Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Mickecarlsson »

Snyggt jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

Efter lång väntan kom det felande videominnet. Det tar bra lång tid från GB nu förtiden. Efter att minnet satts i och datorn skruvades ihop så bootade maskinen igen!
IMG_0243.JPG
Dags att slänga lappen...
IMG_0244.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Då var det dags igen, ytterligare en ABC80 pryl, en DATADISC80 från Tranfor. Lagar denna åt en kompis. Detta är en 2x80K drive (eller rättare sagt var). Den är ombygg med annan floppykontroller och klarar nu 160K MFM disketter. på baksidan stpr de "Tillhör serviceavdelningen Luxor Motala".
IMG_0225.JPG
Lätt läckt ock äckligt, bara att städa upp och byta elekrolyterna. Dessa är till 12V regulatorn. Stora elekrolyter eftersom det är linjär nätdel i denna.
IMG_0227 (1).JPG
Hittade fler av samma sort, bytte alla
IMG_0240.JPG
Efter
IMG_0245.JPG
Testar dirvarna på bänken, båda var kass.Fettet hade torkat och huvudena i båda drivarna satt fast. Rengjorde och fettade in igen. Den undre driven hade en tantal som kortslöt 12V, byttes.
IMG_0239.JPG
Skruvade ihop, städades upp och testades!
IMG_0249.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Imponerande att du får igång dem. :tumupp:
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Ganska intressant att service avd. har en data disc... Dög inte deras egna grejor :-)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Oskar »

Stämmer klockan, sen kväll i verkstaden? :)

I övrigt :tumupp:

Kopplar man lådan med diskettdrivarna till sin ABC80, eller hur funkar det?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

uaxnet skrev: 27 januari 2022, 23:57:15 Ganska intressant att service avd. har en data disc... Dög inte deras egna grejor :-)
Ja man undrar ju. Men de använde samma diskdrivar (BASF 6106) i ABC830 och kontrollern och DOS-kortet är ju bytt till deras egna grejjor.
Oskar skrev: 28 januari 2022, 08:23:55 Stämmer klockan, sen kväll i verkstaden? :)

I övrigt :tumupp:

Kopplar man lådan med diskettdrivarna till sin ABC80, eller hur funkar det?
Nej, ABC80 har ingen RTC. Klockan var säkert inte mer än ~21

Man kopplar mycket riktigt lådan till sin ABC80, man kan se flatkabeln på bilden. Sen sitter floppy, floppykontroller och ett kort med DOS i EPROM i lådan.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

Kul tråd, och imponerande jobbat.

Jag inser att jag har flera av dom sakerna du fixar, och mina är säkert i samma usla tillstånd... Någon vacker dag...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack! Kul att det uppskattas. bqt, du får höra av dig om du vill ha hjälp, du har ju en datorn som jag är intresserad av att ta över.

Senaste, knappt datorrelaterat. Men detta är tydligen CPU? kortet till en Roland synth från 1990-talet. Recap, det luktade så där som det gör när man löder bort läckta elektolyter. De små på 10uF höll mellan 6 och 7uF... Så det var dags. Uppdrag åt en kollega som tydligen var nöjd med den Amiga 1200 jag fixade till åt honom.
IMG_0253.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Den där TKN80-III kom tillbaks med en dator som den skulle monteras i. Men det är ju inte som att stoppa i en expansion i en modern dator. Man behöver kapa ledningsbanor, byta ett PROM, löda sladdar ta bort några kretsar och så,

Tur att det finns en manual: https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... isning.pdf
IMG_0270.JPG
Datorn med TKN80 monterad, egentligen ska det vara flatkabel med 2,54mm delning. Men sådan hade jag tyvärr inte hemma. Det blev bra ändå. Notera att datorn har 32K minnesexpansion sedan innan.
TKN80-kass.jpg
Så startade den inte direkt. Jag hittade ett bipolärt PROM (som följde med) som inte hade samma innehåll som det i min datorn, så jag fick bränna ett nytt. Sen var sockeln glapp, så den fick bytas. Sen fick jag i alla fall denhär bilden varje gång jag startade datorn.
TKN80-working.jpg
Klantigt nog hade jag lyckats få en S04 istället för en LS00 på ett ställe. Lurigt att hitta trots att jag gick igenom alla kretsarna när det inte fungerade. Idag var jag tydligen något piggare. Men datumet blev tydligen fel...

TKN80 har två kommandon för att byta mellan 40 och 80 tecken. Dels kan man bygla om man vill starta i 80 kolumn eller 40 kolumn-mode. Sen skriver man "print inp(3)" för att byta till 40 kol och "print inp(4)" för att byta till 80 kol.

Man ska ochså modifiera skärmen om man har en ABC80 original till. Detta har jag inte gjort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det har sått lite still i labbet ett tag, jag har pysslat lite med en SUN Sparcstation IPC, men mer om den senare.

