Digital kyrkorgel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Oskar »

Väldigt fiffig lösning! :tumupp:
(kretskortsborren)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns ett annat kretskortsborrprojekt i samma teknik, men ids inte leta.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Det här var ju inte ens ett svårt bygge, lite skrotaluminium (bordet är en kylfläns egentligen), en svarv, en fräsmaskin med pinnfräs för att få exakt räta vinklar och arborrhuvud för precisionsborrning av lagerrbussningsfästen, pelarborrmaskin och en ställbar brotsch för sista finliret av bussningarna så dom blev parallella var det enda jag använde samt en bågfil, ett par gängtappar och en fil. Det blev ett typiskt tvådagarsjobb i stilen "man tager vad man haver". :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Nu börjar det ta sig, montering och justering av pedaler klart, pedalfjädrar på plats, pedalmotstånd finjusterat så nu är det bara lite täckvirke och lite målning kvar av själva stommen och sen ska kabelhärvan med hallswitchar byggas och monterat samt få dit magneterna på änden av pedalstavarna, dom försänker jag lite och limmar fast.
20211215_210045.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Palle500 »

Snyggt, ta ett segt lim då trä rör på sig som du vet.
Hinner det bli spelning till julottan?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Det blir gammalt hederligt kontaktlim, magneterna är inte större än 6mm och inte tjockare än 3mm så dom väger ju i stort sett ingenting och kontaktlim, tja, segare blir det inte

Julottan då får kantorn spela men det finns en plan att jag ska dela spelning med henne i nån jullåt, det finns nämligen två orglar som funkar att samspela på, den gamla på läktaren som jag använder och den mindre nere i kyrkorummet, då kommer folk att bli fundersamma när stora orgeln stämmer in fast "ingen spelar", tänder man inte ljuset däruppe så syns man inte. :D
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Palle500 »

Tänkte på kontaktlim, det blir nog bra.
Kul att spela duett på orgel, akta så att inte gammelfolket i kyrkan tror att det är Jesus som uppenbarar sig när orgel #2 börjar spela. Dom här upptågen kan ju leda till fler besökare dyker upp. Vore kul om kyrka får lite renässans.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Ja verkligen, synd att så fina gamla byggnader används så sporadiskt som dom gör och inte fler hittar dit längre, här i "min" kyrka anordnas rätt många konserter då det är största kyrkan i församlingen och akustiken är nåt alldeles makalös. Prästen som ska ha julottan är pensionerad liksom hans fru som är kantor och ska spela, den prästen är en riktig spellevink men på ett ärligt sätt, jag gillade honom första gången vi träffades och det var tydligen ömsesidigt. Å vad jag gillar äkta människor som inte gör sig bättre än dom är samt är ärliga och rätt fram, och det är han verkligen. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Kyrkan kommer att bli en mer normal (trygg) samlingsplats för oss i framtiden.
Nutiden kommer att skapa ett nytt behov av det, fast på lite annat sätt än förr.
Kör själv ofta ner till Kyrkogården och Norra Kapellet och är där en stund ibland.

Känns tryggt och hemma där på ett sätt jag inte tänkt på förut.

Trevliga vaktmästare dessutom, känner mig hemma där, närvarande kanske.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Jag har mer och mer märkt att vi står inför en brytpunkt i tillvaron när pengar och status fått allt mindre betydelse och människor som tidigare förkastat kyrkan nu vänt blad, mina vänner inom kyrkan har märkt samma sak. Det finns dom som hånar kyrka och religion och märker jag sånt så avslutar jag den vänskapen asap. Man behöver varken vara religiös eller ha samma tro,,,,,eller ens någon tro alls för att vara med i gemenskapen, kyrkan är en samlingsplats oavsett och budskapet är glädje och frid och jag har alltid funnit glädje i musiken och det är ju i allra högsta grad möjligt när jag nu fått tillgång till att fritt använda instrumenten. Svenska kyrkan har ju dessutom en musikutbildning men den är fullbokad för lång tid framåt men att öva på egen hand var inga som helst problem utan tvärt om och alla som vet vad jag börjat med, från biskopen och neråt har pushat på och tyckt det var roligt att jag vill utnyttja instrumenten så jag fortsätter på den inslagna vägen. Musik är glädje och jag är djupt nere i "träsket", just nu spelar jag upp mig på denna, lättspelad är den definitivt inte.

Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Många knappar, mycket att hålla reda på. Men låter harmoniskt och fint.

Förstår precis hur du menar, det var lite så jag menade.

Att vi tidigare pga olika orsaker inte riktigt sett Kyrkans betydelse, men numera blivit varse att det är en trygg plats.
Så känner jag det, och jag gillar ( läs uppskattar) tystnaden där, stillheten, och friden jag känner när vi rullar in där.
Inte ens när det kvällstid är beckmörkt där och vi kör in med Permoräsern (hunden och jag) känner jag mig otrygg där.

Dom få kristna jag känner sänder ut samma energi, tryggheten.

Hur går det med ditt bygge?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Jag håller på att klä in baksida och tåbräda samt sidor med plyfa som sen ska målas nougatbrun, det har jag en burk av så det får det bli. Kvällens övningar blir slutet på caddningen av samlinskortet där reläkorten ska jackas in och midi-kortet ska anslutas och troligen kör jag korten i produktion imorgon, eftersom jag gör allt från idé till färdig produkt i egen regi så kan jag ju styra hela förloppet och det är en trygghet, billigt blir det också. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Det är i sanning glädjande att läsa, då går det ju framåt i snickarboden.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Bakre inklädningen klar, nu har jag vänt på klaviaturen och här syns styrningen för pedalerna, det är en rundstång av aluminium och pedalerna är klädda med slitstarkt textilband samt dämpade av filt både uppe och nere, det är så man bygger och så man alltid byggt i orgelvärlden så varför ändra ett vinnande koncept? Har det funkat i flera hundra år så funkar det fortfarande. Det enda som är ändrat är att styrstiften tidigare bestått av mässing eftersom ju aluminium inte var uppfunnet på den tiden. Hela systemet är självlåsande, skruvar man bort bakre övre klädselbrädan kan man lyfta bort pedalerna om det nu skulle behövas. :)
20211216_205303.jpg
20211216_205343.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Klickmans »

Fina bilder, det är så lätt att förstå dom tillsammans med dina bra förklarande bygg-texter.
En sak jag funderat över är vikten. Den färdiga eller vad man kallar det, vad landar det på?
Det ser ut att bli ett gediget orgelbygge i all sin enkelhet, men gediget brukar betyda vikt.

Kanske har frågat tidigare, kanske inte.

Frågar eftersom min G-70 vägde bly, och den du bygger lär inte bli lättare, tänker jag.
Skriv svar