Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

verkstaden skrev: 6 april 2021, 16:03:26 Tror detta är en nyare men liknande konstruktion, vad är det för årsmodell på din?
King Cab'en är en -88. Dvs. före startspärrar och annat sk*t :D
verkstaden skrev: 6 april 2021, 16:06:23 Finns det möjlighet att få dit urtrampningslagret skulle jag definitivt satsa på det!
Tyvärr saknar jag själva urtrampningslagret från original. Har gaffeln som trycker på lagret mm. Men inte lagret i sig. Kanske går att tillverka någon adapter dock, så att man kan få dit ett annat urtrampningslager (som är billigare/mer lättillgängligt, kanske stjäla från en B20 eller från King Cab'en...) till original gaffel. Då har man ju samtidigt möjligheten att justera eventuell offset som kan krävas, ifall den nya tryckplattan kommer lite längre fram eller bak än original.


Original urtrampningslager finns för en tusenlapp hos OiE, men utöver den höga prislappen är det är bara själva lagret, utan hållaren det ska sitta i.
Hittade en bild på hur det ska se ut original:
404655_3E05NLTPHJ2841543772953.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Melkutt »

Klas-Kenny skrev: 6 april 2021, 15:57:42
Melkutt skrev: 6 april 2021, 14:43:38 Den sist transplantationen så gjordes det en adapterplatta mellan en (volvo F4) TD40 och org sprängkåpa, absolut bästa lösningen för att få en kort och snygg installation men det krävs tillgång till en större svarv och helst fräs/radialborr och rundmatningsbord.
Tillgång till både större svarv (manuell) och fräs (CNC) finns genom farsans jobb, så det är lösbart.
Men med motorn direkt i original kopplingskåpa, hur får du då till frikopplingen? Jag har heller inte alla delar till original koppling.
Det var ungefär tio år sedan senaste motorbytet, så minnet är lite luddigt, men jag har för mig att vi återanvände org lagret och förlängde rörhylsan :humm:
Sedan fick vi även förlänga ingående axeln en liten bit, och detta matchades ihop med en kopplingslamell från en Ford dexta om jag inte minns helt fel.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av BJ »

säter och Klas-Kenny:
Okej.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Var ute och kikade lite till nu. Verkar som att gaveln som sitter emot original kopplingskåpa suttit mellan motor och svänghjul. Hålet i den är mycket mindre än ett svänghjul.

Frågan är om man kan skära upp ett tillräckligt stort hål i den så att svänghjulet kan gå igenom detta? :humm:
Sen då en adapterplatta där emellan.
Vill ju inte försvaga ramen för mycket. Men en tjock adapter tar förvisso upp en del krafter sen.

B20 kopplingskåpa monterad.
20210406_190931.jpg
Andra sidan av samma gavel, inte så stort hål..
20210406_190943.jpg
Original kopplingskåpa.
20210406_191010.jpg
Gaffeln från original koppling.
20210406_191029.jpg
Mätte även längden, från original kopplingskåpa till original kylare är det strax över 70cm. Så kanske inte får plats med en extra kopplingskåpa där emellan. Mätte på B20 och kanske är platsbrist anledning till att originalkylare bytts ut mot den lilla. Verkar inte få plats annars.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Det vanliga är att man gör en adapterring.
Problemen brukar vara startmotorns placering.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev: 6 april 2021, 15:57:42
Jo, såklart är det viktigt. Lutningen är inte så konstigt, jag har i alla fall aldrig sett en motor eller växellåda där axeln inte varit vinkelrät till anläggsytorna runt om, så det är nästan svårt att få fel.
Längden på axeln kräver väl inte millimeter-passning, det finns visst spelrum axiellt. Men måste såklart vara i närheten av rätt.
Men centreringen är viktig, och lätt att få fel.
Rätt vinkel/lutning måste man ju dock tänka på när man konstruerar egen sprängkåpa, eller gifter ihop två olika genom att kapa dom och svetsa ihop.
Sen vore det ju inte fel att få den hydrauliska kopplingen ifrån King Cab'en dock. :)
Jag säger som säter, varför vill du ha den hyudraliska ? enklare med wire, speciellt om pedalen är anpassad för det.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

enklare med wire
Wire?
Det bästa är om man kan ha pedalen sitta direkt på kopplingsaxeln.
Det näst bästa är att använda stag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Glenn »

Ja jag vet inte hur det brukar vara på en traktor, men att använda urpsrungslösningen iaf.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Kändes lyxigare med hydraulisk koppling. :D

Men ni har nog rätt i att det bästa och mest driftsäkra vore att få tillbaka original. Original har det suttit ett stag mellan pedal och koppling, men det staget är borta. Istället har wire använts till B20-kopplingen.
Men vore ju ingen raketforskning att tillverka ett nytt sådant stag.


