog att får en fin "glittrande" reflektion. Ännu bättre om man vänder rören 180grader så dom får maximalt med platta framförsig att glittra i. Eller om rören sitter mitt på i alla fall.

3. Oljad ek är najs! Men med extern PSU så skulle man kunna göra den lägre. Snyggas skulle vara om lådan var ca 50-60% av rörens höjd. Det är rören som är huvudnummret så att säga.

Kan du inte draigång en handuppräckning på förhandsbeställning av "kit"?

*troligen handupp*
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Valet av låda är helt fritt - kommer detta säljas så blir det kort + komponenter (kanske även bara kortet ifall man vill skaffa komponenterna själv). Hur man bygger in det hela samt fixar PSU blir upp till var och en.

Det man skulle kunna göra är att sätta ihop satser med PCB, förprogrammerad AVR samt alla komponenter förutom rören. Frågan är bara vad som är skäligt pris för en sådan sats?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Kostnad för delar och 15% ska inte vara något problem tycker jag, när priset ligger på ca 3000kr. Med förhandsbeställning så slipper du ta någon risk.

Jag missade att den styrdes av AVR, det underlättar om man vill "hacka" den senare. Kanske vill man ha den som stoppur, "schack-klocka", klockradio(!) eller som display till CD/DVD...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Konstruktionen är rätt generell. Kortet är förberett för serieport också ifall man vill koppla in en PC eller en GPS (till exempel). Det enda jag måste göra är att kolla SPI-anslutningen om den följer STK-standarden (jag bara hittade på första gången). Det är i så fall inget stort jobb att ändra i layouten.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Typ Trevligt.
Då borde man kunna börja med den som klocka och bygga om den till klockradio senare.

Såååå... Jag antar att det stora jobbet är att skicka beställningar och gå till posten osv. Om du sätter ihopp ett kit eller fyra/fem skiljer inte så mycket i tid (det ska kollas betalningar och mail vissligen). Ska vi köra ett race med handuppräckning på kretskort och komponenter?
Skriv svar