Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av psynoise »

Bakgrund
Under min uppväxt hade jag ett stort intresse för musikproduktion. Det hela började med att jag var DJ på flertalet skoldiskon med start redan som tioåring. Senare gick intresset mer och mer över till synthar och experiment med elektroniskmusik. Idag är det runt 20 år sedan jag var DJ sist och mycket har har hänt sedan dess.

Men intresset för mixerbord har alltid följt med mig. I gymnasiet byggde jag ett DJ-mixerbord med tre stycken crossfaders där varje hade sitt eget frekvensområde. Senare studerade jag konstruktion av studiomixerbord på min fritid under många år. Det sista projektet blev år 2013 under kandidatarbetet på Chalmers, en multieffekt med fokus på frekvenstransponering.

Idag har jag återigen fått intresse av DJ-mixer och tänkte mig ett nytt långtidsprojekt. Denna gång blir det inga crossfaders då det inte är någon funktion som jag gillar att använda. Men utifrån gymnasieprojektet vill jag ha funktionen med delningsfilter. Det räcker med två frekvensband och en frekvensdelning. Delningsfrekvensen ska vara ställbar över hela audiointervallet. Eventuellt hade resonansinställning också varit trevligt.

För att ta mig dit tänkte jag göra flera mindre projekt. Först som denna tråd handlar om ska jag prova rotary-mixer istället för det vanligaste idag med skjutpotentiometrar. Senare blir det modifiering av två kommersiella delningsfilter för att testa variabel delningsfrekvens. Till sist tänkte jag bygga ett mixerbord modulärt i eurorack. Tanken är då att enkelt kunna byta delar medans jag kommer på nya funktioner att testa. Redan nu har jag idéer på att göra volymkontroll som samverkar med kompressor eller en volymkontroll som påverkar frekvenssvaret likt gamla radioapparater.

Modifiering av DJ-mixer
Jag började med att köpa in en gammal analog DJ-mixer av bra kvalité, nämligen en Vestax PMC40 som jag hittade med ett bra pris. Egentligen ville jag ha en rotary-mixer men dessa är väldigt dyra och några begagnade har jag inte sätt. Därav köpte jag billiga A20K-potentiometrar (Electrokit: 40910268) och rattar (Electrokit: 41003247). Sedan byttes skjutpotentiometrarna ut enligt figurerna nedan.
vestax-1.JPG
Fig 1: Ordinarie mixerbord Vestax PMC40.
vestax-2.JPG
Fig 2:Utan frontplåt.
vestax-3.JPG
Fig 3: Innandöme med ett kretskort per kanal.
vestax-4.JPG
Fig 4: Modifiering av frontpanel för att passa nya potentiometrar.
vestax-5.JPG
Fig 5: Vänster ordinarie kanalkort. Höger med ny potentiometer.
vestax-6.JPG
Fig 6: Modifierat och ihop skruvat.

Eurodance DJ-mix
Modifiering av mixerbordet gick på en kväll. Men att sätta ihop en DJ-mix var lite tyngre nu när 20 år har gott sedan sist. Först tänkte göra något med psytrance och då specifikt fullon som jag tycker är en av de musikstilar med mest ös i. Vidare ville jag göra något med långa mixar vilket jag upplever är ovanligt idag förutom i technoscenen. Detta är egentligen en av mina större drivkrafter då jag retat mig på hur korta mixar diskjockeys gör ute på nattklubbarna.

Men psytrance var lite för tungt att börja och då tänkte jag det vore kul att göra något med den eurodance som jag spelade på skoldiskon på 90-talet. Med eurodance blir det betydligt lättare att förutse musiken. Dess nackdel likt annan radiomusik är att många låtar är endast runt 3 minuter långa.

Eftersom målet var ett göra långa mixar började jag sortera upp en spellista efter tonart. Vilket kön brydde jag mig inte om då den mesta eurodance är i moll eller könlöst. Ordning i spellistan är antingen samma grundton eller en kvint upp, dvs sju steg på pianot. En kvint upp ger upplyftande känsla. Hade jag villat ha ett djupare parti hade jag kunnat gå ner en kvint också.

Resultat hittar ni på Mixcloud:



Tyvärr är inte ljudkvaliten den bästa från Mixcloud. Om någon önskar kan jag säkerligen skicka en mp3-fil på något annat sätt med bättre ljud.

