Bra att veta innan man läser vidare: Jag fick med nöd och näppe godkänt i ellära A på gymnasiet för sisådär 15-20 år sedan. Eventuellt inlärda kunskaper från det äventyret förträngdes raskt av 3 års öldrickarutbildning på någon form av högre läroverk. Mina kunskaper i lödning ska vi inte tala om... Icke-konstruktiva åsikter om mina kunskaper på dessa områden kan ni alltså vänligt men bestämt spara till någon annan.
Så! Till projektet:
Jag envisas med att ha en snart 30 år gammal bil (Volvo 850) som bruksbil. Den var dessutom sparsamt utrustad redan som ny. Färddator med bränsleförbrukning m.m. var tillval. Yttertemperatur var tillval. Men klocka hade jag i vart fall. För ungefär ett år sedan pajjade ett kugghjul till odometern. Det är en ganska billig och enkel operation att montera ett nytt kugghjul, men det fick mig att börja kika på lite dokumentation och jag insåg att man borde kunna läsa av pulserna till den där mätaren digitalt. Själva delen av instrumenthuset där klockan satt var dessutom utbytbar beroende på utrustningsnivå. Och här fanns ju en kontakt med alla möjliga signaler... Hastighet, bränsleförbrukning, temperatur m.m. Och visst skulle en liten ESP8266 passa fint i det där utrymmet?
Kugghjulet byttes ganska snart, men samtidigt började jag på det här projektet bara för att det verkade kul. Det har hittills varit både skoj och lärorikt. Det föll sig så att jag fastnat för någon form av iterativ utvecklingsmodell och jag står precis i startgroparna till version tre av min konstruktion. Jag tänkte försöka dela upp historiken fram tills nu i flera inlägg.
Mina långsiktiga mål:
- En färddator som passar in snyggt i bilen och har motsvarande funktioner som den som fanns som tillbehör en gång i tiden.
- När bilen har kontakt med mitt Wifi här hemma ska den kunna uppdatera information om sig själv i mitt hemautomationssystem (Home Assistant).