Yagi antenn för mobilt bredband.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av l2t »

Håller på att se om det går att förbättra mottagningen på mina föräldrars mobila bredband.
Med routern inomhus så med lite tur så kanske man kommer upp i några Mbit/s.

Testade med routern utomhus men endast liten marginell förbättra.
Har byggt en box att montera utomhus med en Huawei E3372 som ska få 2 st antenner.

Kör med Hallon som leverantör (tre nätet).
Ska testa med mobilen för att se vilka frekvenser tre använder i Staffanstorp.

Blir strax en inköpstur till Bauhaus för lite aluminiumrör.
Hittade några program för beräkning av antenndimensioner, fler tips på bra program?
Blir säkert en del frågor under tiden.
Yagi program1
Yagi program2
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av mrfrenzy »

Om det fungerar dåligt med routerns inbyggda antenner utomhus är det sällan man får några jättebra resultat även med riktantenner. Ofta har en operatör överbelastning på de frekvenser som är tilldelade på orten.

I första hand provar jag (ståendes med routern på taket) olika operatörer: Hallon(Tre)/Halebop(Telia)/Tele2/Telenor/Net1
Sedan när man väl vet vilken som fungerar bäst kan man börja fundera på vilken typ av antenn som är bäst.

Observera att E3372 tyvärr bara är duglig för Tre då den saknar band 28A som används av alla de andra operatörerna mer och mer.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av l2t »

Efter lite tester med mobilen som kör tre så kan jag konstatera att när jag närmar mig Staffanstorp så kopplar mobilen på 2,1Ghz och
får ca 40 Mbps i nedladdning.

På andra sidan byn där min föräldrar bor så kopplar den upp på 700Mhz och med urusel nedladdning på ca 2-3 Mbps.
Så tydligen är den masten full.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av l2t »

Frågan är om man nu kopplar på 2 yagi för 2,1Ghz och riktar rätt
Borde man inte kunna koppla upp på den istället för 700Mhz masten, tyvärr så kan man inte låsa 3372 på specifikt band.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av Nerre »

Vad jag förstått begränsas räckvidden primärt av timing (men det kanske inte gäller 4G eller 5G?).

Och ingen yagi i världen kan få signalerna att flyga snabbare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av Klas-Kenny »

Detta har jag också labbat lite med, då jag kör mobilt bredband här hemma (ute på landet).
Labbade med antenner ett tag då jag hade en liten "dongel" med kass inbyggda antenner, låg runt -90 till -100 dBm har jag för mig, då påverkade antennerna resultatet ganska mycket. Så lite justering av antenner kunde få det att gå från oanvändbart till några Mbit i alla fall.

Men sen jag bytte modem (fick ett nytt på köpet när jag tecknade nytt abonnemang, Huawei B818) har jag inte grejat mer med externa antenner, den fungerar tillräckligt bra med de inbyggda, verkar inte finnas mycket mera att hämta.
Hastigheten varierar rätt friskt beroende på tid på dagen, tidigt på morgonen när få använder mobilnätet brukar det gå i 10-15 Mbit, men framåt kvällen går det gärna ner till 3-4 Mbit.

Men det där med riktantenn för att kanske få in lite högre frekvensband har jag också funderat över tidigare, fick lite inspiration att kolla lite på det igen nu.
Såg att routern körde Band 20 (800 MHz). Men hittade ett sätt att välja manuellt (fanns tydligen inte inbyggt stöd i denna routern, hittade en bra video här om någon har samma modem: Länk). Testade då att tvinga till Band 1 (2100 MHz) och se på fasen, den fick in det. Sämre mottagning enligt staplarna (minns inte siffrorna i dBm innan, men den visade fem staplar, nu två), men Bredbandskollen visar plötsligt 40-50 Mbit nedströms :bravo:

Blir intressant att se hur det blir över tid. Kanske finns något att hämta med bättre antenner nu också då, kan tänka mig att det kan fungera sämre när det regnar och snöar än vad det gör just nu i strålande sol.


Kontentan av mitt inlägg, det är värt att testa tvinga modemet till ett visst band snarare än att låta det välja automatiskt. :)
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av l2t »

Enligt telefonen så har jag dessa värden, helt ok verkar det som.
Så tyvärr är det nog fullt.
Så det blir nog en test att bygga en 2,1Ghz antenn, kostar inga stora summer.
DL: 796Mhz LTE band 20
RSRP: -85
RSRQ: -11
RSSI: -53
SNR: N/A
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av l2t »

Eftersom det inte gick att låsa E3372 dongeln till andra band så
råkade jag hitta information om den nuvarande inomhus 4g routern tp-link MR600
och det finns en uppdaterad firmware som gör att man kan låsa till olika band.

Ska testa i helgen med den nya firmwaren, sen får vi se vilken antenn som ska byggas.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Yagi antenn för mobilt bredband.

Inlägg av l2t »

Efter en uppdatering av MR600 routern så blev det en avsevärd skillnad!
Så det måste ha varit uppdateringen som har gjort något magiskt.
Tyvärr så behöver jag inte bygga någon antenn, lite tråkigt eftersom jag hade sett fram emot det. :cry:
DL: 30Mbps
UL: 10Mbps
Nu visar routern:
Signal: 100%
RSRP: -75
RSRQ: -12
SNR: 15 dB
Skriv svar