Förutom Vestax PMC40 använde jag en DJ-spelare Denon DN-HD2500 som är något till åren då den kom 2007. Dock är den nyare än skoldiskona och jag har inte använt någon funktion som jag inte skulle kunna göra på en dubbelcdspelare av typen Denon 2500f, vilket var min favorit när det begav sig.

Slutsats
Mixerbordet fungerade bra. Jag gillar rattarnas storlek vilket ger mig bra känsla vid en mix. Även om rattar tar upp två händer vid en mix stötte jag inte på några problem med att justera equalizern under tiden tycker jag.

På nedsidan kunde jag förberett mig bättre och skrivit in BPM noggranne med decimaler i MP3-filerna för att slippa justera under inspelning likt klassisk taktmixning. Ännu ett problem är att jag ofta missar att starta den nya låten tillräckligt precist vilket man hör ibland då låtarna ligger långt ur fas. Både problem korrigerades till en viss del genom att jag använde pitch-bend flitigt även under själva mixen.

Samtidigt kan jag tycka att det är lite charmigt att höra att mixarna är gjorda live då många stora diskjockeys klistrar ihop allt på en PC i förväg där varenda mix ska vara perfekt. Kanske är det rädslan för att låtarna ska komma ur fas som många gör korta mixar också.

Jag tar gärna emot tips på någon annan DJ som gör långa mixar, gärna liknande eurodance så att jag kan jämföra vilket hade varit intressant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av hcb »

Snyggt :tumupp: både bord och mix.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av psynoise »

Tack.

En intressant detalj med ordinarie potentiometrar på Vestax PMC40 var att dessa hade C "taper", det vill säga "reverse logarithmic taper". Men då jag vill efterlikna exempelvis Urei 1620 blev det standard logaritmisk "taper" vilket jag tycker passar mix-stilen med långa övergångar som jag försökte få till.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av psynoise »

Någon som har tips på program med bra time stretching?

Även om jag försökte välja låtar inom ett mindre BPM-intervall tycker jag master tempo på Denon DN-HD2500 försämrade ljudkvaliteten märkbart. En idé är att göra time stretching i förväg med en bättre algoritm men frågan är vilket eller vilka program som gör detta bra.

Har även ställt frågan på forumet 99musik men där var det tunt med svar.

https://www.99musik.se/showthread.php?3 ... %C3%A5ngar
halls
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 augusti 2010, 20:37:41
Ort: Stockholm

Re: Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av halls »

Bra gjort!
Jag kommer göra liknande och kommer börja med först en äldre 2-kanals mixer och göra samma modifikation.

De vridpotarna som du använder ärstero typ, vilket är samma som min 2-kanals mixer.
Dock jag jag en hel höd mixar hemm aoch skulle senare vilja göra detta på en digital 4kanal pioneer mixer som använder VCA (Voltage-Controlled Amplifier) faders med bara 3 stift i kontakten.
Kommer det fungera med en vridpot som är volym kontrol, men bara med 3 stift? Eller hur kommer en VCA fungera jämfört med den som du installerat?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av psynoise »

Tack. Skoj att du gillar rotary-mixer också.

Klassisk VCA gissar jag följer "tapern" hos potentiometern då den spänningsstyrda förstärkaren är mest likt ett-till-ett. Däremot misstänker jag att nyare mixerboard har linjära potentiometrar där rätt "taper" simuleras i mjukvara (DSP) istället. Jag håller faktiskt på med en enklare DSP-mixer själv och där tänkte jag använda linjära potentiometrar.

Observera att för både analog VCA och modernare DSP kan en enkel potentiometer styra flera kanaler så som stereo samtidigt.

Förresten vad står det på Pioneers VCA-potentiometrar, vilken "taper" har de?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av MiaM »

Kul projekt!

Angående låtlängden så lär väl de flesta låtar ha funnits i maxi/extendedversion. Vet inte hur det var på 90-talet men på 80-talets andra halva så var dessa ofta rätt bra men det fanns tyvärr ändå en del undantag där maxi/extendedversionen var rätt tråkig. Till exempel så var Tell it to my heart en bättre låt än Prove your love, men extended/maxiversionen av Prove your love var såpass mycket bättre än motsvarande för Tell it to my heart att det ändå var bättre att spela Prove your love. (Artist: Taylor dayne).

