Uppblåsbart tält?!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Uppblåsbart tält?!

Inlägg av AndLi »

Varför släpa på tältpinnar när man kan blåsa upp tältet?
Projektet mål är inte ett tält för vandring, utan ett för campingplatser med sannolik tillgång till 230V.
uppblastalt.jpg
Känns som väldigt grova kanaler
uppblaslitet.jpg
Det här känns mer som en smidig storlek på kanal, och på en annan film pumpar de upp de med en vanlig handpump.

Första tanken var att svetsa kanaler själv i PVC presenning, men sen råkade jag springa på avtappningsslang på Biltema...
slang.jpg
Normalt används de väl "trycklösa" man pumpar rakt ut, men lite tryck borde de väl klara tycker man...

Om man blåser upp en sådan slang med säg 1bar, vad kommer den så egentligen klara av att hantera för tyngder?
Tänker att den borde inte expandera på ett annat ställe när man trycker på ett så som en cykelslang, utan man borde få en tryckökning i slangen?
Man borde väl också försöka lägga tyngden över så stor yta av slangen som möjligt, istället för punktlaster (punktlaster ser de dock ut att använda på det lilla tältet)

Om man tänker sig ett tunneltält, i form av ett liggande D, där slangen går från ena sidan över till andra, hur tung kan då tältduken vara per m2?

Jag inser nu också att jag någonstans på vägen rört ihop hur mycket en bar är...
10 m vattenpelare minns jag från min dykcert bla, men något verkar gå snett i min skalle när man börjar blanda in ytor, någonstans har jag förenklat lite väl mycket...

Men om vi nu har en bar, eller 100 000 Pa, så har vi alltså 100 000 newton per m2 eller 10 newton per cm2.
Om man då tar sin uppblåsta slang, och ställer ett föremål väger 0,98 kilo och har ett fotavtryck på 1 cm2 på denna så kommer det inte sjunka in något i slangen?

Om man lägger en 100cm x 1cm lång pinne på slangen och då också ökar vikten till 98 kilo så kommer inte heller då slangen sjunka in något?

Hur påverkar slangens diameter allt det här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Smart lösning, borde vara genomförbart. Om det så tar en timme att pumpa upp, inga problem.
Min Pontiac hade ju inbyggd kompressor, borde vara lätt att komplettera en bil med en slik maskin.
Om det uppumpade röret står upp tål det nog en hel del belastning.
Mera bilder vill vi se. De akuttält som försvaret nu använde när Coronan satt in var väl av uppblåsbar typ?
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 14 juni 2021, 12:03:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av säter »

AndLi skrev: 14 juni 2021, 11:49:43 Normalt används de väl "trycklösa" man pumpar rakt ut, men lite tryck borde de väl klara tycker man...
Jag har en sådan där ∅32mm från Swedol.
Den är stämplad 10bar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av AndLi »

säter: Oh då är det ju inget problem, 10 bar borde räcka länge, såg att Swedol har de ända upp till 152 mm i diameter... om nu diametern spelar någon roll (om annat för kostnaden för meter)

Lasp: Det finns en del mindre 12 V varianter med, de ger kanske inte så stora flöde, och vill vila ibland. Man kanske kan handpumpa upp först när det inte behövs så mycket tryck utan mest flöde. Och sen växla över till kompressor för att toppa upp det sista. Man vill ju dock inte hamna i hopptornsläget där fläkten står och går hela tiden. Då blir nog sömnen inte så bra, och grannsämjan inte den bästa...

Hoppborgar och dess fläktar känns också som ett exempel på att trycket inte behöver vara superhögt?

Synd att biltema inte har sina 10m rullar på lager här, då hade det helt klart blivit lite praktiska prov.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att det blir lägre maxtryck ju större diametern är.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av danei »

Det är extrem skillnad på vilket tryck som behövs beroende på dimentionen. Börja med att införskaffa lite grundläggande kunskap om tryck.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av AndLi »

Antar att du inte tänker utveckla vad du menar lite tydligare?
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av FormerMazda »

Tänker att danei är ute efter att med ökande diameter så ökar kraften som slangen utsätts för. Och det är därför en slang med större diameter klarar lägre tryck vid samma material så att säga.
Kolla här: https://www.mchydraulic.se/hydraulcylin ... agkrafter/
Och kolla på hur tryckkraften ändras med cylinderdiametern vid samma tryck på oljan.
Samma ekvation gäller för din slang, större diameter = större yta = större kraft vid samma tryck.

Så klarar en 32mm slang 10bar, så klarar inte en 60mm samma tryck om materialet är detsamma.

Jag tror att en svårighet är att få det att hålla tryck, luft har en jäkla egenskap att hitta ut genom de minsta hål..
Men kan man leva med att fylla på så är det väl ett ickeproblem.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14879
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hobbytält för camping etc brukar ha lägre tryck i de lastbärande luftslangarna, typiskt 0,5 barg eller så. Det finns flera skäl till det.

