El-lådbil

Berätta om dina pågående projekt.
JimmyL
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 mars 2022, 22:29:09

El-lådbil

Inlägg av JimmyL »

Hej!

Min son fick en idé om att han vill bygga en eldriven lådbil. Nu är jag inte så kunnig själv men vi har påbörjat insamlandet av delar. Vi har en tvättmaskinsmotor (AC) och ett mopedbatteri (DC) samt en spänningsomvandlare. Problemet är att vi får inte motorn att gå med detta, så jag behöver lite hjälp.

1. Funkar det ens att driva en sån motor med ett sånt batteri?
2. Är det något som saknas för att det ska funka?
3. Vad kan man använda som en ”gaspedal”?

Tacksam för alla tips och hjälp vi kan få!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: El-lådbil

Inlägg av Glenn »

Vad är det för motor (beteckning, typ, spänning ?)

Det känns som att gå över ån efter vatten om det är en vanlig 230V AC-motor som ska drivas med en växelriktare från ett batteri, enklare då att köpa antingen en lisktrömsmotor med lämplig motorkontroller, eller en motor avsedd för exempelvis en elcykel eller liknande med tillhörande kontroller.

gaspedalen byggs lämpligen av en pot, men det beror ju helt på vad du styr motorn med och vad den har för ingång för varvtalskontroll.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: El-lådbil

Inlägg av danei »

Tvättmaskinsmotorer är i allmänhet allströmsmotorer. Men jag är ändå tveksam till att den är lämplig till applikationen.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: El-lådbil

Inlägg av GalFisk »

En elev på jobbet byggde en gokart som gymnasieprojekt för några år sen. Jag tror han använde någon större startmotor, och tanken var först att ha en steglös gaspedal, men det visade sig att av/på fungerade fint.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: El-lådbil

Inlägg av pi314 »

Ungefär hur mycket kommer bilen att väga? Vad ska den ha för prestanda, toppfart, acceleration och förmåga att komma upp för backar?

Jag vet inte mycket om tvättmaskinsmotorer, men när jag såg frågeställningen tänkte jag på en borstlös motor, styrd av en lämplig elektronik (ESC).

Någon har föreslagit elcykellösningar. Det är säkert en framkomlig väg. Jag vet inte vad dom har för vridmoment vid låga varv. Val av hjul påverkar ju hur transmissionen ska utformas. Cykelmotorer är ofta inbyggda i navet på hjulet.

En annan väg är en borstlös motor med styrning av den typ som används i RC, bilar, flygplan och helikoptrar. Bilar, t.ex. kan ha toppfart på 160 km/t, men om man växlar ner till kanske runt 10-15% av den hastigheten så får man kanske den styrka man behöver?

Nytt kostar det en slant, men det finns forum för RC bil-, flyg- och helikopterentusiaster där sådant här säljs begagnat.

Jag menar inte att just den här är lämplig, men här är en motor på ca 1200 watt (ca 1,6 hk), med motorstyrning, för drygt 400 SEK.

https://www.banggood.com/sv/Surpass-Hob ... mds=search

Dom här motorerna styrs med PWM, som är lätt att skapa från en potentiometer i en gaspedal. Om man väljer en ESC som kan reversera så kan bilen backa också. Dom här småmotorerna är rätt högvarviga, ofta uppåt 15-30 tusen varv. Med en liten pinjon på motorn och rem, kedja eller kuggöverföring till ett lite större drev kan varvet tas ner. Om t.ex. ett hjul med 25 cm Ø (0,78 m/varv) roterar med 500 RPM (8,35 RPS) så blir det 6,5 m/s, 23 km/t. Det ska ju inte vara farligt att åka...

/Pi
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: El-lådbil

Inlägg av Glycol79 »

På rull.se finns motorkit för lådbil . Jag har aldrig själv köpt därifrån men har använt liknande kinaprylar från eBay. Det har funkat bra. Tror det är enklaste vägen om man inte är så hemma på elektronik, då kan man koncentrera sig på själva bilbygget istället.
Jag har även byggt lådbilar baserade på kasserade hoverboards. Då använder man styrkortet samt motorerna. Då behöver man vara mer kunnig i elektronik eftersom man måste byta ut mjukvaran på styrkortet så att man kan styra hastigheten med potentiometrar istället för gyrokorten.
Man kan dock köpa lösa hjulmotorer samt ESC till dessa på eBay för ganska billiga pengar.
Så det finns många möjligheter. Det svåraste tyckte jag var att lösa en bra broms. I vanliga fall använder man kanske motorbroms, men jag föredrar en mekanisk broms också.
Jag har lärt mig den hårda vägen kan man säga. Körde trimmad elscooter ner för en rätt brant backe, har gjort det många gånger förr. Men just denna gången så pajade motorkontrollern när jag bromsade. Var plötsligt utan broms och närmade mig en kurva i 60 km/h. Det var för två år sedan och gör fortfarande ont.
Skriv svar