Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag jobbade på Datafant 1985 - 1989.
Göran Fant designade ett europakort (100x160) för Intel's 8052AH Basic processor.
Jag skrev kommunikationsprogrammet till den i Quickbasic som kompilerades och levererades med alla kort vi sålde.
Det satt (sitter) en hel del sådana kort som mätte diverse saker, allt från väder till temperaturer i stålverk.
Jag har haft denna liggande ett bra tag och hittade den av en slump häromdagen.
För att förstå hur Göran tänkte när han satte samman kortet håller jag på och skapar ett schema över konstruktionen.
Jag har i stort sett fått ner den digitala biten, det jag har kvar är den analoga, programspänningen för att programmera EPROMEN och den mysko seriella anslutningen.
Här sitter en LM358 för TXD och en transistor för RXD. Varför han inte använde en MAX232 vet jag inte och Göran är inte med oss längre sen ett antal år tillbaka.
Här är en bild på kortet:
F3174CAC-74BC-4246-9B5D-33E399A555D4.jpeg
975E0C2F-5964-437C-813A-EAB764D0C040.jpeg
Schemat så långt som jag kommit bifogas också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickecarlsson 2 maj 2022, 15:52:05, redigerad totalt 2 gånger.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer

Inlägg av Mindmapper »

MAX232 var väl relativt dyr på den tiden. Den hade intern +/-12V som hade varit en bättre lösning än hans 5V lösning. 5V var/är inte enligt RS232 standarden. Frågan är om MAX232 var tillgänglig när han konstruerade kortet?
Görans lösning var kostnadseffektiv. Tidigare var 1488 och 1489 den vanliga lösningen men det hade krävt +/-12V.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer

Inlägg av H.O »

Ooh, minnen...
Jag byggde Elektors 8052AH enkortsdator i europakortsformat, måste varit slutet på 90-talet. Vet inte vad den tagit vägen, trodde jag sålt den här på forumet men kan hitta tråden och jag kan inte datorn - dock manualen:
20220430_115934.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer

Inlägg av Mickecarlsson »

Mindmapper skrev: 30 april 2022, 11:44:21 Frågan är om MAX232 var tillgänglig när han konstruerade kortet?
Nej, det var den inte, den kom 1988, när jag började på Datafant 1985 hade kortet funnits en tid.
Tack för förklaringen.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har fortfarande inte fått kontakt med 8052'an via seriellt interface. Idag kom jag ihåg att kortet måste ha -5v för att LM358'an ska funka då -5 är kopplad till pin 4 på LM358.
Jag har också en svag aning om att den seriella kabeln var lite speciell.
Kortet har på DB9'an dessa pinnar kopplade:
2 - via transistor till pin 10 på 8052 RXD
3 - via LM358 till 8052 TXD.
7 - GND

Varför pin 7 på DB9 går till GND vet jag inte, det är RTS ut från terminalen.

Jag har tre RS-232 breakoutboxar, ingen med DB9 :( och jag har bara 1 DB9-DB25 omvandlare :(
Jag får kontakt, men när jag trycker mellanslag (space) får jag bara garbage tillbaka.
Dags att koppla upp oscilloscopet.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer

Inlägg av Mindmapper »

På den gamla "goda" tiden med riktiga terminaler när man hade 25-pol RS232 var pin 7 GND.
De som varit med länge när den 9-pol kontakten kom tyckte att 7 var GND (det hade den alltid varit och skulle så vara) och ville eller tyckte inte att 5 var GND.
Kan vara en orsak. Du ser ju vilken som är GND på kortet den ska till GND på terminalen.
RTS och CTS brukar man ibland bygla på terminalsidan då tror terminalen att handskakningen är ok.
DSR lägger man ibland hög (tror jag), då ser terminalen att kortet är "Redo".

Så minns jag i varje fall, men ibland fick man prova alla möjliga byglingar. Eftersom kortet bara har Rx/Tx så bryr den sidan inte sig om några andra signaler utan det är bara terminalen som ska ha handskakningar.
Kortet svarar ju i varje fall men om terminalen inte får handskakningssignaler kanske den ej bryr sig.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer

Inlägg av StureS »

Mindmapper skrev: "De som varit med länge när den 9-pol kontakten kom tyckte att 7 var GND "

Ja, det var IBM som kom och strulade till det i vanlig ordning. Varför dessutom växla stift 2 & 3? Av vilken orsak?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag gjorde en ny seriekabel med tre trådar, då funkade det. Det var mina adaptrar som inte var som dom skulle.
Efter reset fick jag prompt och jag testade att allt var OK med en print-sats:
8052AH.JPG
Varför dessutom växla stift 2 & 3? Av vilken orsak?
Den är rätt enkel, pinne 3 är Skicka Data (TXD) och den skickar till pinne 2 Ta Emot Data (RXD).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av Mickecarlsson »