Var och handlade lite smått idag. YD på nippeln från Biltema är i princip exakt samma som ID på hålet i kylaren. Får kapa av den gängade delen bara.
Om godset känns för tjockt så det är för svårt att löda så får jag väl svarva upp nippeln lite. Är 3mm gods i nippeln och helt rak på insidan, så inget svårt.
20210407_124018.jpg
Var även förbi Hydroscand och handlade lite kopplingar och en ventil. Känns lite mera tryggt med en bränslekran. Innan gick bensinslangen direkt till tanken. Med en rak koppling dessutom, inte vinklad.
Stod först och kikade i VVS-hyllan på Biltema, men efter att sen ha varit på Hydroscand visade det sig bli knappt dyrare där, men långt mycket bättre. Och ingen risk att få med sig fel grejer.
20210407_124036.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Är det retursystem för bränslet på en T24?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev: 7 april 2021, 12:51:26
Var och handlade lite smått idag. YD på nippeln från Biltema är i princip exakt samma som ID på hålet i kylaren. Får kapa av den gängade delen bara.
Om godset känns för tjockt så det är för svårt att löda så får jag väl svarva upp nippeln lite. Är 3mm gods i nippeln och helt rak på insidan, så inget svårt.
Jag tror inte det blir några problem, du löder med gasol eller nåt antar jag ?

Jag har lödit fast liknande kopplingar i tunn plåt med fluss+tenn och gasollåga, och bara man ser till att hållatillräcklig värme på den kraftigare delen brukar det går bra, tenn är som sagt ganska förlåtande.

Jobbigare om man skulle hårdlöda.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 7 april 2021, 12:51:26 Var och handlade lite smått idag. YD på nippeln från Biltema är i princip exakt samma som ID på hålet i kylaren. Får kapa av den gängade delen bara.
Ska du kapa bort sexkanten också?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

säter skrev: 7 april 2021, 12:54:17 Är det retursystem för bränslet på en T24?
Du tänker på det andra hålet i tanken?
Där är två tankar. Vad jag förstått så hade man fotogen i den stora och bensin i den lilla. Fast jag är osäker på vad bensinen användes till, vid uppstart kanske?
Och på T25 (bensindrivna) lär den lilla ha använts som reservtank.

Kanske kopplar in den lilla också som reserv sen. Men blir nog i så fall med en till likadan kran och så en Y-koppling på slangarna. Lågprioriterat. :P
Glenn skrev: 7 april 2021, 13:03:06 Jag tror inte det blir några problem, du löder med gasol eller nåt antar jag ?
Har en Rimac mixgasbrännare som jag tror ska fungera bra till ändamålet.
säter skrev: 7 april 2021, 13:10:46 Ska du kapa bort sexkanten också?
Tänkte så, ja.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

När du sätter i en diesel måste du ha en returledning.
Du får kolla om det finns något lämpligt för detta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev: 7 april 2021, 13:18:03
Du tänker på det andra hålet i tanken?
Där är två tankar. Vad jag förstått så hade man fotogen i den stora och bensin i den lilla. Fast jag är osäker på vad bensinen användes till, vid uppstart kanske?
Ja.

En fotogentraktor startas på bensin och sen växlar man över till fotogen.

Sen när man ska stänga av den växlar man över till bensin igen ett tag innan stopp så förgasaren är fylld med bensin, annars blir det ett helvete att starta :)
Klas-Kenny skrev: 7 april 2021, 13:18:03
Har en Rimac mixgasbrännare som jag tror ska fungera bra till ändamålet.
Det blir nog bra, hellre gas än jättelödkolv för sånt där :)
Skriv svar