Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Bonehead »

För skojs skull tänkte jag dela med mig av ett litet batteribyte, första gången jag får chansen att leka med något annat än blyceller.
Har en gammal elmoppe som dragit tjuvström och därmed dödat sina blyceller över vintern, har funderat på att sätta in bättre batterier redan innan men nu var det dags.

Moppen i sig är en E-max 90s har jag för mig, runt 10 år gammal vid det här laget.
Original sitter ett batteripack på 4x12V 38Ah blyackar, det har gett mig en räckvidd på runt 3 mil, där den är riktigt slö och seg dom sista 5 kilometerna.
IMG_2011.JPG
Efter en snabb vägning kan vi konstatera att batteribytet genast sparar runt 25kg(4x12kg / 16x 1.44kg).
Dom nya ackarna är av typ LiFePO4 från gwl.eu, 3.2V/70Ah styck.
Dom är även betydligt mindre vilket syns rätt tydlig på min grova skiss av batterilådan. :D
ar3zfUV.png
Batterilådan är i botten av moppen, ställde ner alla batterier mest för att bekräfta att allt verkligen får plats och det var verkligen inga problem.
Har läst mig till att det är bäst att toppbalansera batterierna för denna sorts användning, då min laddare är begränsad till 5A så laddade jag upp alla 16st celler var för sig, för att sedan parallellkoppla alla och ladda dom sista biten tillsammans.
IMG_2015.JPG
Efter detta började jag kika på hur jag rent fysiskt skulle bygga ihop allt, vill inte ha 16st lösa batterier skramla omkring i moppen.
Kapade och borrade till en massa alu stänger för att koppla ihop batteripolerna, använder sedan samma sorts stänger för att hålla ihop alla batterier i ett paket.
Eftersom dom hamnar lite nära polerna på ovansidan så fräste jag två spår för att sänka ner stängerna, det är en skiljevägg på ca 6mm så ingen risk för kontakt.
IMG_2022.JPG
Skrev ut lite "bumpers" i gummiplast för att skydda batterierna från gängstängerna som håller ihop alubitarna, samma plast får även agera polskydd på dom exponerade delarna.
Hela paketet ser nu till att batterierna inte kan vilja glida isär och påfresta polkontakterna
Delen som kommer vara mer utsatt satte jag ytterligare plastskivor ovan, definitivt grövre än vad som behövs men tog vad som låg i skräphögen.
Detta gjorde att jag kunde börja montera BMS och så vidare ovanpå.
Hade gärna dragit sladdarna lite snyggare men lusten tog slut. :lol:
IMG_2034.JPG
Så nu när hela paketet var ihop insåg jag att det inte gick att få ner det i moppen längre. :mrgreen: :bravo:
Det där när man låter det kreativa köra på och glömmer bort att mäta och tänka praktiskt. :oops:
IMG_2035.JPG
Fick plocka bort lite mer kåpor och separera "tillbehörslocket" från batteripacket för att få ner det men gick till slut.
IMG_2037.JPG
Det hände lite saker när jag skulle montera tillbaka allt så fick dra om en hel del balanskablar, därför det tillkommit en hög med gula kablar.
Humöret var inte riktigt på topp efter att, på grund av klanteri, skarvat kablar i 45 minuter så orkade inte pyssla särskilt mycket med att lägga det snyggt.
Hursom så sitter nu även den nya batteriladdaren inbyggd i moppen, i framkant ovanpå batteripaket.
Tanken är att ha ett uttag på moppen, typ motorvärmaruttag, där man snabbt och lätt kan koppla in sig till ett vägguttag med sådan kabel.
Tidigare har det varit en lös laddare som kopplats in under sadeln, så det var som en massiv "dongel" som låg utanför moppen vid laddning, behövde därmed säkerställas att det inte kunde regna på den och dylikt.
IMG_2047.JPG
Har fortfarande ingen laddningsport men varit ute några kortare rundor och batteriet har knappt laddat ur överhuvudtaget med tanke på den nästan dubblade kapaciteten. :D
Moppen blev betydligt piggare och roligare att köra.
Märks tydligt att detta batteripack verkligen kan leverera den effekt som kontrollern vill ha, tidigare har det känts som den gått på någon sorts överströmskydd ibland(hackar vid fullgas och högre belastning).
Får jag bara dit en vettig laddningsport kommer denna bli ett fantastiskt transportmedel till mina studier. :tumupp:
IMG_2048.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av MadModder »

Ser toppen ut! :tumupp:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Palle500 »

Praktexempel på hur man skall göra. Snyggt jobbat.
Låter så enkelt. Skrev ut lite skyddskåpor och lite byglar.
Mycket fundera bakom det där tror jag.
Kör hybridbil med ser jag.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Bonehead »

Tack så mycket!

En del funderande har det såklart varit, jag blir dock lite besatt när jag börjar projekt så det "blir bara gjort" i farten. :lol:

Angående hybridbilen så får vi kompensera lite för att vi även kör en 22 år gammal golf. :D
Har kört toyota hybrider senaste 6 åren tror jag det blir nu och väldigt nöjda än så länge, började med att vi bara behövde en fräschare bil för långkörningar men fantastiskt trevligt med el, steglös automatlåda och så vidare.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Knut »

Lysande "konvertering".