Version 0.1 av schemat.
Jag håller på och mäter upp reset-kretsen och spänningskretsen för programmering av EPROM.
Det börjar närma sig med ett komplett schema.
EDIT: PDF'en med schemat borttagen. Se senare inlägg för aktuellt schema.
Senast redigerad av Mickecarlsson 2 maj 2022, 15:52:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av tecno »

Kul, vad kommer du att ha den att göra för dig?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja du, det där är en bra fråga :D
Den kommer säker att hamna på en hylla och tas fram då och då för att visa vad som fanns på 80-talet.
Nästa del i detta projekt är att sätta nytt batteri på denna krets.
Vi satte sådana i denna dator för att lagra programmen som skulle köras och satte 8052’an till att starta från program 1 från denna modul.
1DEA11D1-9DAF-4B1C-9D7A-AE0E13875A93.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av TomasL »

Mickecarlsson skrev: 1 maj 2022, 19:30:51
Varför dessutom växla stift 2 & 3? Av vilken orsak?
Den är rätt enkel, pinne 3 är Skicka Data (TXD) och den skickar till pinne 2 Ta Emot Data (RXD).
Vilken som är RX resp TX beror ju på vilken ända kortet är tänkt att sitta på.
Dvs huruvida kortet är DTE eller DCE
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av Mickecarlsson »

Ja, det är det, och vet man inte vad som är DTE eller DCE ska man inte pilla med RS-232 :D

EDIT:
DB9/25 hane pin2 = RXD, pin 3 = TXD
DB9/25 hona pin2 = TXD, pin 3 = RXD
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av anders_bzn »

Mickecarlsson skrev: 1 maj 2022, 20:07:26 Ja du, det där är en bra fråga :D
Den kommer säker att hamna på en hylla och tas fram då och då för att visa vad som fanns på 80-talet.
Nästa del i detta projekt är att sätta nytt batteri på denna krets.
Vi satte sådana i denna dator för att lagra programmen som skulle köras och satte 8052’an till att starta från program 1 från denna modul.
1DEA11D1-9DAF-4B1C-9D7A-AE0E13875A93.jpeg
Annars finns ju denna:https://www.tindie.com/products/glitchw ... placement/

Men det verkar inte svårt att få dit ett "externt" batteri. Jag gjorde något liknade på min Sun, men det är inte samma Dallas-modul så det är inte samma modifikation som skall göras.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Datafant 8052AH Single Board Computer *FUNGERAR*

Inlägg av Mickecarlsson »

Denna bug bet en av våra programmerare i ändan.
Det var ett rätt komplext program som styrde ett par Schlumber-boxar för att mäta temperatur och luftfuktighet på ett universitet. Kunden ville utöka med lite andra sensorer som ljus och UV.
Programmeraren (som jag har för mig hette Henrik) slet med detta i någon dag, och på kvällen hade han en fungerande miljö. Koden sparades ner till disk och printades ut på papper (pyjamaspapper på en matris-skrivare).
På morgonen startade Henrik upp anläggningen och laddade upp programmet via mitt kommunikationsprogram. Programmet startade men sen gick det åt skogen, felaktig data på ett par sensorer.
Henrik slet sitt hår och höll på en hel dag att debugga när han till slut hittade felet.
Det var flera buggar i 1.1 av Basicen. Henrik hade två temporära variabler som han kallade TILLF och TILLFF (TILLF står för tillfällig) och TILLFF var samma som TILLF men han behövde en till, så det var naturligt för honom att lägga till ett F för att få en variabel till.

Jag ska testa detta, men jag har för mig att buggen är om man skriver

Kod: Markera allt

120 TILFF=0
och trycker Enter så sparas raden som

Kod: Markera allt

120 TILLF = 0
Programmet funkar, men när man då sparar ner programmet och sen skickar upp det igen (via serieporten) så strippas F bort från variabeln då den nu är ett mellanslag efter variabelnamnet och värdet.
Det jag också kommer ihåg var att variabeln TILLF blev av med sitt F på slutet och blev TILL och variabeln TILLFF blev av med ett F och blev TILLF

Buggen är dokumenterad:
Avoid variables that begin or end with the letter F. BASIC-52 has a couple of bugs relating to variable names that begin or end in F. Specifically, when F is the last character in a variable name followed by a space, BASIC-52 drops the F from the variable name. And, if you should name a variable FP, FPR, or FPRO, and follow the name by a space, BASIC-52 will also drop the F from the name. The easiest way to avoid problems is to avoid any variable name that begins or ends in F
Skriv svar