Solföljare

Berätta om dina pågående projekt.
IsacN
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 maj 2021, 22:41:24

Solföljare

Inlägg av IsacN »

Har börjat klura på att bygga en enkel solföljare til solpaneler. Har ganska klart för mig hur den ska funka men Elektronik-delen är inte min starka sida så jag behöver lite hjälp.

Jag tänker att jag ska använda mig av en induktiv givare som stoppar följaren i en exakt position. Då behöver jag inte styra upp en servomotor för det.
Sen ska jag ha ett tidsrelä, tror jag. Solen går upp i 0° säger vi. Efter 30min ska den vridas en position (positionen sköter lägesgivaren) så efter 30 min får motorn ström och vrider fram tills givaren säger ifrån. Då stannar den. Sen ska det räknas ner igen 30 min och följare ska sedan byta position igen. Jag hade tänkt mig en typ trappkoppling som gör att när tidräelöet slår till kan givaren slå ifrån, sedan slår reläet till igen och givaren slår ifrån osv osv. Går det att lösa rent praktiskt?? Har googlat mig rödögd utan succé.
Hoppas någon vis person här kan komma till undsättning.

Vet inte om man kan förstå något utav min förklaring. Fråga gärna om något är oklart.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Solföljare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förstod ingenting ... :badgrin:

Skämt åsido, sådana här projekt, om det nu är en solfångare eller annat som ska riktas mot solen finns beskrivna här och där.
En mycket bra källa för idéer är Instructables. Här har du träffar på "solar" och "tracker" t ex: https://www.instructables.com/howto/solar+tracker/. Men testa att använda sökord som "sun" och "follower" i olika kombinationer. Vet inte om detta leder dig framåt, men kan ju vara en god början.

Och välkommen och lycka till med ditt projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Solföljare

Inlägg av Icecap »

Nu hoppas jag att det är för att göra grejen och inte för att få maximalt ut av ett solpanel.

Det finns många undersökningar som visar att det är dyrt att montera solpaneler på svingande konsoller och att den ökade verkningsgrad är billigare att uppnå vid att montera panelerna fast och sedan lite fler paneler för det man sparar på mekaniken.

Och mekanik kan gå sönder.

Frånsett detta är det ju så att solen rör sig över himmelen med 15°/timme, det sker bara med olika start- och slut-tidspunkter (soluppgång och nergång). Så i teorin räcker det att ha en axel som kör ett fullt varv per dygn och saken är biff.

Man kan också göra en intensitetskomparator med 2 st ljuskänsliga komponenter som är monterat med en skugga mellan, när intensiteten är högre på sida A jmf. sida B kör den mot A till det är balans.

Men berätta om VAD du vill göra, storlek osv. Det har stor betydelse på lämplig lösning.
IsacN
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 maj 2021, 22:41:24

Re: Solföljare

Inlägg av IsacN »

Tack för svar.
Ja jag har läst på och det är inte lönt det rent ekonomiskt att köpa solföljare. Dock så kan jag komma billigt undan genom att bygga själv, sen är det förstås en rolig utmaning.

Att ha några slags ljuskomponenter har helt gått bort då det blir för krånglig styrning enligt mig.
Jag har tänkt mig kanske 2 eller 4 paneler på en följare. Det mekaniska tänkte jag lösa när jag har en idé om hur elektroniken ska funka. Men I grund så ska det vara enkelt , en enkel elmotor, en lägesgivare och ett tidrelä av något slag. Som sagt så ska tidsreläet vara tidsatt på säg 1h som ditt förslag. Efter 1h ska motorn dra igång sedan så har jag en tandad krans på axeln som roterar, 24 tänder då rimligtvis med 15° mellan. Motorn stannar då när givaren bryter mot en tand. Sen går motorn igång igen när tidsreläet har räknat ner från 1h igen. Problemet är att jag vet inte vilket slags relä jag ska använda som kan driva motorn både på tillslag och frånslag så att säga...🙄

Gjorde en snabb skiss på hur jag tänker. Som sagt är långt ifrån elektriker så ha tålamod med mig👍
16202132793973117964775828366542.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Solföljare

Inlägg av Gimbal »

Hur gör den efter solnedgång? Backar tillbaka?
IsacN
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 maj 2021, 22:41:24

Re: Solföljare

Inlägg av IsacN »

Jag tänkte att den ska gå tillbaka ja. Annars måste jag har släkting på allt och det känns onödigt. Bör gå att få motorn gå bakåt och ha två givare på varje ändpunkt.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Solföljare

Inlägg av Hesabon »

Förra sommaren byggde jag ut med fyra nya paneler vid stugan. Jag funderade också på en solföljare, men hur jag än räknade på det, så kom jag bara fram till just det som Icecap säjer: Ingen kalkyl försvarade en "Sun tracker".
Det blev helt enkelt billigare att satsa på lite effektivare paneler och sedan lägga dom platt på taket.
Till saken hör, att stugan ligger på en ö i havsbandet, så det kan blåsa rätt kraftigt därute...

