Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

stenD skrev: 6 april 2022, 23:52:45 lite mer info om kommandotolken

den ska ha i princip drivers för alla enheter som fanns till sun burkarna.
på sun jobbade en kille som hette mitch bradley och han gjorde en forth tolk inklusive drivers då han jobbade med att felsöka hårdvara
och behövde ett bra verktyg för att kunna jobba. så småningom så upptäckte andra att det var användbart och det hamnade i bootprommet.
som kuriosa kan nämnas att han behövde 11 olika sätt att komprimera koden för att få in altihop i PROM.
han sålde också forth koden under namnet forthmacs, utan sun specifik kod förstås
Intressant!

Miam: Mycket tänktvärt som vanlig. Jag ska försköka hinna smita bort till "museet" i påsk och plocka upp en "riktig" monitor.

Vad det gäller boot från CD så hade orginalprommet inte stöd för att boota från CD, men man kan boota från annan SCSI device så länge som kan levverera 512 bytes sektorer. Så det ställer krav på CD-spelaren. http://www.computeranddata.com/doc/faq/ ... uncds.html

Jag hade 4st SUN CD spelare, en var heldöd (driveneheten) och den sista jag testade fick jag att fungera, det kan också bero på att jag bytte PROM:et samtidigt, så det blir till att testa om de två andra också.

Sedan en "hemlis", jag kör nästan aldrig något på datorerna efter jag renoverat dem. Det är renoverandet som är det roliga. PDP-8:an och möjligen ABC80 är ett undantag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Jag har plextor SCSI-drivar i externa lådor för sånt, dom klarar att boota från sun/sgi/whatever..

Förr använde jag en sun original 0.7x som dels var extremt långsamt, dels hade caddy :/
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jo, en kommentar angående netboot. Jag fick det att bara nästan fungera. Det hängde sig någonstans i bootprocessen, men SUN datorn hittade servern och började få över saker innan det bara stannade.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

anders_bzn skrev: 9 april 2022, 14:30:23 Sedan en "hemlis", jag kör nästan aldrig något på datorerna efter jag renoverat dem. Det är renoverandet som är det roliga. PDP-8:an och möjligen ABC80 är ett undantag.
Ha, jag har funderat på just det. Nostalgikänslan är grym, men vad ska man göra med dem...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Just ja, angående nätboot så kom jag just på att TFTP på dessa maskiner är, om jag minns rätt, väldigt känsligt för vad som händer på nätverket. Rekommendationen är nog faktiskt att enbart ha en burk med tftp-server och ev rarp-server på samma nätverk som SUN-maskinen och i övrigt inte ha nån annan trafik på det nätverket. Dock kanske jag blandar ihop det med nån annan maskin, men jag tycker mig känna igen just problemet att den läser en bit men tröttnar innan den fått tillräckligt med data.

Angående vad man gör med maskinerna så tänker jag att jag i teorin ska konstruera diverse halvt musealt korrekta tillbehör till gammelmaskinerna, men i praktiken blir det bara tankar för så fort jag tänker på nånting så blir det featurecreep i oändlighet i skallen på mig och så blir inget gjort :wink: De vintadedatorer jag faktiskt använt åtminstone en bit på senare år är Commodores 8-bitarsmaskiner eftersom jag hade VIC 20, C64 och C128 när jag växte upp och användarupplevelsen är väldigt snarlik även på PET och Plus/4. De andra burkarna som förekom i datortidnngarna 83-84 intresserar mig också, och jag har ett par av dessa. Har dock konstaterat att t.ex. Microbee som kör CP/M är rätt tråkig, CP/M är ju själsmässigt en föregångare till kommandoradsgrejerna i dagens Windows, även om MS-DOS faktiskt var helt nyskrivet men gjort så att CP/M-program skulle vara så lätta som möjligt att porta. Jag har pysslat alldeles för lite med SInclairmaskinerna (ZX81 och Spectrum) och likaså för lite med Spectravideo och Atari 8-bitars, men alla dessa har väl nån större attraktion för att de är egna kategorier utan någon särskilt stark koppling till andra maskiner (förutom att Spectravideo har Microsoft Basic och halvt är vad Coleco Adam borde ha varit). Ser absolut tjusningen med gamla PDP-maskiner, både cool urgammal hårdvara och operativsystem som inte är särskilt lika dagens operativsystem (även om Wndows ("NT-serien") har ärvt koncept från VMS som i sin tur ärvt saker från äldre DEC-operativsystem).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Njä, jag har bootat sunmaskiner över delat nät (hubbat dessutom) säkert hundratals gånger, det var så vi alltid gjorde vid milenniumskiftet :) SolS 2.6 från början och sol8 i slutet..

(Efter sol8 la vi ner desktopmaskinerna med solaris, servrarna levde dock kvar fram till ca 2015 nån gång)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Det blev säkert bättre på nyare masiner, IPC är väl bland de äldsta Sparcmaskinerna om jag minns rätt. Dessutom gissar jag att mängden data som behöver laddas är större för att köra installationsprogrammet än för att boota normalt. Och jo, det "fungerar" men man verkar behöva försöka några gånger. Gissar att hårdvaran i nätverksinterfacet filtrerar bort det mesta av oönskad trafik, men broadcasttrafik är väl vad man antagligen vill slippa.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_0358.JPG
Det finns näthat och det finns nätkärlek! Igår fick jag ett brev av "psynosie" som tyckte att jag skulle ha nytta av dessa kretsarna. Det uppskattas såklar oerhört mycket! Stort tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ju två ABC1600 men bara en fungerande skärm. MattisLind hade byggt en kabel som kopplade ihop datorn med en VGA-skärm. Jag gjorde ett kort av de nidén. Brytaren är för att simulera kvicksilverbrytaren som sitter på kortet som i sin tur sitter på bildrörshalsen i en orginalmonitor. Jag har dock inte fått brytaren att fungera, men det gör det inte heller om jag vrider orginalskärmen på min ABC1600...
IMG_0392.JPG
Plattskärm!
IMG_0391.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Oskar »

Snyggt! Vad är det för program som körs?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det är bara fönsterhanteraren!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av xxargs »

'bara' - det fanns inte så många datorer med fönstergrafik på den tiden vid runt 1984 - dessutom i 1024*768 i 60 Hz på en S/V-skärm som var precis i storlek som en A4-Ark - skärmarna som sådana var väldigt sköna för ögonen att titta på för långa arbetsdagar i jämförelse med de 'vanliga' som fanns då och även många år efter, speciellt om man jämförde med färgskärmar i avseende synergonomi...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Ja, färgbildrör var alltid sämre än svartvita, och det var ett gäng år senare än ABC 1600 som färgskärmar åtminstone blev hygliga.

Men körde de 60Hz? Det verkar lite underligt på en europeisk dator, speciellt som Luxor kunnat välja bildrör som har lågt flimmer även vid 50Hz. Kanske rätt bra magnetisk skärmning på bildskärmen som tillhör datorn? Annars är ju gungande bild på 60Hz-skärmar inte ovanligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det är faktiskt 60Hz video.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Oskar »

Intressant! På jobbet fanns förut fältdatorer, vanliga maskiner monterade i fältmässiga 19 tums Schroff lådor, som samlade in mätdata som jag tror var baserade på ABC 1600. Kan även ha använts i labbet. Gick det att köra mek eller el CAD på dem?
Skriv svar