Billyft sitter fast

Berätta om dina pågående projekt.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av jihe »

Teknikern skrev: 21 juni 2021, 14:55:38Det finns det inte och behövs inte heller, eller menar du att trapetsskruvarna skulle kunna kröka sig så bilen ramlar ner,,,,vilket är totalt omöjligt
Muttrarna kan t ex bli helt utslitna. Det fanns ju tydligen också ett skydd mot detta enligt bearing.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av bearing »

20210621_151416.jpg
Jag orkar knappt rubba skruven med en vanlig ringnyckel. Har kanske snurrat 10 varv nu. (Att det skulle ta 10s per varv var en optimistisk bedömning)

Därför tog jag en gammal ringnyckel och satte på ett rör som förlängare. Då sa det bara "klick". Ger er kanske en uppfattning om hur trögt skruven går.

Jag måste nog lösa detta på något annat vis, men vet inte hur. Har sprayat WD40 på muttrarna och skruvarna i några omgångar nu, och hoppats att det skulle börja gå lättare efter några varv av manuellt vevande. Men det verkar inte bli bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av Skogen »

Lager eller mutter. Du får koppla loss kedjan för att konstatera vilket ben som kärvar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av Teknikern »

Jag skulle nog beskylla lagret för att ha havererat, det kan kännas som att skruven nypt men vara lagret där belastningen är som störst som havererat och då går det tungt hela vägen ner. Är det möjligt att köra med motorkraft korta bitar och så låta motorn svalna så kör ner den annars får du veva tills f*n löser av dig. Försök dränk bottenlagret med olja innan du börjar.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av bearing »

Bra förslag båda två. Jag vågar inte ta bort kedjan än, därför att man behöver vicka på pelaren för att komma åt när den ska sättas tillbaka.

Hoppas Teknikern har rätt =)
Det finns smörjnipplar på de övre lagren. Jag får åka och köpa en fettpump, och fler burkar WD40, och se om det går att få mer glid i lagren.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av Palle500 »

Du borde kunna känna om det är andra pelaren som kärvar för det borde vara lite spel i kedjan och då går motorsidan "lätt" att vrida en liten bit fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av Teknikern »

Skit i WD40, blanda hydraulolja el. tunn motorolja med diesel el. fotogen, lacknafta eller vad du har och pensla på soppan på lagren, spindlar och alla ställen som ska röra sig. Det du blandar blir i princip WD40 och kostar enbart en bråkdel samt kan späs till det man vill i viskositet. Min erfarenhet av WD40, "universalsprejer" o.dyl. är att dom enbart är dyra utan att tillföra nåt alls, själv kör jag med hydraulolja med eller utan dieselinblandning och har så gjort i över 40 år och än har inget suttit så fast att det inte släppt. Är det totalt fastrostat gäller bara värme och våld från början men det är en annan historia.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av verkstaden »

Teknikern skrev: 21 juni 2021, 14:55:38
jihe skrev: 21 juni 2021, 14:34:31 Det måste väl finnas någon dubbel säkerhet i den så den inte bara hänger i skruvarna?
Det finns det inte och behövs inte heller, eller menar du att trapetsskruvarna skulle kunna kröka sig så bilen ramlar ner,,,,vilket är totalt omöjligt?

Det är enbart hydraullyftarna som har säkerhetsspärrar för dom kan ramla ner vid vajerbrott eller slangbrott / rörbrott.
Alla tvåpelarlyftar jag sett har haft dubbel säkerhet, dom med skruvar har en löpmutter som bara följer med i vanliga fall men greppar i (inte om utan) när gängan far i mässingmuttern.

Bearing: Det här är inte "rätt" sätt och man måste se till att aldrig pruta på sin egen eller andras säkerhet, så ta det bara som information... Oftast får man avlasta vikten för att den ska gå att sänka, jag har använt en rejäl träbit och en pelardomkraft och kollat vilken sida det går lättare när man avlastar.
Verkar finnas två olika säkerhetssystem beskrivet på sidorna 21-22 och lite mer om "Parachute devices".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av MadModder »

Teknikern: precis. WD40, 5-56 osv är inte i första hand till för att användas som smörjmedel. De är vattenavvisare. WD står för water displacement.
Det är mindre än 35% olja i.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av Teknikern »

Exakt, och försök aldrig använda WD40, 5,56 osv. istället för gängolja i rostfritt eller fjäderstål (gissa hur jag vet det). :vissla: :doh: :evil:
Ren hydraulolja däremot går utmärkt och eftersom jag har fatvis av den så har det blivit min nya universalolja till verkstadsmaskiner och som sågkedjeolja där den verkligen kommer till sin rätt. Jag har aldrig kört av en kedja eller fått slitage på svärdbommarna sen jag lämnade den "riktiga" sågkedjeoljan därhän, duger den till vedmaskinen och till samtliga skördare så duger den också till en sketen motorsåg,,,,,,,ja även till att tanka bilen och elverket med. :mrgreen:
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av bearing »

20210621_220342.jpg
Efter att ha pumpat fett i de övre lagren, och droppat ner olja i de undre, började det kännas aningen lättare att skruva för hand. Kopplade på remmen och sen gick det fint att sänka ned bilen, motorn orkade. Och det var såklart en stor lättnad!
Tack för tips och råd. Teknikern och ni andra som gissade på lagrena hade rätt!

Jag har behövt väldigt hög remspänning för att remmen inte ska slira, så jag gissar att det var det övre lagret vid motorn som skar, pga den höga belastningen från remmen.

Nu ska jag besiktiga bilen, och sen får jag se vad som blir nästa steg med lyften.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av MadModder »

Passande nickname. :mrgreen:
Men vilken tid hade du bokat idag?
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av bearing »

Jag kunde avboka tiden som var 16:20
Ny tid bokad imorgon

Ja det kanske var tack vare mitt namn som felet satt just i lagret. Var skönt av flera anledningar att det inte var muttrarna. Original muttrar kostar 450 EUR styck.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Billyft sitter fast

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 21 juni 2021, 20:53:00 försök aldrig använda WD40, 5,56 osv.
När det gäller spray, då kör jag med SuperLube.
Det är faktiskt ganska bra.
Skriv svar