Men jag försvarar alltid motiveringen att man bygger något "för att det låter sig göras".
Grejen är ju den, att solhöjden ändras också - både under dagen, men också från dag till dag.
Mitt på sommaren är max höjden dryga 50 grader över horisonten (där jag har stugan). April och Augusti-September är solen betydligt lägre.
Jag funderade därför hur man kunde ändra på båda lederna.
Jag ritade nu som hastigast upp en "principiell" skiss över en av lösningarna som jag räknade på.
SunTracker.jpg
(Alla röda prickar skall föreställa leder och rotationscentra).

Men, som sagt, resultatet blev annorlunda:
IMG_20200703_172646.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Solföljare

Inlägg av bearing »

Icecap skrev: 5 maj 2021, 08:23:26 Nu hoppas jag att det är för att göra grejen och inte för att få maximalt ut av ett solpanel.

Det finns många undersökningar som visar att det är dyrt att montera solpaneler på svingande konsoller och att den ökade verkningsgrad är billigare att uppnå vid att montera panelerna fast och sedan lite fler paneler för det man sparar på mekaniken.
Visserligen, men det förutsätter att energimängden är den enda produkten. Ifall man tar med tidpunkten då elen produceras ser solföljare betydligt bättre ut. En solföljare gör att elproduktionen sammanfaller med morgondusch, frukostkaffe och middag. En fast installation i söderläge producerar varken morgen eller kväll. Sydväst eller sydost endast endera morgon eller kväll.

Ifall man tar med batterilagring i ekvationen tror jag att solföljare blir överlägsna. Därför att varje timme av dygnet med produktion istället för förbrukning minskar batteribehovet, och batterislitaget betydligt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Solföljare

Inlägg av SeniorLemuren »

Håller med bearing. Jag har rätt bra erfarenhet nu. Använder 4 st 165 W paneler på båten. Riktar dem morgon middag eftermiddag. De ger mer än dubbelt så mycket Ah till batterierna än om de står riktade enbart mot söder. Redan kl 7 på morgonen ger de i dagens läge > 35 Amp vid klart väder, om de är riktade. max 5 Amp om de står i söder.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Solföljare

Inlägg av 4kTRB »

En idé kunde vara att ta ett ordinärt solur som skuggan får påverka sensorer
monterade i "klockan". Fast de fungerar inte vid mulet det klart.
IsacN
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 maj 2021, 22:41:24

Re: Solföljare

Inlägg av IsacN »

Mycket bra spekulationer. Har dock förstått det som att lutningen spelar väldigt liten roll 2% eller så. Tänker kanske bara ha två lägen typ sommar/vinter som jag ändrar manuellt.
Någon som har svar eller idé på min fråga angående reläer?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Solföljare

Inlägg av FormerMazda »

Att bygga det du skriver om i första posten med reläer, sladdar, givare och timer blir för mig mycket svårare än att bygga kring en arduino eller en siemens logo eller liknande.
För inte bara ska du ju få till att stanna vid en position, den ska sen lämna den positionen och gå till nästa, för att sen gå vidare till start.
Kan inte här och nu få mitt huvud kring det med ovan nämnda saker. Men med en μC eller logiskt relä/PLC så är det lätt gjort.

Hur ställer du dig till att testa nåt sånt istället?
Det finns ju faktiskt möjlighet att nån här kan bygga μC-biten med arduinokomponenter typ, och du bara bygger hårdvaran och kopplar i din motor.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Solföljare

Inlägg av Gimbal »

Det han behöver för att stega framåt är en timer med en relätutgång som växlar mellan två lägen med inställt tidsintervall, när relät växlar startar motorn och går tills dess brytare stoppar den på nästa tand.
Eller en växlad synkronmotor med ett eget tandat hjul som får fungera som klocka/pulsgivare.

Han kan även koppla motorn mekaniskt som på skissen ovan med en vevaxel så motorn bara går runt runt så svänger panelerna fram och tillbaka. Tandhjulet kan då utformas med olika långa tänder så att motorn går lite längre i vändlägena så att panelen vrids någorlunda jämnt trots att vevaxeln annars ger den en sinusformad rörelse.
IsacN
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 maj 2021, 22:41:24

Re: Solföljare

Inlägg av IsacN »

Exakt Gimbal. Intressant idé med vevaxel, hade jag inte tänkt på, men får bara till en 90° svängning på panelerna då eftersom jag får en linjär rörelse. Men fick lite andra funderingar tack vare det; så nu har jag lite att klura på.

För övrigt har jag hittat multifunktionsrelä som jag kan använda tror jag. Har beställt en billig variant och ska experimentera lite😊

Låt gärna idéerna flöda👍
Skriv svar