Belastningstest bilbatteri

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Största möjliga batteri är en mycket bra investering, särskilt om man har PTC-värmare, dieselvärmare eller start-stopp.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Ja, kostar dessutom ungefär lika mycket som ett likadant jag redan har så det blir ju en liten uppgradering iaf.

Varta Silver Dynamic E38 och Bosch S5 007 var de enda alternativ med rätt mått. Exide Premium 72Ah fanns också men.

Varta är ju Volvos batteritillverkare så jag tänker att det får bli ett sådant. Enligt supporten så har de tillverkat mitt volvobatteri i fabriken i Tyskland. Så deras Vartamärkta batteri ska vara av samma kvalitet enligt personen jag pratat med.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Palle500 »

Troligast är ju att nytt batteri löser problemet. Men det kan ju ev vara en dålig kontakt i matningen av säkringsmodulen, har du mätt ev spänningsfall när det blinkar?
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Tyvärr inte, hur gör jag det på bästa sätt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Du vet ju redan att batteriet är kasst så förslagsvis kan du byta det först. Om problemet mot förmodan kvarstår kan man fortsätta felsökning.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Mina LED-lampor påverkas inte av detta. Hur kommer det sig?
Skyltbelysning och parkeringsljus. Xenon på halvljusen och de påverkas inte heller.

På tomgång stillastående och jag vrider på ratten en del så dimmas instrumenteringen litegrann också. Detta pga det ganska höga strömuttag som sker. Vad jag hört av en bekant så sker inte detta på hans bil och vi har samma lika modell.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

LED-lamporna har någon form av drivenhet som ger konstant ström, troligen också en kondensator som jämnar ut spänningen.
Tittar man på schemat till xenon-ljus så sitter det kondensatorer och drosslar däri också.

Servostyrningen drar väldigt mycket ström så det är inte konstigt att spänningen dippar lite även om man har nytt batteri.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Nä, inga drivenheter. Det sitter ju halogenlampor överallt original som jag har bytt ut ju :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Glenn »

Drivenheten sitter i själva "lampan" :)
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Aha okej :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Palle500 »

Som folk säger, byt batteri.
För att kontrollera spänningsfall kan du fästa ena mätsladden på batteriets plusspol och kontrollera spänningen på olika ställen i bilen. obs! Mät på plussidan. Spänningsfallet bör inte överstiga några tiondelar av en volt. Men beror ju lite på var man mäter och belastningen på det stället man mäter.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Jag har ett resultat.
Testade min nya batteritestare.

Känns dock som att detta inte är hela sanningen.
Märkligt nog fick jag helt andra resultat när jag testade hos en kompis sist i somras eller när det var. Då var SoH runt 38% och "Replace" som bedömning. Kommer ju inte ihåg vad apparaten tyckte för intern resistans.
Dock har jag märkt en rejäl skillnad efter att jag laddat batteriet med rekond-läget.
Slutstegen som jag har i bilen fungerar väldigt mycket bättre. Diskanten låter bättre märkligt nog. Kanske är det placebo.
När basen kör igång så blinkar inte belysningen heller som det gjorde förr.

När den här testapparaten mätte rippel så fick jag ju se en liten sinuskurva som swisha förbi.. samtidigt som jag såg spänningen.
Det var upp o ner.. tror max var upp mot 170mV och nere runt 40mV eller nåt sånt. Vet inte hur den kommer fram till resultatet om den kör nån "average" vad det nu heter på svenska eller om det är det rätta värdet.
Mäter jag växelspänningen med multimetern så får jag ju något helt annat.

Dock så flimrar det fortfarande när PTC-elementet eldar.
Inte bytt batteri ännu.
Min gamla volvotekniker skrev såhär till mig:

"Att en generator laddar med bra spänning säger inget egentligen. Det som gäller är att den klarar av att leverera upp till 150A vid sån hög belastning.
Händer att att en generator verkar ladda bra men belastar man med 100A och läser av så kan man i vissa fall se generatorer som max ger kanske 60A fast det är en 120A generator.
Kan ju även vara en dåligt jordkontakt nån stans i din bil som orsaker problemet. Gissningsvis kring batteri eller jordningen mellan kaross och växellådan
"

"Hur som helst så börja med batteriet som ändå lever på ”övertid”
Hjälper inte batteriet så tror jag felet ligget i generatorn. Ser att din bil gått strax över 17000 mil så det kan mycket väl vara generatorn.
Många generatorer på denna motor byts mellan 10-20 tusen mil.
"

