skapa ljusautomatik till belyst spegel

Berätta om dina pågående projekt.
steaman
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 december 2020, 20:07:20

skapa ljusautomatik till belyst spegel

Inlägg av steaman »

Jag har en spegel med inbyggd LED belysning i gästtoaletten som tänds genom att man sveper med handen under spegeln. Problemet är att inga gäster vet hur man tänder den.
Det har en anslutning för en impulsbrytare men jag önskar tända den med en rörelsesensor som kopplas till min Homey, som i sin tur aktiverar ett inbyggnadsrelä.
Nu till min frågor.
Finns det relän som när de aktiveras endast skickar ut en puls där pulslängden är < 2 sek? (Längre pulser ställer om den inbyggda dimmern.)

Rörelsesensorn skickar ju ut separata meddelande för rörelse och för vila men spegelbelysningen har endast ett impulsrelä som varannan gång tänder och varannan gång släcker så det finns ju risk för otakt.
Möjligen skulle man kunna kombinera rörelsesensorn med ett ljussensor som kontrollerar att spegeln släcktes då toaletten varit ledig en kort stund och sedan, om det behövs, ger en ytterligare impuls för att släcka spegeln.
Alla ideer mottages.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: skapa ljusautomatik till belyst spegel

Inlägg av Icecap »

Det finns tidsrelän som kan ge en puls vid power-on. Man kan såklart bygga själv också.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: skapa ljusautomatik till belyst spegel

Inlägg av Klickmans »

Bästa är kanske att gå förbi originalsensorn och ersätta den med en PIR istället?

En sån här: https://www.amazon.se/Automatisk-12V-24 ... 3395&psc=1

Edit: La till en bild från ett pågående projekt här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
steaman
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 december 2020, 20:07:20

Re: skapa ljusautomatik till belyst spegel

Inlägg av steaman »

All elektronik är integrerad i spegeln så det kan bli svårt att koppla förbi någon komponent.
Jag hittade ett Qubino relä (Z-Wave) där jag, med parametersättning, kan ställa in automatisk avstängning av utgången mellan 1 mS och 32535 sek (parameter 11 och 15). så det borde fungera. Sedan han jag göra en test på effektförbrukningen för att avgöra om belysningen är påslagen eller inte och då korrigera om den ligger i motfas med vad jag förväntat.

Qubino Flush 1 relay
Parameter no. 11 - Turn Load 1 (Q⬆) Off Automatically with Timer
If Load 1 (Q⬆) is ON, you can schedule it to turn OFF automatically after a period of time defined in this parameter. The timer is reset to zero each time the device receives an ON command, either remotely (from the gateway (hub) or associated device) or locally from the switch.
Values (size is 2 byte dec):
- default value 0
- 0 - Auto OFF Disabled

1 - 32535 = 1 - 32535 seconds (or milliseconds – see Parameter no. 15) Auto OFF timer enabled for a given amount of seconds (or milliseconds)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: skapa ljusautomatik till belyst spegel

Inlägg av Klickmans »

Ok, jag hade hoppats på att det gick att lösa på ett enkelt sätt, men där tänkte jag fel.

(Har aldrig hänt tidigare) :oops:
Skriv svar