Riktiga "FN tält" som tål snölaster och stormar och fältmässiga förhållanden arbetar med mycket högre tryck, 5-7 bar är vanligt. Fördelen med högt tryck är att ett litet läckage får inte så stor påverkan, även om läckageflödet ökar med trycket så ökar det inte linjärt med trycket. De klarar sig längre mellan påfyllningarna alltså.

Hoppborgar arbetar med ganska låga tryck < 0,5 barg, och de har en överloppsventil som kontinuerigt släpper ut överskottsluft från fläkten eftersom de har mer eller mindre läckage i sömmar och hål. Man vill inte ha för högt tryck i sådana pga de skall vara eftergivliga och dämpa ev fall utan att skada.
Jämför med en uppblåsbar SUP. Den är hård att stå på.
"fallkuddar" som man använder för att rädda "hoppare" eller för trickhoppning arbetar med ännu lägre tryck.

Inte bara dimensionen, utan formen är avgörande för hur stabil konstruktionen blir. Naturligtvis behöver större tryckbärande kärl en tjockare vägg för att inte brista än mindre eftersom det inre trycket ger högre spänning i materialet.

Men det har inte med konstruktionens bärighet att göra utan bara dess hållfasthet mot övertryck. för att få uppskattning om hur tjocka slangar och vilka tryck som behövs behöver man räkna lite.

buzz words är "air beam", "air pole" , "tensairity" , "tensegrity" . Man hittar också en del om man letar efter "inflatable cantilever beam"

Jag hade inte byggt något som arbetade med 10 bar i en slang, pga brister slangen så lär man märka det på ett otrevligt sätt.
Jag vet inte om ni har varit med om just när grova tryckluftsslangar har brustit? Storlek 1- 2 tum tex. Jag har.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av danei »

Precis. På samma sätt blir inte en smal slang särskilt styv av tryck. En vattenslang blir inte särskilt mycket styvare av 5bar tryck invändigt. En droppslang av tunn mjuk plast klarar av att hålla flytande butan. (Fråga inte varför jag vet det) smala slangar kräver väldigt höga tryck för att bli styva. Samtidigt krävs det knappt något tryck alls när du trycksätter hela tältet.

Kost sagt man måste ha grova slangar om det ska vara rimligt. Men då blir det även större krafter på materialet.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14879
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vid 20C är ångtrycket för butan lägre än normalt tryck i kallvattenkranen, om du inte har problem med vattenförsörjningen.

Styvheten och bärigheten i "slangen" är inte linjär med trycket, men spänningen i materialet är linjärt ökande med trycket och med diametern.
Bärigheten låter sig inte med lätthet beräknas heller "analytiskt" med en formel, såsom man gör för en vanlig balkbelastning .

En sak som också bör beaktas är att lasten på den uppblåsbara slangen bör vara utbredd och inte punkformig. Det löser sig själv om man sträcker tältduken jämnt över slangen och fördelar kraften från ex regnvatten och vindlaster jämnt. Det krävs helt andra tryck för att deformera slangen punktmässigt och då minskar bärigheten i densamma.

Jag hade tittat på någon större vattenslangslösning för att se vad man kan få till. Betänk att materialet måste vara diffusionstätt, luft diffunderar ut mycket lättare än vatten.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av AndLi »

Tack rikkitikkitavi för sökorden och förklaringarna det gav massa trevliga resultat på google!


7 psi (0.5 bar?) säger de att de har i de beamsen, den inre delen som är den lufttäta ser inte allt för kraftig ut, men det är väl samspelet mellan den och det yttre tyget som gör att det håller.

Undra varför det verkar vara så brist på avtappningsslang just nu, alla som har bra pris har tomma lager...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju rätt mycket översvämningar såhär års. Efter det brukar folk springa ut och panikköpa länspumpar.
https://www.expressen.se/nyheter/larmka ... stockholm/
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av AndLi »

Kan man inte teori så får man väl göra praktiska prov istället :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Uppblåsbart tält?!

Inlägg av Glycol79 »

Jag har ett rätt stort uppblåsbart tält till husvagnen. Det har tjocka kanaler och skall pumpas till 9 psi vilket är väl ungefär 0.6 bar. Till det har jag en elektrisk pump som arbetar i två steg. Första steget är typ fläkt med högt flöde. Låter som en madrasspump ungefär. När det börjar gå tungt tar en kompressor över och pumpar till sluttryck där den sedan stannar på inställt värde. Sjukt smidigt, man drar i tältet i skenan på vagnen, kopplar pumpen och dricker första ölen medans tältet reser sig själv.
Skriv svar