Synd bara att mopeden är skitful. :wink:

En sak tänkte jag på. Lithium brukar kunna ha en tendens att svälla. Men du har valt att hålla ihop cellerna på höjden. Svällandet brukar ske på "bredden". Men det är kanske inget problem med moderna järnfosfatceller?

/Knut
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Klickmans »

Fräck moppe, och konverteringen till andra batterier blev både intressant och inspirerande.
När mina 5 Blybatterier är slut ska jag ge mig på undefär samma sak, så jag följer din tråd.
Hoppas såklart ha plats nog att husa dom, men jag gillar hur Proffsigt du har löst problemet.

Respekt!
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Bonehead »

Knut: Du har helt rätt, batterierna kan i vissa fall expandera lite, då är det oftast långsidan som blir tjockare så att säga.
Med rimlig belastning, ur och uppladdning och så vidare så bör svällandet vara väldigt minimalt dock.
Men det var därför jag satte dit "bumpers" på gängstängerna.
Bumpersna kan komprimeras lite grann men sen kommer det ta stopp eftersom gängstängerna är innanför bumpern och kontaktdelen är så nära alustängerna.
Dom mesta av krafterna bör tas upp som sträckning i längsriktning av aluminiumstängerna som går längs med packet.
Som jag förstått det så är det bäst att "hålla ihop allt" även om det skulle expandera, för att inte börja belasta polskorna.
Men ja, moppen är skitful och det hjälper inte att den har grått färgdamm över allt det svarta, som i sin tur börjat krackelera och visa det vita under. :lol:

Lite förenklad exempelbild på batteripaket sett från sidan(inte ritat in alla celler eller med rätt mått osv).
KoL2WXK.png
Klickmans: Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Knut »

Låter som att du har läget under kontroll. Utmärkt.

När jag byggde ihop mitt järnfosfat paket till elbilen 55st celler * 90Ah i olika lite mindre "paket" så hade jag gängstången på andra hållet. Liggande istället för stående så att säga. Men det verkar som att det där kommer fungera utmärkt det med. :tumupp:

Om man inte har tänkt alls på eventuell svullnad kan man nog bli lite överraskad om/när det händer.

/Knut
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av nifelheim »

ungefär hur mycket kostade batterierna och bms'en?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Bonehead »

Batterier ex frakt gick på ca 7000kr, BMS utan frakt kostade runt tusenlappen.
Men då valde jag också en BMS storlek större än jag behövde.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Bonehead »

Nu har jag hunnit bränna omkring lite och skillnaden är verkligen över förväntan.
4x 12V 38Ah räckte till 15km normal körning och sedan ytterligare 15km där sista 5 var i princip omöjligt att köra på allmän väg(bristande acceleration, orkade inte upp i över 30 osv)
Dessa batterier skulle då vara cirka 2 år gamla(ej jag som monterat dom).

Med 16x 3.2V 70Ah har jag nu kört över 6 mil utan laddning, full gas i princip non-stop.
Möjligtvis att det KANSKE har börjat tappa lite i acceleration men skillnaden är så liten att jag är väldigt osäker.
Funkar superbra även vid rödljus, inga svårigheter att fara iväg snabbare än dom flesta bilister är i starten.
Detta har tidigare varit ett stort problem då man var lite av en stoppkloss, speciellt om man kört >10-15km.
Slår man på boostläget så går den som ett skott igen(jaja, relativt.)
Spänningen dippar till ca 49.7V vid max gas/belastning på boostläget, när jag redan kört >6 mil.
Oklart också hur säker den mätningen är.
Vet inte riktigt vad det betyder med lifepo4 kemin men tänkte att det var intressant information.
Upplevelsen är väl i stil med detta.
Bild

Eftersom jag just nu lever på studentpengar så hoppade jag över extern laddport.
Drog istället en invändig sladd med vanlig jordad stickpropp, andra sidan går in i matningen på laddaren till batterierna.
Så man kan lyfta sätet och koppla in vilken skarvsladd som helst, sätet går fortfarande stänga så ingen kan mixtra med hopkopplingen.
IMG_2239.JPG
Passade även på att "pimpa" moppen med 3D-utskriven mobilhållare.
Lagom passning för min och frugans telefon så den inte kan lossna.
Tanken är att bruka den när vi behöver GPS.
Har även ett par speglar som ska monteras..
IMG_2329.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Knut »

Trevligt!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Palle500 »

Kul att se en lyckad konvertering.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Klickmans »

En tråd som inspirerar mitt Permoprojekt. Stark, uthållig, och riktigt fin blev denna uppdaterade moppe.

Bara dubbdäck som fattas, sen kan du plöja dig genom en snövinter med den.

Tråden sparad som PDF för framtida referens. (Tack TS) :tumupp:
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Miniprojekt, byte från bly till LifePo4 i elmoped.

Inlägg av Bonehead »

Snö? Vad är det? :mrgreen:
Jag har bott i södra skåne i strax över 6 år och totala antalet dagar med snö kan nog räknas på en hand.
Dock blir det väldigt kallt i all vind så rejäla kläder är att rekommendera.
Skriv svar