Renovering av eldragspel

Berätta om dina pågående projekt.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Det är jag med på att pin 3 och 7 är volymkontroll medan 4 och 1 är på och 6 och 1 är av verkar det som

Sen så mätte jag runt nu när jag bytte transistorn bc287
1.5k ohm motståndet (R3) tappar ohm's när jag mäter

Och R4, R5 330 ohm motståndenen visar bara 160 ohm nu, har ju bytt dom två motstånden mot nya

Mätte även upp pin 6 på socket, vilket skall vara -15V men hade 0.684V
Pin 5 skall ha 18V men hade endast 2.20 V

Pin 2 på swellpedal skall ha 10V men har 42V

Så nu är frågan hur jag ska gå vidare med det här,

Är Q1, R3, R4, R5 skrot mån tro

Är ju pin 5 och 6 på sockret som ger dragspelet sin ström som jag fattat det
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du måste ha nätaggregatet fungerande innan du kopplar in dragspelet. Risken är att du grillar komponenter som är näst intill omöjliga eller vidrig dyra att byta.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Nätagget verkar ju okej, är är ju inte jätte mycket off eller?
Några volt diffar det, enda som inte låg i närheten är ju där D1-D4 slutar och ska bli - 36V, där är det -20V
En diod som är dålig eller?

Dom dioderna konverterar från AC till DC va?
IMG_20210907_203124.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst fixar dioderna DC (pulserande) av AC, men du måste ju ha stabila och väldefinierade likspänningarna ut från transistorerna, alltså spänningarna du ploppar in i SOCKET.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Vad anser ni som nästa steg, byta den kvarvarande transistorn Q1 och motstånden som inte visar rätt?

Vad beror det på att jag bara får ut - 20V istället för - 36 som det står i schemat?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av kodar-holger »

Att resistanserna varierar när du mäter låter märkligt.

Att du bara har -20V känns också konstigt. Kanske någon diod i likriktarbryggan är trasig.

Om du mäter mellan A och B vad har du för spänning där? Bör vara +15,6 eller några tiondels volt upp eller ner.

Om du mäter mellan A och C, vad har du för spänning där? Bör vara -15,5 eller några tiondels volt upp eller ner.
dragspel1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men om det är kortslutning i trissorna (till basen) kan ju detta leda till att spänningarna inte är de rätta.

Som sagt, nätdelen måste fixas först. Om du kollar UTAN trissorna borde du ju ha rätta spänningarna. Sedan skulle trissorna kunna mätas; är de hela?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av kodar-holger »

Det är riktigt. Om det är kortslutning i någon av transistorerna kommer spänningen att vara fel. Då är förmodligen också motsvarande zenerdiod rökt.

Nu är ju ena transistorn ny så den borde inte ha kortis, men det är där spänningen efter likriktarbryggan verkar fel.

Spänningen där det står +10 borde också vara 42 så länge inte lampan i pedalen finns. Men den spelar ingen roll för den ser inte ut att gå någon annan stans.

Så står det -6 längre ner också. "Bara" reglerat med en zenerdiod. Vad är den späningen relativt punkten A?

Plötsligt förstod jag det där med att resistansen ändrats. Du mäter ju "in circuit" nu. Och då sitter ju motstånden parallellt. Då är det halva resistansen.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Mellan punkt A och C = - 14.74V
Mellan punkt A och B = + 02,23mV

Mätte även på likriktar bryggan där har jag - 39V
IMG_20210907_223534.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SWEVRS 7 september 2021, 22:53:02, redigerad totalt 1 gång.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

HUGGBÄVERN skrev: 7 september 2021, 21:45:49 Men om det är kortslutning i trissorna (till basen) kan ju detta leda till att spänningarna inte är de rätta.

Som sagt, nätdelen måste fixas först. Om du kollar UTAN trissorna borde du ju ha rätta spänningarna. Sedan skulle trissorna kunna mätas; är de hela?
Tänk på att jag är en glad amatör, så jag måste nog få be om en förklaring tror jag, så man lär sig lite :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kort: genom att peta in lite ström på transistorns bas, får man mycket ström att leda mellan emitter och kollektor. Notera att det finns två sorters transistorer - NPN och PNP. Du får söka lite på nätet och läsa på om detta.

Du kan få ett genombrott i en transistor så att den ohejdat leder ström mellan kollektor eller emitter och bas. I fallet med transistorn som ska ge 15V kan den strömmen vara så stor att likriktare och filter inte orkar hålla spänningen (-36V) uppe. Som Kodar-Holger och skriver har troligen zenerdioden (Z2) släppt ut den magiska elektronröken och gett upp.
Spänningarna från transformatorn har du ju mätt upp och de ser helt OK ut, så det är inte där du ska leta fel.

Jo, en sak till, anslut INTE nätdelen till dragspelet förrän nätdelen fungerar. Det kan kosta MYCKET att göra en sådan anslutning nu innan du har koll på saker och ting.

Du bör i varje fall mäta spänningen på basen till transistor Q2 - den ska ligga på -15.5V Om inte så räkna med att dioden är paj (och kanske kanske kanske trissan också).

Klyddat lite:
IMG_20210907_203124.jpg


Edit. Den översta spänningen, 10V, är helt beroende på vad den lastas med och kan ju variera en hel del. Glöm den spänningen så länge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Mätte basen på transistorn (Q2) nu har - 15.3v på den
Ang R4 & R5 så fick jag fram 155 ohm
Men dom sitter ju på kortet parallellt, men som Kodar-Holger skrev så visar dom halva värdet då,
Så då blir dom ju 310 ohm

Ang strömmen efter resistor och transistorn:
(R1) +10V = +42,3V
(Q1) +18V= +65mV

Så där stämmer det inte alls. Är transistorn paj då?


Upptäckte denna prylen när jag slösurfa,
https://www.amazon.se/Multifunktionstes ... 07C5LC486

verkar vara behändig för att man kan mäta In Circuit, får den på måndag, så får vi se om den är något att ha
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av rvl »

Så länge R1 inte är belastad, så blir "10 V" fulla 40+ V, men Q1 mätningen låter ju inte så bra. Vad har du på de andra Q1-anslutningarna?
Och hur är det med R2? (33Ω)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Basen på Q1?? Zenerdioden, Z1, paj kanske OCH trissan, Q1?

OM parallellkoppling av motstånd:

Kalla motstånden R1 och R2 och det ekvivalenta motståndet R. Parallellkoppla R1 och R2 leder till:

1/R = 1/R1 + 1/R2 => R = (R1 x R2)/(R1 + R2)

Om R1 = E2 => R = (R1 x R1)/(2R1) = R1/2, alltså om man parallellkopplar två lika stora motstånd blir summaresistansen hälften av motståndsvärdet. I detta fall ska du a 165Ω.
SWEVRS
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 mars 2019, 20:53:54

Re: Renovering av eldragspel

Inlägg av SWEVRS »

Nu har jag kollat lite till och extrakollat alla motstånd och doider kring Q2, och det verkar se bra ut, har börjat kolla kring Q1 nu,

Alla motstånd ger rätt värden runt Q1, basen ger 0,2 mV
Zenerdioden visar ingen strömgenomströming alls, när jag, kollade den med den nya komponent felsökaren jag köpte.

Jag satte dit en ny och nu har jag rätt ström förutom ut till 33 ohms motståndet där det är 41V på chemat ska det vara 31V
Skriv svar