Bygge av induktionsvärmare till smide

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av Henry »

Hade rekommenderat att isolera spolen så inget kan kortsluta eller röra vid varven och inte heller att varven kan komma åt varandra. Kaptontape brukar kunna användas, slitstark och håller för hög temp men dock inte vidare följsam av sig.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av Nerdboy123 »

Men oscilloskåpet är ju ansluten till en annan ledningsgrupp, varför löser då JFB för trafon ut?
Henry skrev: 3 juni 2021, 00:36:31 Hade rekommenderat att isolera spolen så inget kan kortsluta eller röra vid varven och inte heller att varven kan komma åt varandra. Kaptontape brukar kunna användas, slitstark och håller för hög temp men dock inte vidare följsam av sig.
Jo spolen ska isoleras! Har bara inte kommit dit än. Har lite olika lösningar, antingen doppa den i gjutgips så den blir helt inkapslad, eller kanske köpa kevlartub. Inte helt bestämt mig än men tänkte få den att funka först!
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av rikkitikkitavi »

glasfiberstrumpa hade jag valt eller avgasförband.

Det är inte så hög IP klass på dem, men de reducerar risken för oavsiktlig kontakt. Den risken skulle jag säga är extremt hög med tanke på att arbetsttycket skall föras in i spolen. Lite fel där så ...

ett alternativ säkerhetsmässigt är såklart att köra hela induktionsvärmaren på en skyddstrafo. Det skyddar inte mot kortslutning mellan varven på spolen dock.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av Klas-Kenny »

Nerdboy123 skrev: 3 juni 2021, 09:32:19 Men oscilloskåpet är ju ansluten till en annan ledningsgrupp, varför löser då JFB för trafon ut?
Oscilloskopets jord är i slutändan ansluten till precis samma jord och någonstans även nolla, som gruppen där du har induktionsvärmaren.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av alexanderson »

rikkitikkitavi skrev: 3 juni 2021, 09:57:12 glasfiberstrumpa hade jag valt eller avgasförband.

Det skyddar inte mot kortslutning mellan varven på spolen dock.
En kortslutning mellan två näraliggande varv (vid införande av ett föremål) i spolen ändrar resonansfrekvensen. Ingen katastrof.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av rikkitikkitavi »

Beror väl på, om dina switchar tål transienten, eftersom de tillfälligt går ut ur ZVS .
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av alexanderson »

Frågan är vilken topologi som är bäst för en induktionsvärmare? Du har valt att ha spole och kondensator strömmatad. En annan mycket använd topologi är "current feed resonant inverter", se exempelvis IEEE transaction on power electronics, vol 21, no3.
M_Sander
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 maj 2011, 13:56:11

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av M_Sander »

OMG, sorry, men försöka sträva efter att minimera kablar mellan de olika modulerna, du har öppna kretskort med kablar mellan oscillatorn / gate driver / moffarna / igbt. allt ser ut som ett ormbo. VCO kortet har långa kablar som sticker upp. detta är perfekta antenner alltså dåligt, eftersom du redan har problem med att VCO haltar och ger ifrån sig ett pipande. ormboet kan ge problem på full effekt då du kommer inducera EMC in i alla delar som har någon form av antenn. har du otur så smäller du dina dyra komponenter alternativt att du inte kunna köra på full effekt. att försöka isolera med aluminium folie fungerar inte heller. har du möjlighet bygg om oscillator och gatedriver inklusive / mos fet på ett kretskort, lägg detta i en HF tät låda. VCO är liksom hjärtat i en sådan här svängningskrets, den skall inte påverkas av ringningar och övriga oscillationer. Övrigt tycker det är ett spännande bygge, min polare vill också ha en induktionsvärmare för smide så han har bett mig hjälpa till med elektroniken, vi snackade om detta och så såg jag ditt inlägg några dagar senare av en slump.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av alexanderson »

Lådan behöver inte vara HF-tät men väl 50 kHz tät ! Stålplåt skärmar bra mot 50 kHz ! Skärmningen bör göras i flera steg (likt en rysk leksaksdocka) efter ökande energimängd. Innerst finelektroniken och gate drive stage 1, nästa steg, gate drive stage 2 och små toroidtrafos, steget därefter nätdel, IGBT och stora toroidtrafon. Mellan varje steg bör endast en genomföring finnas !
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av Nerdboy123 »

