Billyft sitter fast
Billyft sitter fast
Köpte en trasig begagnad billyft.
Fick fart på den efter ett tag och lyfte upp bilen för svetsa rost.
Nu vill lyften inte komma ned, och jag har bokat besiktning om några timmar, så bilen måste ned idag.
Ursprungliga problemet var att bara två faser kom fram till motorn. Men nu verkar lyften sitta fast mekaniskt. Eller kan det vara samma fel nu, att motorn bara får 2 faser?
Re: Billyft sitter fast
Jag körde motorn mer, trots att den inte gick i sin nominella hastighet, och nu måste något motorskydd slagit i. Motorn är varm också.
Re: Billyft sitter fast
Har du kedja i golvet som driver andra pelaren. Kan vara något där som kärvar? Vet att muttrarna i lyften kan skära ibland.
Inte roligt läge med en bil på trasig lyft.
Hoppas det löser sig.
Inte roligt läge med en bil på trasig lyft.
Hoppas det löser sig.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Billyft sitter fast
Finns det ingen tredje knapp för låsning, en del lyftar måste man köra upp en bit först för att kunna sänka och vissa även hålla in en knapp till. Är det en eller två motorer?
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11327
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Billyft sitter fast
Brukar gå att komma åt att vrida skruvarna med rörtång eller liknande ovanpå pelaren. Kanske går att få ner den med handkraft den vägen?
När bilen är av blir det ju lättare och mindre bråttom att felsöka..
När bilen är av blir det ju lättare och mindre bråttom att felsöka..
Re: Billyft sitter fast
Jag har ett remhjul längst upp på pelaren och det går väldigt trögt att vrida på det. Stigningen på skruven är 3mm per varv, och det tar kanske 10 sekunder att vrida runt ett varv, med all kraft jag förmår. Så jag ser det inte som praktiskt möjligt.
Kan inte se något som kärvar vid kedjan.
Jag har avbokat besiktning av bilen iaf, så nu har jag lite mer tid på mig.
Kan inte se något som kärvar vid kedjan.
Jag har avbokat besiktning av bilen iaf, så nu har jag lite mer tid på mig.
Re: Billyft sitter fast
Lyften består av en motor, remutväxling, och två trapetsskruvar som roterar i varje pelare via en kedja.
Här är från häromdagen när jag provade lite:
Här är från häromdagen när jag provade lite:
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Billyft sitter fast
Det måste väl finnas någon dubbel säkerhet i den så den inte bara hänger i skruvarna?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 29989
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Billyft sitter fast
Det låter inte som det finns något som klickar när han kör upp den i testet, så nej?
Känns lite märkligt att pelarna ska stå sådär mycket snett. Även fast armarna är olika långa så ser de inte ut att nå fram till samma längd.
Sen funderar jag på om det är så slitet så med vikt på armarna låser det sig som en sned byrålåda.
Känns lite märkligt att pelarna ska stå sådär mycket snett. Även fast armarna är olika långa så ser de inte ut att nå fram till samma längd.
Sen funderar jag på om det är så slitet så med vikt på armarna låser det sig som en sned byrålåda.
Re: Billyft sitter fast
Skruvarna var smorda med något blankt och fettliknande, så jag brydde mig inte om det. Men nu känner jag att det som sitter på skruvarna är rätt klibbigt. Så det var nog dumt av mig att inte smörja dem. Kanske har en av muttrarna skurit nu bara för det.
Re: Billyft sitter fast
Det sitter en extramutter under den primära muttern, som ska hålla lyften om muttern blir av med gängorna. Ifall detta sker låses skruven från rotation med något kil-liknande, vilket måste släppas manuellt för att kunna ta ner lyften om jag förstår den fransk/engelska manualen rätt. Kanske är det detta som hänt här. Men jag vet isf inte på vilken sida.
Re: Billyft sitter fast
Det finns det inte och behövs inte heller, eller menar du att trapetsskruvarna skulle kunna kröka sig så bilen ramlar ner,,,,vilket är totalt omöjligt?
Det är enbart hydraullyftarna som har säkerhetsspärrar för dom kan ramla ner vid vajerbrott eller slangbrott / rörbrott.
Re: Billyft sitter fast
Här är manualen ifall någon är intresserad av konstruktionen. Sida 9 beskriver proceduren att få ner lyften om den primära muttern tappar gängorna.
Manualen är för FOG 447. Min heter FOG 447 AS. AS står för assymetrisk. Pelarna står närmare vänster bakhjul och höger framhjul. Kanske för att det ska gå att öppna förardörren när bilen är lyft.
Manualen är för FOG 447. Min heter FOG 447 AS. AS står för assymetrisk. Pelarna står närmare vänster bakhjul och höger framhjul. Kanske för att det ska gå att öppna förardörren när bilen är lyft.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.