ansluta värmepump split modell

Berätta om dina pågående projekt.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

ansluta värmepump split modell

Inlägg av Prins Valiant »

Hej!
Jag har beställt en större Jula värmepump med inne-del och ute-del. Min gamla var ansluten med stickpropp inne, vilket ej anses ok på denna, den skall vara fat installerad.
Fakta, mellan inne-del och ute-del år en elektrisk förbindning, 1-fas+jord. Detta innebär att matning kan anslutas inne eller ute till plintar för denna kabel. Luftkonditioneringen bör ligga på egen grupp, vilket är ok.
Mina funderingar, vad säger reglerna:
Om man ansluter enbart till ute-del skall det vara en frånskiljare intill aggregatet, har jag sett. Måste den ha egen jordfelsövervakning, eller duger husets gemensamma övervakning?
Om jag enbart ansluter till innedelen, vad skall jag då ha på väggen? Bara en kopplingsdosa där jag övergår till en gummikabel till AC, eller skall det även vara en brytare?
Om jag ansluter till innerdelen som via AC aggregatets kabel kommer till ute-del, skall matningen då gå via en frånskiljare placerad vid utedel?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ansluta värmepump split modell

Inlägg av MiaM »

Såhär uppfattar jag det, nån annan kan säkert rätta vad som eventuellt är fel:

Står det uttryckligen att matning kan anslutas vid valfri ände så att säga? Vissa Jula-VP har ett nätfilter i utedelen mellan inkommande matning och vidarematning till innedelen. Dessa måste därför matas till utedelen.

Poängen med separat JFB är att fukt och elände vid utedelen inte bryter hela huset. Samma som att ha t.ex. motorvärmaruttag och liknande på separat JFB. Detta är mestadels en bekvämlighetsfråga och i nån mån en fråga om att minska skaderisk (om värmen inte fungerar när man är bortrest typ).

Innedelen anses väl vara fast monterad och därför ska du knappast ha gummikabel. EKK, ELKL, EKRK (enbart i torra rum inomhus) är lämpliga kablar, och givetvis de modernare varianterna där K bytts ut mot Q osv. Även om gummikabel är tåligare som lös "sladd", speciellt i kyla, så är plastisolerad kabel hållbarare över tid om den inte utsätts för mekanisk åverkan i kyla (dvs inte används som anslutningssladd utomhus).

P.S. den som utför kylteknikerdelen av installationen bör också veta svaren på alla dina frågor. (Om du jobbar som kyltekniker och utför elinstallationerna så gå en kurs!)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ansluta värmepump split modell

Inlägg av mrfrenzy »

All utrustning ska gå att säkert frånskilja för service, antingen med en stickpropp eller arbetsbrytare.
Om tillverkaren säger att stickpropp inte får användas så måste du ha en arbetsbrytare, det spelar ingen roll om anslutningen sker inomhus eller utomhus.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: ansluta värmepump split modell

Inlägg av Prins Valiant »

Talade med en erfaren elektriker igår. Oavsett hur jag kopplar, måste jag definitivt ha en arbetsfrånskiljare vid utomhusdelen, för att erbjuda säkerhet vid service m.m. Lämpligast, och vanligast numera, är att gå till utomhusdelen med matning.
Skriv svar