Tangentbord "låg profil"

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Börjar så smått fila på idéer runt ett nytt tangentbord (till PC), förra gången använde jag ett färdigt µkontroller-kort (Teensy 2.0) som löddes fast direkt på tangentbordskortet men denna gången tänkte jag köra med lösa komponenter rakt igenom. Detta främst för att spara plats.

Nu till frågan, jag tänkte använda en USB C-kontakt men bara i vanlig 2.0 mode för så lite krångel som möjligt. Men ska man "jorda" shield på kontakten eller inte? Jag har surfat runt och hittar lite olika uppfattningar. En del ansluter direkt till jordplanet, andra har ett litet lokalt jordplan som ansluts till det stora jordplanet via 1MOhm, en del lägger även till en liten konding.

Är det någon som har en färdig uppfattning i frågan? Jag lutar för tillfället åt att ansluta via motstånd och konding, men... :humm:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av anders_bzn »

Jorda så mycket det går.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Jag gjorde en kompromiss, ett eget litet jordplan runt kontakten som enkelt kan förbindas med resten av kortet på flera ställen. Sen om det blir genom konding, induktans, motstånd eller annat får bli en senare fråga, det är i allafall förberett för diverse varianter.

Korten har kommit och diverse komponenter är på ingång. Kämpar just nu med att skapa 3d-modeller för kicad komponenter som inte redan har en modell. Blir lite knas emellanåt.

Kicad-modellen är sedan importerad till Designspark mechanical för att där rita en liten låda som är tänkt att 3dprintas, här en liten bild på arbetet under gång.
numpad2.jpg
Edit, jag börjar med en numpad, men det är tänkt att bli ett fullstort tangentbord, eller ett fullstort minus numpad (så kallad TKL variant).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Findecanor »

Nice! Rotary encoder i övre vänstra hörnet också. :)

Footprint ser ut som combo för Kailh Choc V2 och Cherry MX. (Obs att combo-footprint för Kailh Choc (V1) och MX inte funkar eftersom V2'an behöver större hål i mitten.)

Var hittar man stabilisatorer som passar Choc V2/MXLP ?
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Jupp en rotary, kände du igen footprinten eller vad?
Och det andra stämmer också, en Kailh choc v2 och cherry MX kombo. Men det är endast de två uppe i högra hörnet som är av den kombon, de andra är endast Kailh choc v2.
Tanken är att om man kör SA keycaps och sätter två cherry brytare i översta raden så hamnar ju de högre men ungefär i linje med kurvaturen på hattarna. Får se om det fungerar.
Stabsen är också en av de grejer jag testar nu, det är "vanliga" men avsedda för plate mount som jag monterar direkt i kretskortet, det verkar kunna fungera.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Då har man fått hem lite fler switchar och lött dit de rackarna. Blev ju färg matchat :)
Numpad 4075.jpg
Ren slump dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

"It's alive" som Dr. Frankenstein skulle sagt.
Allt fungerar utan minsta modifikation, fantastiskt. Volym och mute på vredet.
Numpad4084.jpg
Ursäkta den dåliga bilden men tiden rann ifrån mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av anders_bzn »

De vita och oranga topparna påminner mig om tangentbordet til ABC800, det är så vackert!
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Ritar så sakteliga på tangentbordet med Kicads "nya" kurvbanor och det är inte helt problemfritt, men det är kul.
Keyoard layout1.jpg
Det kan man sitta och pilla bort många timmar med och rätt som det är får man göra om en hel drös med kurvor. :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Klurar lite på ett skal till numpaden, här en skiss på något där jag snott, -jag menar låtit mig inspireras en smula av IBM.... :vissla:
numpad3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av JimmyAndersson »

Riktigt snyggt! :bravo:
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Tackar. Jag fortsätter fila på designen och provprintar delar för att se hur det stämmer med keycapsen. Lite småkul ändå.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Jag printade ut ett skal och efter lite spackel och puts så var det dags för färg.
Hittade vit färg i garaget och det får väl duga, men nej inget tryck kvar i flaskan. Hm svart är ju inte så kul. Hm bättringsfärg som jag använde till min första bil, en orange bubbla, den hade lite tryck i sig.
numpad4.jpg
Egentligen hade jag tänkt mig någon snygg datorbeige och inte högblank orange men det får väl bli ett lager till när jag fått tag i rätt färg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av pfyra »

Ser ju riktigt bra ut det där! :tumupp:
Du lär ju inte tappa bort tangentbordet på skrivbordet med den färgen i alla fall :)
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Ja den är lätt att hitta så det är ju positivt. Det är tänkt att vara lite retrostuk men jag börjar redan vänja mig vid färgen... :?
Skriv svar