Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av adent »

ABC1600 är coola! Hmm jag har ju en bunt 20MB's MFM-diskar med mera från 286-tiden. Antagligen fulla med moduler :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

du får säga tll om du vill ha hjälp att dumpa dem. Så länge de ine är RLL formatterade så ka jag fixa det.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag hittade två trasiga IC, en 74ALS245 och en 74LS375 med hjälp av RCT:n. Men datorn startade inte med nya kretsar. Jag bytte de som inte kunde testas med den andra ABC1600:an med alla kretsar var hela. Tillslut hittade jag ett böjt ben på en IC, jag hade lyckats böja det när jag satte tillbaks den efter att ha testat den. Nu startar datorn men den bootar inte eftersom disken inte är inkopplad. Jag tänkte ta lite bilder på de lösa korten nu när den är isärplockad. Sen ska den skruvas ihop, så får vi se om den bootar!
IMG_0119.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag väntar på ett DRAM till videokortet innan jag kan skruva ihop 1600:an. Men alla plåtbitar är ihopmonterade nu!
IMG_0149 (1).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Sen för ett tag sedan dök ett på en TKN80-III på Tradera (tillsats för att få 80-tecken i bredd på skärmen för ABC80). Den var såld som byggsats och aldrig färdigbyggd. Jag förstår varför när jag såg lödningarna. Det var inte jag som köpte den men den hamnade i mitt labb för att fixas till. Lödde loss allt som var gjort och socklade upp (ägaren ville ha det så). Innan jag lödde tillbaks allt. Alla kompontenter testades i RCT:n och ett nytt PROM behöve brännas (det saknades).
IMG_0083.JPG
IMG_0084.JPG
Snyggt och prydligt, nu ska ägaren få tillbaks den och montera den i en ABC80!
IMG_0153.JPG
Jo jag passade på att scanna de tomma kortet när jag ändå hade det "rent". Så kan man klona det om man skulle vilja.

Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 15 december 2021, 20:55:28 Tillslut hittade jag ett böjt ben på en IC
Jäkligt lätt hänt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Minnet till videokortet för ABC1600 kom idag. Jag beställde 4164-10 för att ersätta IMS2600P-10 men det fungerar inte. Nytt minne beställt, dyrt som attans men nu blev det ett IMS2600P-10. Kommer nog inte innan nyår.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ett 512kB extraminne till Amiga 500 med RTC där batteriet hade läckt!
IMG_0150.JPG
Först bortlödning av socklarna och sedan rengörning i syrabad. Sedan tork i ugnen. Jag har slutat få frågor här hemma om detta.
IMG_0154.JPG
Testade minnena,ett kass!
IMG_0151 (1).JPG
Ihopsatt med nya minnen (bytte alla så det blev samma) Nya socklar och aldrig mer ett batteri!
IMG_0163 (1).JPG
Nu skulle jag bara haft en dator och testat det i! Jag har tyvärr ingen Amiga 500 med känd status,,,

EDIT: Stavning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 22 december 2021, 13:01:56, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Har inget annat att tillägga än att det är kul att följa och att jag är mycket imponerad. :tumupp: Bra jobbat.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Lagade en ABC80 idag åt en kompis kompis. Det tog tid att hitta några luriga fel. Datorn fungerade inte så bra
IMG_0179.JPG
Två kassa socklar, en till video minnet och en till RAM minnet var det som ställde till det mest. Man såg att processorn körde något men inte rätt sak. Socklarna var luriga att hitta. Med hjälp av RTC:n hittade jag ett kass 4116 minne. Sen startade datorn men man fick flera tecken efter varanadra på skärmen: "AABBBCCC 880000000" ungefär. Det visade sig vara ett bipolärt PROM i videodelen som är inblandad att generera adresser som var kass. Med ett lånat PROM ur en annan maskin så hoppade den ingång. Jag har beställt nya tomma PROM, men inte fått dem ännu.

Bytte också några kondensatorer som var kass, de ska vara på 10uF men de var på mellan 3-4,5 uF.
IMG_0182.JPG
Åter i funktion!
IMG_0181.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

:bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 26 december 2021, 21:52:26 Det visade sig vara ett bipolärt PROM i videodelen som är inblandad att generera adresser som var kass. Med ett lånat PROM ur en annan maskin så hoppade den ingång. Jag har beställt nya tomma PROM, men inte fått dem ännu.
Vilken utrustning använder man för att programmera sådana?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har en (eller faktiskt två) ALL-03 från HI-LO system som kan programmera dessa. Den klarar mycket men inte sådant som 1702 och 2708...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Okej, det blev en ABC80 till! Datorn som jag lånade PROM:et fungerade inte heller. Den plockade jag fram ur förrådet för att ha en dator att jämföra med. Den ABC80:n som jag har hemma annars har TKN80-3 och 32K minnes expansion så den är lite annorlunda.

Detta är ett klassisk fel, det fattas en spänning till minnena. Det kan vara en kass säkring i skärmen eller som i mitt fall en kortsluten tantal som sänkte +12V linan. Dessa minnen villa ha +5V -5V och +12V.
IMG_0187.JPG
Snabbt fixat!
IMG_0189.JPG
Sen hade den, eller fick ett klassisk problem. Tangenter på tangetbordet slutar att fungera. Men det är också ett standardfel, skumgummikuddarna behöver bytas! Jag brukar använda dessa:
IMG_0188.JPG
Isär med tangentbordet
IMG_0183.JPG
Jag har kommit på att det lättaste sättet att få bort de gamla kuddarna är att spetsa de gamla kudddarna och bara dra upp dem. Börjar få lite stil på detta nu!
IMG_0184.JPG
Sen enligt etiketten skulla datorn ha ROM version med checksumma 10042! Denna finns inte dumpad, så jag dumpade alla PROM och konstaterade snart att klisteretiketten var falsk marlknadsföring, det är ROM med version 9913 som sitter i datorn. Synd!
IMG_0185.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Okej, lite mer ABC80. Fick hit ett tangentbord som inte fungerade.
2021-12-27 11.14.48.jpeg
Tangenterna markerade med rött fungerade inte. Detta tros att alla foampads var bytta!
IMG_0222.JPG
Jag instå snabbt att alla tangenterna satt i samma kolumn och alla dessa var kopplade rakt in i den stora svarta kretsen från General Instruments som säkert är svår att få tag på. Jag bytte med den från mitt tangentbord men det fungerade fortfarande inte. Det finns inga andra komponenter som är inblandade... Jag mätte kolumnledaren och den höll 100 Ohm mot jord istället för oändlig resistans så jag började avsyna kortet och hittade en liten "tin whisker" till en jordledare. Ett skrap med glasfiber borsten senare så fungerar tangentbordet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar