Nixie Clock 3 - The Final Solution

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har aldrig testat att limma plexi. Om någon vet hur det fungerar och vad för lim som passar bäst får han/hon gärna informera mig. Skruvandet valdes helt enkelt för att det är enklare samt att man kan plocka isär sakerna under konstruktionsfasen. Att det finns snyggare skruvar känner jag till, men det var dessa som fanns hemma vid byggtillfället.

Rören i sig är inget annat än stora glimlampor, så uppförandet är densamma. När de åldras försämras ljusstyrkan. Hur länge detta tar har jag dock inga exakta siffror på men jag har läst om rör som har lyst i över 40 år non-stop och fortfarande fungerat...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Det finns speciellt lim för plexiglas på t.ex clas ohlsson som är ruskigt snabbt. men om man råkar limma på fel ställe så är det kört för det är nästan omöjligt att få bort igen..
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... kanske lite mkt begärt efter allt du faktiskt har delat med dig till oss Illuwatar... men jaja... jag har lite svårt att greppa storleken på det hela... jag hade inte bangat för en bild med din hand brevid bygger eller ngt bara så man får lite perspektiv...

Följer bygget intensivt mina kunskaper uppfyller dock inte kriteriet för att posta...

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det är alltid trevligt med en "storleksbild", och när du då ändå har kameran framme så skulle jag gärna vilja se en bild på bygge #2 när den är inmonterad i en dator.

Jag sitter lite och funderar på om det skulle vara snyggt med en lampa/par vita lysdioder monterade under kretskortet på det nuvarande bygget... För att få som ett svagt grönt skimmer av kretskortet som kontrast till nixiernas coola orangea färg. Fast det kanske kommer att se lite "tacky" ut.... vem vet.
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

Kanske är lite fel tråd, men är det någon som vet vart man får tag på sådana sexhörniga distanser som jag sett är använda i nixie klockan?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Elfa 48-774-60 till exempel.

Dom finns även på den lokala järnafären (Woody-kejdan) i Sollefteå, så som finns säker nästen på vilken järnafärs "skruv/mutter/bult-bar" som helst.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu gjort om strömförsörjningen så att det är mycket svalare. Kylningen är inget problem längre.

Storleksjämförande bilder kommer när klockan är mer komplett. Tänkte bland annat ställa den brevid min första klocka som jämförelse. Sedan kan man alltid hitta något allmänt känt objekt att gämföra med. Siffrorna är i alla fall 30 mm höga om det är till någon hjälp.

Distanserna jag använder kommer från Labb Elektronik på Söder i Stockholm.

Angående klocka nr. 2 (den för PC) så kommer denna inte monteras in i en dator tills vissa problem är lösta. Högspänningsdelen (troligtvis) generade störningar som nästan slog ut moderkortet. Efter att jag hade kopplat in klockan via en vanlig HD-strömkontakt och gjort en provstart blev datorn konstig. Jag var tvungen att flasha om bios för att få maskinen normal igen. Detta måste undersökas innan den klockan hamnar i en PC igen.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Första exemplaret av klockan är nu klar. Det svåraste i detta projekt har inte varit elektroniken eller programmeringen, utan allt runt om kring för att få en produkt som ser bra ut samt fungerar för vem som helst.

Bild

Nästa modell (jag har två kort kvar) skall inte ges bort som detta ex och kommer få ett annat utseende. Min idé för denna är ett helt transparant plexi-chassi med separat nätdel. Men planerna kan ändras med tiden, så vad det slutligen blir är inte bestämt.

Mer bilder kommer upp när kameran är laddad - batteriet tog slut...


[Edit]

Mer bilder:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Argh! Jag tror jag tappade ena ögat... Hehe.
Mycket förnämligt bygge! Hoppas du är stolt över det. Det skulle jag iaf vara :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10677
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Tokigt snyggt!

Nu är det bara att börja tillverka så jag kan sälja dom hos mej...
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag kan bara avundas dig :).

Ruskigt snyggt!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Skall dessa tillverkas i någon större mängd måste fler delar i chassit läggas ut på någon firma. Det skulle ta aldeles för lång tid att upprepa detta bygge hemma, speciellt i flera exemplar. Priset per tillverkad enhet skulle dessutom bli rätt så högt, även om man låter masstillverka vissa delar. Med tanke på vad som säljs hos Dino.se är det nog inget problem att få några enheter sålda trots allt och till rätt pris.

För att göra denna komersiellt gångbart skulle följande saker behövas läggas ut hos olika tillverkare:

* Kretskortstillverkningen samt komponentmontering
* Bottenplatta och ovandel
* Träramen

Sammansättningen kan dock skötas hemma - det lär nog inte handla om några större serier trots allt.
klintan
Inlägg: 307
Blev medlem: 13 juni 2003, 01:59:05
Ort: Ekerö

Inlägg av klintan »

finns väl ett antal företag som gör detta? även om de bara gör kretskortmontaget, även de som specialicerat sig på små serier?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Mycke snyggt må jag säga!...
Vad är livslängden på sånna rör?.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan löna sig att läsa tråden.
Illuwatar skrev:Rören i sig är inget annat än stora glimlampor, så uppförandet är densamma. När de åldras försämras ljusstyrkan. Hur länge detta tar har jag dock inga exakta siffror på men jag har läst om rör som har lyst i över 40 år non-stop och fortfarande fungerat...
Skriv svar