Renovering av Inverter Tesla P85

Berätta om dina pågående projekt.
fidde_modboy
Inlägg: 89
Blev medlem: 18 mars 2006, 22:32:57

Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av fidde_modboy »

Hej

Tänkte bara dela med mig av senaste månadens stora projekt.

Håller som sagt på att bygga en bmw e61 med tesla p85 motor och model 3 batteri.
Har börjar få ihop allt men när väl motorn skulle provköras small det bara till, troligtvis skada sedan tidigare krash då den är från en bilskrot.

Motor/växellåda/inverter sitter i samma detalj så rätt kompakt pryl. Dock invecklad när det gäller konstruktion.
Totalt sitter det 3st invertermoduler som skapar varje fas.
IMG_20201022_123232.jpg
IMG_20210518_202628.jpg
Här är skadan, ett bra gäng igbt som kastat in handduken.
IMG_20210503_162829.jpg
Då enheterna är täckta med en silicon gelé så blir det en rejäl städ till att börja med för att lokalisera skador.
Då det inte finns någon som gjort detta tidigare så känner man sig lite som indiana jones 8)
IMG_20210506_014057.jpg
Börjat återmontera igbt. Fick inhandla en ny lödkolv från weller på 200w för att kunna värma ordentligt, då hela koppardelen är i grovt laminerat material.
IMG_20210517_215859.jpg
IMG_20210517_221813.jpg
Dags att renovera styrkort då dessa hade många kortslutna komponenter.
IMG_20210603_224802_edit_945672846667678.jpg
Enhet testkörd och fungerar perfekt så har även dränkt elektroniken i 2 komponents dielektrisk silikon.
IMG_20210611_140202.jpg
Nu när motorn funkar var det dags att koppla in encoder, dock tog det stopp även där... Där var det en Arm microprocessor som hade 2 trasiga ingångar.
IMG_20210611_124911.jpg
Här fick jag hjälp av SC3 på forumet, han hade några liggandes :D


Fortsättning följer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Limen »

Häftigt projekt! Ska bli roligt att följa :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av svanted »

vad heter igbtna?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Glenn »

Tänkte du regbesiktiga sedan ? Isåfall, hur gör du med drivelektroniken ? enl nuvarande regelverk kan du (tydligen) inte bygga detta själv och afaik finns det ingen som knäckt nån av elbilsboxarna.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av cittra49 »

Verkar finnas en firma som säljer styrmoduler för tesla DIY, kanske nåt och kontakta om det kör ihop sig? https://ingenext.ca/ , väldigt kul projekt kommer att följa framgångarna slaviskt :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av danei »

Glenn skrev: 15 juni 2021, 08:11:06 Tänkte du regbesiktiga sedan ? Isåfall, hur gör du med drivelektroniken ? enl nuvarande regelverk kan du (tydligen) inte bygga detta själv och afaik finns det ingen som knäckt nån av elbilsboxarna.
Är det inte exakt den han har lagat? Eller missförstår jag helt vad du menar. Jag gissar att du menar att man behöver kunna visa att man klarar EMC kraven.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Glenn »

Vad jag förstår måste alla ingående delar vara CE-märkta, alltså även det som styr motorn.

Teoretiskt sett kan man ju göra som på riktiga bilar, använda godkända komponenter från en annan bil, men det är svårt att plocka ut styrsystemet och få det att funka, och man får inte bygga själv, då återstår att köpa ett dyrt färdigt godkänt(!) som passar till den motorn man tänkte använda, om det finns nåt.

Har en kollega som fightas angående det där just nu.

Det finns en anledning att "alla" godkända elkonverterade bilar man ser har fjuttmotor med kinakontroller.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av danei »

Det som styr motorn sitter ju integrerat i motor modulen. Menar du enheten som pratar med motorkontrollern?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Glenn »

Ja, egentligen alla delar, hela kedjan som översätter gaspedalsläge till faktisk kräm till motorn och alla omkringliggande parametrar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av danei »

Det borde ju gälla alla typer av bilar då?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Glenn »

Ja, det är krav att man tar motor och drivlina i sin helhet från en redan godkänd bil för att få använda det avgasgodkännandet.

Det gör det förstås svårare att använda motorer från moderna bilar med diverse stöldskydd osv, men då väljer man bara en motor från en äldre bil.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Skogen »

Avgasgodkännande? På en elbil?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Glenn »

Nej, nu frågade ju danei om "alla bilar", till skillnad från elbilar som var diskussionen innan.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av danei »

Nu blandar du ihop saker. Men om hela drivlinan måste komma från samma bil blir det ju liten vits att bygga bil.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Inverter Tesla P85

Inlägg av Glenn »

Drivlina = motor+växellåda i det sammanhanget, och det är för att växellådan (efter nåt visst årtal) är inkluderad i avgasgodkännandet.

Just på egenbyggda fordon kan man nog iofs gå runt det, men motorn måste iaf vara avgasgodkänd och i originalskick.

Vad det gäller elbilar så är det väl en massa andra saker man måste tänka på (kablar i rätt färg osv) men framförallt måste man använda godkända delar, och då dessa inte i dagsläget kan användas komplett från nån elbil vad jag vet är man hänvisad till ett kontrollsystem som är godkänt som lös enhet = dyrt och oftast inte speciellt effekttåligt.

Och då TS tänkte använda en teslamotor, där det vad jag vet inte är nån som lyckats återanvända teslas styrsystem så frågade jag därför hur han tänkte göra med det, eftersom jag vet andra som byggt och fått problem just där.

Det är alltså inget problem i sej med att använda en motor från en tesla, men du måste ha nåt som styr den som är godkänt.
Skriv svar