Koppla 2 kabel DC motor till Playground express med driver

Berätta om dina pågående projekt.
Mellis
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 april 2022, 11:01:38

Koppla 2 kabel DC motor till Playground express med driver

Inlägg av Mellis »

Hej!

Jag har ett projekt med skolan där vi tidigare använt oss av playground express som en första introduktion till elektronik o programmering.
Jag ska nu göra ett nu projekt där jag behöver en DC motor för att vara stabil nog att kunna rotera med tyngd.
Jag tänkte använda mig av playground express för att programmera detta. Nu till problemet.

Hur kopplar jag 2 kablar till playground express? Är det ens möjligt? På deras hemsida så använder de sig av servomotorer med 3 kablar, och det funkar ju. Men här vet jag inte hur jag bör göra.
Några tips?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla 2 kabel DC motor till Playground express med driver

Inlägg av Glenn »

Var tvungen att googla på vad playground express är för nåt, tydligen nåt enkelt devkort baserat på ARM cortex M0.

Hur vill du styra motorn ? bara på av ? eller ska den kunna byta riktning ? hastighetsreglering ? positionsavkänning ?

Ska du bara kunna slå av och på motorn räcker det nog med ett relä - kanske med en drivtrissa beroende på vad det där kortet kan driva,
eller om motorn inte drar så mycket, en MOSFET.
Ska du kunna byta håll så blir det väl bäst med H-brygga, ska du reglera hastigheten så borde det väl finnas stöd för PWM ? eller ?
Skriv svar