Angående DJ-rattmixrar så är de gissningsvis svåra att hitta för att "alla" bytte till skjutreglage nån gång kanske kring 1980 plus/minus några år, och sen ville få om någon gå tillbaka. Dessutom har rattmixrar cirka alltid funnits för enkelt utrustade mixrar såsom t.ex. enkel summeringsmixer för rackmontage för synthar, mixers för PA-anläggningar som används för t.ex. tal och bakgrundsmusik och liknande. Dessa hade ofta lite väl små och oergonomiska rattar, men ändå.

Har inget tips om pitch bend, men angående taktmixning så funderade jag då det begav sig på att åtminstone bygga exakta BPM-räknare. Idag gör man väl det antingen helt i mjukvara eller så detekterar man takten med analoga kompoenter men mäter tid och visar resultat med en mikrokontroller. Då det begav sig lekte jag med tanken att bara räkna klockpulser och antingen visa "tusen genom bpm" på en display eller köra mätvärdet genom en tabell i ett EPROM för att få korrekt visning. Detektering av bpm gjorde jag för en ljusstyrning med en schmidt-trigger, färdig lågpassfiltrerad signal efter PA-anläggningens delningsfilter, och två potentiometrar dels för att reglera signalnivå och dels för att reglera urladdningstid på kondensatorn som användes för topplikriktning av ljudet. Med den sistnämnda ställd på kort tid så reagerade kretsen korrekt på t.ex. de snabbaste partierna i Blue Monday (New Order) och inställd på lång tid så reagerade den korrekt på reggaemusik vilket brukar vara en utmaning som de flesta taktstyrda ljusanläggningar gick bet på åtminstone på den tiden sånt detekterades analogt.

Annars tycker jag att det åtminstone delvis hör till att man ska höra att musiken är pitchad för att låtarna ska matcha varandra.

Har inte hunnit lyssna på din mix, men om den är bra så kan det kanske vara värt att skicka in den till Remixed på Radio stad den haag? Går på lördagkvällar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av JimmyAndersson »

Trodde jag hade skrivit i den här tråden. :oops:

Riktigt bra mix! :tumupp: :tumupp:
När det gäller timestretching så kom jag att tänka på Propellerheads Recycle.
Ett billigt program som kan göra mycket hyss och vad jag minns så behöll den ljudkvaliteten. Jag kan testa om jag kommer ihåg.
(Det är ett av ytterst få program som ser likadant ut nu som det gjorde i slutet av 90-talet. :))

Kul att Charlie Crash fortfarande är med. (Tråden på 99musik.) Har alltid gillat hans musik -och inte att förglömma hans låtar i eget namn. (Nånstans i arkivet har jag en intervju jag gjorde med honom. Nostalgi…)
halls
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 augusti 2010, 20:37:41
Ort: Stockholm

Re: Modifiering av DJ-mixer + eurodance mix

Inlägg av halls »

Läser man på lite om de ombyggnatskit som finns på marknaden för Pioneer mixers, så verkar det vara A20K potentiometrar, så det verkar följa det du skriver att det är linjära potentiometrar och att simuleras i mjukvaran.
Samtidigt kan man se på denna bild att det står: 10KBx2, vilket borde betyda 2 gånger 10K med B.
https://artaudioparts.eu/products/dwx34 ... k-djm-750s


Jag har en annan mixer som har stereo (6 pinnars koppling) på potentiometern och den är helt klart logaritmisk.



EDIT:
Läser runt att det skiljer mellan bokstaven, beroende på om det är USA, Europa eller Asien.

ALPS Alpine (japanskt), beskriver att A20K, är 20K ohm och det är logaritmisk taper.
Pioneer är ocksåjapansk, så där borde B betyda linjär.
Men ska mäta lite.

psynoise skrev: 1 april 2022, 18:58:37 Tack. Skoj att du gillar rotary-mixer också.

Klassisk VCA gissar jag följer "tapern" hos potentiometern då den spänningsstyrda förstärkaren är mest likt ett-till-ett. Däremot misstänker jag att nyare mixerboard har linjära potentiometrar där rätt "taper" simuleras i mjukvara (DSP) istället. Jag håller faktiskt på med en enklare DSP-mixer själv och där tänkte jag använda linjära potentiometrar.

Observera att för både analog VCA och modernare DSP kan en enkel potentiometer styra flera kanaler så som stereo samtidigt.

Förresten vad står det på Pioneers VCA-potentiometrar, vilken "taper" har de?
Skriv svar