Oj, wow, jag trodde det var en dieselbil.
Koppla loss PTC-grejen så är problemet löst?
Angående generatorn så går det på vissa fordon att lossa kablar för "intelligent laddning". Tanken med dessa är att spara bränsle genom att bara ladda när nån styrbox tycker det behöver laddas. Om man lossar dessa kablar och lyckas få generatorn att fungera ändå så får du full laddning upp till rätt spänning, som på ett äldre fordon.
Flimmer kan väl bero på att "intelligensen" pulsar laddningen av/på. Mät (t.ex. med testlampa eller voltmätare som kan visa tillräckligt snabba förlopp) om flimret verkar bero på att PTC-värmen pulsas av/på eller om generatorns laddning pulsas av/på medan PTC är igång konstant.
Angående laddning så gissar jag att du bor i lägenhet. Skarvsladd från balkongen eller genom ett fönster funkar hyggligt om du måste ladda. Om bilen står på andra sidan av en väg så knyt sladden i nån stolpe eller liknande så den inte kan hänga ner och fastna i fordon som kör på vägen.
Annars om motorvärmarstolpen har mekanisk timer så kan det gå att sätta dit nånting som får timern att kärva fast i påslaget läge.
Vet inte om det finns smarta laddare som garanterat startar i laddläge utan att man måste välja batterityp/laddprogram, utan att de kostar massor. Om det finns så kör en sån på motorvärmaruttaget. Bättre med en stunds laddning än ingen laddning alls.
Om motorvärmaruttaget har egen temperaturgivare i stolpen så kan du kanske tejpa fast en peltiergrej som får den att tro att det är kallare
Annars är väl en motorvärmare med rejäl effekt bästa lösningen? Typ värma upp kylvätskan såpass att PTC-värmen inte behövs.
Vet inte hur det är på din bil. På äldre Volvo finns en styrsignal man kan skicka in batterispänning till och då ställer klimatanläggningen in sig på att värma kupén från kylarvattnet även med motorn avstängd, tänkt för bensindriven motorvärmare. Du kanske kan ordna ett fläskigt 12V-nätagg kopplat så att det dels driver PTC-värmaren direkt och dels tvingar igång fläkten, drivet av motorvärmaruttaget?