Det blev en ABC80 till lagad först, denna gången min egen. Jag plockade med den från mitt ena förråd i lördags. Jag har två förråd, ett där allt jag sparat på tillsammans med en kompis finns. Det ligger i närheten av mitt föräldrahem 16mil bort, vilket är lite opraktiskt. Sen har jag ett förråt här i närheten. Hemma har jag inte plats att förvara speciellt mycket. Planen är att flytta hit allt som ska sparas hos mig (min kompis ska flytta sitt). Men det är en femårsplan. Allt jag ställer in i mitt nya förråd ska vara genomgånget, renoverat och dokumenterat. Möjligen sparas saker som reservdelar.

Men nu till ABC80:n, den hade en lapp undertill "OK 94" som jag skrivit en gång i tiden. Det fungerade 1994 när jag fick den. Det speciella med denna datorn är att det är en av de första datorerna i samlingen! Testad -94, då var datorn ~15år gammal, det är 28 år sedan. Man inser att tiden går.

Fungerade den då? Så klart inte, men jag börjar kunna dessa nu så det gick fort att inse att ena videominnet var kass. RCT:n (en av de bästa prylarna någonsin) bekräftade min misstanke. Jag bytte också en ärjad sockel och alla skummgummipadsen i tangentbordet när jag ändå höll på.
IMG_0293.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nu var det dags att laga en ABC802 som jag fick med mig på förra utflykten till "museet". Den blev spräng i bitar direkt.
IMG_0332.JPG
Den har aldrig fungerat i min ägo, tydligen undanställd "helt död" på 1990-talet. Den kommer från en firma som sålde och reparerade Luxor.
IMG_0331.JPG
Så vi börjar med nätaggregatet, det ser ut att varit varmt.
IMG_0326.JPG
Byter alla RIFA innan test! Det ger lite spänning ut, men inte mer än någon volt.
IMG_0328.JPG
Hittade felet, en kass elektrolytkondensator i regulatorkretsen. Efter bytet fungerar nätagget igen!
IMG_0327.JPG
Sedan full recap, hade man gjort detta direkt så hade man ju inte hittat felet.
IMG_0330.JPG
Sen recap på monoitordelen också!
IMG_0336.JPG
Jag testade sedan datorkortet på bänken, två tantaler brann. Men kortet fungerar ändå, nya tantaler är beställda.
IMG_0306.JPG
Sen skruvade jag ihop och testade, Fungerar prefekt, trimmade bilden en aning så den blev rak. Niorna skrivs ut av ett BASIC program för att det ska vara tecken över hela bildytan.
IMG_0338.JPG
IMG_0337.JPG
Datorn fick också en grundlig rengörning. Det är också trevligt att se att skärmen är ovanligt lite inbrännd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det blir mycket Luxor här, men det är så är det. Nu så håller jag bland annat på med en Sun Sparcstation IPC från ca 1990. Den är som en 486-DX2/66 eller lite bättre i prestanda. Jag fick den i somras, men har behövt skaffa och leta fram lite prylar för att kunna få igång den. Tidigare har jag haft massor med SUN, men allt är bortskänkt. Anledning till att jag ändå skaffade denna är för att detta var datorn som jag upptäckte både Unix och internet på när jag började plugga way back.
IMG_0320.JPG
Hela kortet sitter i botten, datorn är fullbestyckad med minne, hela 48MB. Den inbyggda grafiken erbjuder bara svart/vit mono. SCSI disken/floppy och nätdelen sitter i locket.
IMG_0294.JPG
Det första man måste göra är att fixa till batteriet som håller NVRAM. NVRAM:et håller inställningarna och MAC:adressen. Detta måste återställas innan man kan få datorn att boota. Man gör det med den inbyggda kommandotolken som finns i ROM. Det är lustigt men man har valt programeringspråket Forth som kommandotolk. Jag har också bytt ROM:et till version 2.9 som är det senaste versionen som finns att tillgå. Det verkar ha bättre stöd för att boota från CDROM. Jag har monterat ett kort med batteri och klockkristall på som ersätter plastklumpen som sitter på Dallaskretsen.
IMG_0309 (1).JPG
Datorn boot:ar men bilden är kass och kommer och går. Jag trodde detta kunde bero på dåligt nätaggregat (ökänt fel på dessa), men spänningarna var perfekta.
IMG_0322.JPG
Jag gav mig på nätaggregatet ändå, och det var verkligen dags. Kortet är blött av läckt elektrolyt...
IMG_0319.JPG
Kolla vilken vacker isolationsbarriär!

Reoveringen av nätaggregatet gjorde dock ingen skillnad.

Jag har jagat fatt i ett färggrafikkort som jag inte fått hem ännu, det ska stoppas i. Sen har jag också fått tag i en fungerande CDROM spelare för att jag ska kunna installera om maskinen. Jag har fått låna istallationmedia. Anledningen till ominstallationen är att den nu söker sina servrar för att mounta NFS filsystem ifrån. De finns inte längre, inte i mitt hemmanät i alla fall.

