Autostart-stop

Berätta om dina pågående projekt.
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Autostart-stop

Inlägg av Agust »

Hej, jag skulle behöva få en start-stop brytare kopplad till svetsutsuget. Så att svetsen är kopplad till master uttaget, och utsuget kopplat till slav uttaget. Jag vill ha det så att utsuget startar direkt då jag börjar svetsa, och stannar 10 sekunder efter att jag slutar svetsa. Problemet är att svetsens inre fläkt går hela tiden oberoende om man svetsar eller inte, och då förbrukar ju master ström hela tiden. Jag har sett att vissa svetsutsug har denna funktion inbyggd, då fungerar det på detta sätt att man har en klämma på jordningskabeln. Och direkt då det börjar gå ström genom jordningskabeln så startar utsuget. Hur skulle man kunna tillverka en egen sådan funktion?

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Autostart-stop

Inlägg av mrfrenzy »

Om du är villig att öppna svetsen kan du bara koppla ett tidrelä på samma matning som gasventilen eller trådmatningsmotorn.
Annars kan du köpa ett eltako strömrelä och sätta på kabeln från vägguttaget, det går att ställa in för valfri ström så det reagerar inte när bara kylfläkten går.
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Autostart-stop

Inlägg av Agust »

Hej,
Tack så mycket för svaret!
Är det en sån här du tänker på då?

https://www.conrad.com/p/eltako-ar12dx- ... er-2162005

Går det att ställa in detta så att utsuget startar direkt då man börjar svetsa, och stannar 10 sekunder efter att man slutar svetsa?

Mvh
Anders
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Autostart-stop

Inlägg av Agust »

Eller vilken modell av eltako behöver jag för detta ändamål?

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Autostart-stop

Inlägg av mrfrenzy »

För det första behöver du svara på frågan om du vill koppla in dig inuti svetsen (billigast)?
Då måste du öppna och mäta spänningen på gasventilen, är det 400V, 230V eller kanske 24V?
Sedan behövs bara lämpligt tidrelä.


Annars om du ska koppla in dig utanför behöver vi veta driftspänning och max strömförbrukning på svetsen, och du får köpa ett strömrelä.
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Autostart-stop

Inlägg av Agust »

Det är en liten Esab enfas pinnsvets, så tänkte inte koppla inuti svetsen. Jag tänkte att jag skulle bara plugga i svetsens stickpropp i ett uttag, och koppla in utsugets enfas stickpropp i ett annat, och ha uttagen kopplat via eltako relä. Fungerar detta så att utsuget startar direkt, och är frånslagsfördröjt 10 sekunder?
Och i så fall, vilken eltako modell behöver jag,
Det står att svetsen går att använda med en trög 10A säkring
Mvh
Anders
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Autostart-stop

Inlägg av Palle500 »

Sannolikt så löser ett vanligt master/slave grenuttag ditt problem.
Ev så blir avslagsfördröjningen inte exakt 10 sekunder.

Brennenstuhl 1159490966 Master/Slav- förgreningsdosa
Finns hos Conrad
https://www.conrad.se/p/brennenstuhl-11 ... st-2194419

Och billigare hos kjell & Co
https://www.kjell.com/se/produkter/kont ... ags-p67704
IMG_3233.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 26 februari 2022, 04:42:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Autostart-stop

Inlägg av Xyzzy »

Den från Kjell köpte jag i höstas för att bygga om till inverterad funktion (ville att ett element är igång så fort förbränningstoan inte förbränner i fritidshuset).
Det gick enkelt att fixa, men min hade inte någon fördröjning. Men det borde gå att fixa, elektroniken var rätt enkel.
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Autostart-stop

Inlägg av Agust »

Ok, men då svetsens inre fläkt går hela tiden. Om det ska fungera så borde man kunna ställa master uttaget så att det är en viss mängd ström som krävs för att trigga igång slaven, annars är slaven igång hela tiden...

Mvh
Anders
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Autostart-stop

Inlägg av Palle500 »

Det kan du ställa läs bruksanvisningen på Conrad.
Tillslagsnivå 8 - 80 W
Men allt beror på vad du är ute efter?
Bygga eget i egen kapsling alt köpa enkelt, färdigt att börja använda?
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Autostart-stop

Inlägg av Agust »

Ok, tack för det!
Jag tänkte koppla in ett eltako relä, så att jag använder en fas till master, sen så kopplar jag slaven till ett relä, så att jag kan använda en annan fas till utsuget. Men jag skulle behöva veta vilket eltako relä jag ska köpa.

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Autostart-stop

Inlägg av mrfrenzy »

Den du länkat på Conrad bör fungera bra eftersom mätingången är galvaniskt skild från lasten.
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Autostart-stop

Inlägg av Agust »

Tackar så mycket för hjälpen!
Ska köpa en sån då... :)

Mvh
Anders
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Autostart-stop

Inlägg av Agust »

Hej, nu har jag fått eltako ar12dx. Det finns tre reglage på den, med det första reglaget så justerar man den frånslagsfördröjda tiden, det andra justerar man strömtröskeln på, det sista reglaget så vet jag inte vad det är. Kan någon snälla förklara vad detta är?

The multiplier xA will be set with the middle rotary switch xA and offers values between 1 and 10. So
currents starting from 0.1 A (basis of current 0.1 A and multiplier 1) can be set.

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Autostart-stop

Inlägg av mrfrenzy »

Om du sätter mittenreglaget på 10 och nedersta reglaget på 0.2 så blir strömvärdet: 10x0,2 = 2,0A
Skriv svar