M_Sander skrev: 5 juni 2021, 12:28:03 OMG, sorry, men försöka sträva efter att minimera kablar mellan de olika modulerna, du har öppna kretskort med kablar mellan oscillatorn / gate driver / moffarna / igbt. allt ser ut som ett ormbo. VCO kortet har långa kablar som sticker upp. detta är perfekta antenner alltså dåligt, eftersom du redan har problem med att VCO haltar och ger ifrån sig ett pipande. ormboet kan ge problem på full effekt då du kommer inducera EMC in i alla delar som har någon form av antenn. har du otur så smäller du dina dyra komponenter alternativt att du inte kunna köra på full effekt. att försöka isolera med aluminium folie fungerar inte heller. har du möjlighet bygg om oscillator och gatedriver inklusive / mos fet på ett kretskort, lägg detta i en HF tät låda. VCO är liksom hjärtat i en sådan här svängningskrets, den skall inte påverkas av ringningar och övriga oscillationer. Övrigt tycker det är ett spännande bygge, min polare vill också ha en induktionsvärmare för smide så han har bett mig hjälpa till med elektroniken, vi snackade om detta och så såg jag ditt inlägg några dagar senare av en slump.
Jo det är lite kaos just nu! Har varit frustrerad över hur det ser ut också. Vi kom fram till samma sak i torsdags, vi flyttade ut alla kretskort ut ur lådan och då försvann pipet så något är det som induceras (obviously). Vi har ju sett att vi kan få ut värme med den här layouten så jobbar på att pilla ihop ett ordentligt kretskort nu. Får se om vi skickar iväg det till någon firma eller om vi använder kretskortsfräsen på skolan.

Vi hittade också en lite större trafo med typ 0.6 i ratio mellan primär och sekundär så kunde använda den för att galvaniskt skilja oscilloskop och spartrafon. Jordfelet försvann då iaf!
M_Sander
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 maj 2011, 13:56:11

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av M_Sander »

alexanderson skrev: 5 juni 2021, 14:35:05 Lådan behöver inte vara HF-tät men väl 50 kHz tät ! Stålplåt skärmar bra mot 50 kHz ! Skärmningen bör göras i flera steg (likt en rysk leksaksdocka) efter ökande energimängd. Innerst finelektroniken och gate drive stage 1, nästa steg, gate drive stage 2 och små toroidtrafos, steget därefter nätdel, IGBT och stora toroidtrafon. Mellan varje steg bör endast en genomföring finnas !
Alexanderson .. Ja my bad inte HF tät... naturligtvis. håller med i allt du skriver /
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av Nerdboy123 »

Liten kort uppdatering bara.
Har byggt en liten låda för all elektronik nu, gjort ett dedikerat kort för logiken samt kopplat in en frontpanel for easy access till knappar osv.
Har kört på enfas med okej resultat. Har lite för mycket varv på coupling trafon så får inte ut så mycket effekt ännu. Prövade köra på trefas istället men då brände vi en av IGBTerna :(
Lite delade meningar vad som orsakade det mellan mig och min kompis. Jag tror att vi fortfarande kan ha för mycket ringing från drivsteget medan han tror att snubbern är underdimensionerad och att det var en spik från tanken som kom igenom.
Plockade lös IGBTerna och mätte lite på dom och verkar som att det är en av dioderna som gett upp.
Har iaf köpt en ny IGBT och ska koppla in den när tentorna är över.
Men har iaf lyckats få till en glödande bit stål! Great success!
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av Nerdboy123 »

Arbetet med detta härke rullar på, men pga sjukdom och andra åtaganden har arbetet stannat av lite.
Den har dock fått liv igen med ny IGBT och ett nytt PCB till förstärkningssteget med mer filtrering, lite ferritpärlor och bättre layout. Dock är inte allt frid och fröjd. När vi mäter vågen från förstärkningskortet utan högspänning på IGBTerna så ser allt bra ut, men med spänning så är resultatet lite mer svårtolkat.
IMG_20220215_210735.jpg
IMG_20220215_213823.jpg
SÅ frågan är, varför blir det så här och är det något att oroa sig för eller är det bara oscilloskopet som ballar ur?
Vi har bara kört med enfas genom likriktaren, kommer jag ihåg rätt så mätte vi 330 volt över bussen på IGBTerna.
https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 9788351dc5 Länk till Datablad för IGBTerna, Vi mäter på pin 4 på varje IGBT.

Vi prövade att flytta bort probsladdarna från alla andra kablar så gott det gick, vi prövade att tvinna ihop dom, allt utan resultat. De ska vara sköldade men kanske inte tillräckligt?

Vad vi är oroliga för är att tankkretsen matar baklänges in i IGBTerna och att det är det som mäts upp men ingen aning om det är möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av electronix »

Är det inte bara trignivån på scopet som är väl nära signalens toppspänning?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av induktionsvärmare till smide

Inlägg av YD1150 »

Är spänningen modulerad med 100Hz nätbrum?
Ställ ner tidbasen på oscilloskopet så du ser några perioder av 100Hz.
Skriv svar