Man behöver inte skärm och tangentbord, om man inte kopplar in tangentbord så fungerar serieport A som systemkonsol. Praktiskt. Jag har byggt en sådan kabel, men jag vill ju kunna köra datorn som arbetsstation och köra Mosaic på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av stenD »

lite mer info om kommandotolken

den ska ha i princip drivers för alla enheter som fanns till sun burkarna.
på sun jobbade en kille som hette mitch bradley och han gjorde en forth tolk inklusive drivers då han jobbade med att felsöka hårdvara
och behövde ett bra verktyg för att kunna jobba. så småningom så upptäckte andra att det var användbart och det hamnade i bootprommet.
som kuriosa kan nämnas att han behövde 11 olika sätt att komprimera koden för att få in altihop i PROM.
han sålde också forth koden under namnet forthmacs, utan sun specifik kod förstås
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Kul att pyssla med!

Som sidospår kan nämnas att SUNs bootrom också hittade till Macintosh! Minns inte vilka modeller som har detta, men skulle gissa på cirka alla med PowerPC eller nåt sånt. Kringla-O-F (för Open Firmware) tar en till prompten och kommandona är samma.

Det går att boota från nätverk och det går också att hälla ut installationsmedian på en scsi-disk (eller scsiemulator ifall du har en sån).

Osäker på om nån version av ROM klarar att boota från en CD-ROM som enbart låter en addressera skivan i 2048-bytes-inkrement, vilket är den fysiska sektorstorleken på CD-ROM. Minns ganska säkert att t.ex. Digital RRD-42 fungerar utmärkt, men det kan vara svårt att hitta CD-ROM som är annat än extremt långsamma.

Angående bilden, har du mätt på t.ex. synksignalen för att se om den har jitter? Fritt ur minnet så kör SUN kompositsynk på en av de tio "små" pinnarna i 13W3-kontakten, och RGB (samma signal på alla tre antar jag i ditt fall?) på de tre koaxpinnarna. De sista årgångarna som använde 13W3 hade också h-synk och v-synk. Om du har en fabrikstillverkad adapter mellan 13W3 och VGA så är tumregeln att adaptern inte fungerar, oavsett vilken dator och skärm du försöker med, för alla som tillverkade dessa sålde dem till skitjobbiga företag typ Inmac och svunna tiders Dustin som inte riktigt berättade vad de sålde, utan man skulle beskriva vad man ville göra och sen tog de ockerpris för en adapter som funkade för just det man köpte den till, men som är helt omärkt och när den hamnat i bra-att-ha-lådan så har man ingen aning om hur den är kopplad. En kvalificerad gissning är att vad som ser ut att vara en modern plattskärm gör ett tappert försök att göra sync-on-green på videosignal utan synkpulser, och skärmens autocentrering gör att bildytan otroligt nog ändå hamnar ungefär rätt, men innehållet i videosignalen detekteras ändå som svaga synkpulser som skärmen blir konfunderad av.

De enda sätt jag lyckats kombinera SUN-datorer och skärmar med andra prylar är att klippa av en SUN 13W3 hane-hane på mitten och löda på egna grejer. Minns att för typ 25 år sen då en 20" färgskärm var skitdyr så kom jag över några arbetsstationsskärmar och jag gjorde en koppling med en 74xx86 med synksignal och lågpassfiltrerad synksignal in till varsin xor-grind (med de två andra grindarna som buffert först) och sen kombinerade dessa med motstånd/dioder eller nåt för att ge en csynk, för att driva denna skärm från en PC. Det gick utmärkt i 1024*768 om jag minns rätt och morsan som fick ha den var väl drottningen bland boomersarna i trakten eller så :wink: Turligt nog så visade den faktiskt en nödtorftigt läsbar bild från 640*400/480 också, fast varje rad i datorn täckte två rader på skärmen. Det gick att navigera bios-inställningar och sånt även om det var en utmaning. Bra nog för att inte orka lyfta upp den trötta 14"-skärmen som stod i reserv underst-bakom i ett hörn. På samma sätt så har jag nog fritt ur minnet anslutit SUN-datorer till andra skärmar genom att göra adapter som faktiskt använder csynk-signalen.

P.S. Utöver mosaik så tycker jag att du ska prova att åtminstone en gång plåga dig med att köra Internet Exlporer for Unix (tror det är version 5 eller 5.5 som fanns, och det ingår även Outlook Express). Kan tipsa om Youtubern NCommander som har nån video eller två om detta, fast han körde på en klart piggare maskin.

P.S2. Jag vet att ingen bett om min åsikt, men varje gång jag sysslat med nån UNIX-arbetsstation så har det varit roligt till jag installerat operativsystemet och kanske installerad några paket med gnu-kommandon och lite annat jox, men sen är det bara som att köra en halvtasig Linuxinstallation på världens långsammaste PC, fast med ett extra fult och långsamt GUI, något överdrivet. Förstår dock nostalgifaktorn :)
Skriv svar