"Normal livslängd på ett bilbatteri är ca 5 år så absolut tycker jag du ska byta batteriet i första hand. Kvarstår flimret så skulle jag gissa på generatorn. Det är ganska vanligt med generatorproblem på bilmodellen du har.
Finns mycket i bilen som drar ström, t.ex har du elektrisk servostyrning som drar många ampere också. En generator kan vara defekt på så vis att den ger bara halva sin kapacitet i Ampere, så vid hög belastning klarar inte generatorn av att leverera tillräckligt och är dessutom batteriet halvkasst så kan mycket väl såna här symtom uppstå.
Kort sagt, byt batteri och återkom med resultat.
"

Generatorn och batteriet har redan bytts 2013/2014.
Generatorn ger inga missljud, ingen dålig spänning. Okej spänning vid alla förbrukare jag kan köra igång i bilen.
20220201_172719.jpg
20220201_172749.jpg
20220201_172848.jpg
20220201_173013.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Verkar som Volvo-teknikern håller med oss om att byta ut det gamla batteriet :)

8V låter väl lågt vid start.
Hade du också verkligen laddat ur till 35%?
Misstänker att mätarens belastningstest inte är riktigt 100 just på detta batteriet.
Orfeous
Inlägg: 90
Blev medlem: 16 oktober 2011, 21:45:00
Ort: Umeå

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av Orfeous »

Nä, jag är tveksam till det.
Vad jag inte har testat är att koppla loss ena batterikabeln och sedan testa igen.

Men jag skulle ju haft en sån där hederlig med 100A som lastar batteriet ordentligt. Vet inte hur man kan testa generatorn egentligen med höga laster. Nu syftar jag inte på förbrukare i bilen utan någon extern sådan. Startmotorn min ligger på 1.1kW enligt instruktionsboken.

Min Ctek-laddare var ju ganska snabb att komma upp till 100% vilket jag är skeptisk till också.

Detta med rippel är det oscilloskop som gäller då?

Nytt batteri är beställt iaf. Så vi får se vad resultatet blir av det.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Belastningstest bilbatteri

Inlägg av MiaM »

Eftersom generatorn har remskiva och därmed mekanisk belastning i sidled så tål den också osymmetrisk last på faserna, så i princip så skulle det sannolikt kunna vara avbrott i någon diod utan att man märker missljud, vibrationer eller liknande lika tydligt som på en generator som drivs med axel och som eventuellt inte ens är avsedd att tåla osymmetrisk last. Visst, det kan säkert bli lite vibrationer och ljud men kanske så lågt att det inte går att höra när bilmotorn är igång.

Om du upplever placebo av rekondläget så är det samma placebo som jag upplever, och jag upplever den på hur bra ork batteriet har att driva startmotorn :)

För rippel så bör du kunna ordna ett enkelt RC-högpassfilter (med en frekvens klart under generatorns frekvens - inga problem med tanke på hur hög impedans det är på multimeterns ingång).

(Sorry om jag upprepar mig, lång tråd, minns inte exakt allt som redan skrivits). Annars skulle jag säga att fem års livslängd på batterier är en gammal myt som stämde med svunna tiders elsystem. Idag varierar det rätt mycket beroende på fordonets krav och hur bra fordonet är på att hålla batteriet i skick.

Om du inte bor alltför långt bort från varuhusen så skulle jag inte tvekat att köpa batteri på t.ex. Biltema. Deras är absolut inte nån Optima, men de är också garanterat måna om att inte få dåligt resultat i nåt test eller liknande. (Den gången de fick dåligt resultat så var det en oseriös konkurrent och oseriöst testinstitut som gjorde test där de satt exakta måttkrav så att Biltemas lämpliga batteri var nån millimeter för stort, så de typ jämförde deras klart mindre modell med den oseriösa konkurrentens batteri av rätt storlek, typ säg 45Ah vs 60Ah, eller kanske 60Ah vs 75Ah eller liknande, och då framstod Biltemas såklart som sämre).

För att dra 100A vid 12V så lär du ha en last på 0,12 ohm om jag räknar rätt. Tillräckligt lång kabel som är tjock nog att tåla strömmen åtminstone kortvarigt borde räcka. Eller för den delen tillräckligt lång kabel som du inte bryr dig om ifall den smälter, och lägga på nåt icke brännbart underlag (hej vintersnö och is...)...
Skriv svar