Renovering av eldragspel

Berätta om dina pågående projekt.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Dock hittar jag inga lämpliga transistorer på Conrad,
Screenshot_20210827_160505.jpg
Men du kanske hittar bättre än mig :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skrev tidigare om ekvivalenter och kanske tom en länk till en ekvivalentsida.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Så nu var komponenterna beställt från Reichelt.de
Var dom som hade allt från samma ställe, och så fick jag såpas mycket saker så jag kan bygga om kortet flertalet ggr 😂

Tänkte de var lika bra att ta med få flera av sakerna sitter på andra ställen, och 20 nya glassäkringar 😂

Edit:
Jag beställde 1A säkringar istället för 500mA
Var ju ju klantigt av mig :?

Blev 312 kr inklusive frakten så var inte så farligt tyckte jag
Screenshot_20210829_150610.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Dagens update

Fick mina komponenter från Tyskland idag, så då var det dax att börja byta ut dem, fick bara bli en snabtur till Kjell och köpa en avlödningsfläta,
IMG_20210903_204203.jpg
Väldigt sköra kopparbanor, dom reste sig/började lossna på några ställen, men som tur var så var det intilliggande som räddade upp det då de skulle vara kopplat med varandra
IMG_20210903_215944.jpg
Ja vad säger man inte blev de vacker med min mastodont lödkolv men det sitter fast och är kontakt :rofl
IMG_20210903_221314.jpg
Så då var det i monterat igen,

Så provstarta jag, ingen rök vargefall :rofl men ljudet lyste med sin frånvaro, så jag har nu suttit och mät lite ström och motstånd här ikväll nu, efter ett tag så insåg jag att det finns en transistor till som matar ut ström i kontakten till dragspelet (18v)
IMG_20210904_001303.jpg
IMG_20210903_233844.jpg
Går inte heller ut (10v) som går andra vägen heller som skall ner till pedalens stift, så det blir nog att försöka leta reda på en ny imorgon

En idé jag kom på som jag tänkte höra vad ni tror om, jag har ett labbagregat, skulle jag kunna använda det på pin5 medan det ligger ström på från Transformatorn? Borde ju kunna skicka in 18 volt i kabeln då upp till dragspelet med så låg ampere som möjligt jämt gör att se om det hoppar igång, eller är det risk att jag steker något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av JimmyAndersson »

Det bör gå, om du tar det försiktigt med strömmen. :)
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Nu verkar jag ha ström fram till kontakten till dragspel kabeln, men fortfarande inget ljud så jag slumrade kabeln och fick inte mycket signal så tog i sär den och såg att en jordkabel är av (pin 3 från höger), så nu får vi fixa de med men snart är man ju framme vid dragspelet vargefall 😁
IMG_20210904_134138.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

update

Suck, blir galen på detta snart, får ingen ordning på detta :( men upptäckte idag att jag köpte fel transistor, köpte en pnp när jag skulle haft en npn transistor, så jag lödde tillbax den gamla så länge

Dock känns det som bägge transistorerna är körda då jag suttit och mätt och inte får något värde i strömkontakten

Bifogar elchemat och där står värdena som skall vara och vilka jag mätt upp, så tar gärna emot lite hjälp känner jag hur jag ska ta mig vidare nu
IMG_20210905_190742_BURST001_COVER_edit_470553172540177.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Uppdatering

Fick besök av en herre som hade erfarenhet av denna modell av farfisa, han berättade att jag aldrig kan få ut något ljud om jag inte har pedalen, vilket jag inte har, så det är ett nytt spår att gå på då den sköter volymen på dragspelet

Ska sätta mig och kolla lite på detta ikväll får vi se

Någon som har en aning om vad den här komponenten
är?
Screenshot_20210906_201220.jpg
Är ju en lampa men vad är de andra som det går linher till, första tanken var en säkring men den andra säkringen som finns ser annorlunda ut (vågig) och med ett värde utmärkt, detta verkar ju vara något annat skumt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SWEVRS 6 september 2021, 20:15:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av hcb »

Swellpedalen verkar ha en LDR (ljusberoende motstånd) mellan pinne 3 och 7 för att reglera ljudstyrkan, så prova att sätta ett fast motstånd mellan de pinnarna i uttaget. Ingen aning om värdet, så prova dig fram. Inget borde kunna gå sönder tycker jag.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Lämpligt att använda en potensiometer då skulle jag tro?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

LDR - Light Dependent Resistor. Alla komponenter som ritas som en rektangel på det viset är nån sorts resistor.
all_resistor_symbols.jpg

Visst kan du använda en potentiometer. Kanske en på 1 MΩ (och gärna logaritmisk) så har du lite område att labba med.

Svällpedaler funkar ofta så att en plastskiva som successivt blir mörkare och mörkare åt ena sidan förs in mellan lysdioden och motståndet. Men varianter finns.

https://makingcircuits.com/blog/guitar- ... l-circuit/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Nu har jag nog fått lite framsteg, det knäpper i förstärkaren när man trycker ner tangenterna, så det känns som octavgeneratorn med kringliggande saker ska kollas, men först så har jag en fundering kring transistorerna jag pratat om innan

Från början satt det en BC287 transistor på kretskortet som tidigare bilder visat, men när jag söker på den så kommer det upp att den är en PNP transistor men som bilden visar på elchemat så är den ju en NPN då pilen är utåt, motsvarigheten är ju då är ju en BC286 men ändå har dom satt en BC287 men det stämmer ju inte enligt elchemat men enligt listan ska det ju vara den.
IMG_20210906_225735.jpg
Screenshot_20210906_224734.jpg
Så bara jag får ordning på transistorerna så borde man ju kunna få upp strömmen upp till octavgeneratorn och allt annat
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av kodar-holger »

Jag ser att symbolen visar en NPN men med tanke på komponenterna runt om den tycker jag det verkar helt ologiskt. Det är nog en PNP i alla fall.

Kolla också de angivna spänningarna. Det är -15V på emittern men -32V på kollektorn. Det tycker jag också säger att det är PNP.

Någon som är bättre på analog-elektronik?

Sen det där med att det skulle bli tyst utan pedalen verkar också konstigt. Tittar man på schemat shuntar pedalen signalen till jord. Om där inte är någon pedal borde ljudet bli max om jag fattar rätt. Brytaren kan ställa till det iofs.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Jag kopplade ihop en provisorisk bread board av swellpedal en igår, och anslöt mellan pin 1 och 4 då knäpper det i förstärkaren när knapparna på dragspelet trycks ner, har man mellan 6 och 1 så är det knäpptyst så på läge är mellan 1 och 4,

Mätte dock anslutningen till 12 volts lampan och den är bara 4 volt så måste kolla vidare på det,
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är motståndet mellan 7 och 3 som avgör volymen.
Skriv svar