Renovering av gammalt dock-kök av plåt

Berätta om dina pågående projekt.
dagwood
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 september 2021, 19:00:44

Renovering av gammalt dock-kök av plåt

Inlägg av dagwood »

Så min mamma har ett sådant här kök som jag tänkte fixa till. Det är i något bättre skick än bilden.
https://i.pinimg.com/originals/46/a3/a1 ... c6ac56.jpg

Den har en pump för en fungerande kran samt en lampa i spisen.
motorn som driver pumpen fungerar och den är ledad via en fjäder(eller kanske spole) till ett skaft som går in i tanken som då rimligtvis har ett roterande hjul för att driva upp vatten. Det är detta som jag misstänker rostat sönder. Skaftet satt fast så jag grep tag och roterade runt och då lät det som att det rost lossnade invändigt.
För att åtgärda detta behöver jag öppna upp tanken som är i ett stycke, alternativt bara såga av det här utskjutande partiet. Men hur tusn ska jag få ihop den efteråt. Går det att löda/limma och är det värt det? Jag menar det är ingen raritet som går för flera tusen precis så det känns väl inte som att det kanske kvittar för värdet att det sitter nya delar inuti.
Så jag tänker att det rilmligaste är att byta ut det hela mot en modern vattenpump och skriva ut en vattentank i 3D.
Vill egentligen bara bolla lite idéer.
20210907_192128.jpg
20210907_192109.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av gammalt dock-kök av plåt

Inlägg av Palle500 »

Locket ser ut att vara svetsat i kanten? Eller lött då det ser ut som koppar?
Då tar du vinkelslipen med en flappskiva och slipar ned kanten några mm runt om sen borde den släppa. Om det inte är mjuklod som fyllt hela fogen. Ser inte ut så.
dagwood
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 september 2021, 19:00:44

Re: Renovering av gammalt dock-kök av plåt

Inlägg av dagwood »

Tack, kan ta en bättre bild, men ja, jag tror att det är koppar så du har säkert helt rätt.
Tror detta är en bra tid att köpa en Dremel. Länge behövt en. Tycker du jag ska kapa av den utskjutande biten eller locket(plattan) på själva tanken?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av gammalt dock-kök av plåt

Inlägg av Palle500 »

Vill helst inte råda dig då man först behöver studera tanken i verkligheten. Men är det koppar så är det nog svårt att få bort locket? Och ännu svårare att få tillbaka pumphuset om du kapar av det. Kan du inte bara koppla en liten pump efter utkommande vattenslang så slipper du förstöra tanken?
Skulle nog ta en hålsåg och göra en manlucka som man skruvar dit med en gummipackning emellan (kan göras av en cykel/mc slang).
Först skulle jag studera hur det ser ut inne i huset genom slanghålet. Impellern borde inte vara gjord av järn utan av mässing, eller koppar. Så prova att rengöra ordentligt och lite olja på pumpaxeln så kanske det börjar fungera? Fjädern mellan motor och pumpen är för att kompensera för vinkelfel mellan axlarna. En banlig konstruktion på enklare motordrivlösningar.
IMG_2356.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av gammalt dock-kök av plåt

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul projekt!
Jag har en skänk utan motor och ett dockbadrum i plåt från 1920 talet. :)

Brukar vara vanlig järnplåt i dessa, tyvärr kan jag inte heller se om det är pressat eller hårdlödd, men tippar på att den är hoplödd.
Jag vet inte om jag törs rekommendera att gå lös med gasbrännare utan att skada pumpen dock, men i teorin kan det kanske gå om man lägger våta trasor om det som inte skall värmas för hårt.
Men, som sagt kolla om det går att få till det utan att värma hårt först. Är det rullsvetsat går det ju inte att lossa med värme.
Skriv svar