Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Palle500 »

Det är två små hål borrade i stegplåten som fjäderöglan skall träs in i. Om jag minns rätt....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Du har helt rätt. Eller nästan, bara ett hål för fjädern. :)
Kollade på bromspedalen, där satt fjädrar på samma sätt. Hängde dit en fjäder nu, kapade även bort plåtbiten någon svetsat dit som stopp uppåt och justerade till 50mm frigång enligt manualen. Blir nog bra!
20210813_145333.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Palle500 skrev: 5 juli 2021, 13:53:25 Det är ett vanligt fel att standardramen spricker där pilarna pekar. Du måste svetsa dit typ trianglar för att jämna ut spänningarna speciellt om det sitter lastare på den.
IMG_2095.jpg

Då var detta också ordnat. Satte även ytterligare två skruvar på varje sida mellan mina nya balkar och framramen, utan att svetsa några mer förstärkningar. Hoppas att detta håller, det får det göra tills motsatsen är bevisad.
Klädde även in sista hålet vid startmotorn, en liten plåtbit som sitter skruvad då framramen annars blir svår att ta bort ifrån gaveln till kopplingskåpan.

Försöker fortfarande komma överens med MIG-svetsen, då inte världens snyggaste söm. Men det ska nog fungera.
20210814_110751.jpg
Fixade sen ett fäste och monterade bränslefilter. Det fästet kommer jag också att använda till att fästa gaswiren sen så småningom.
20210814_124006.jpg
En fundering ang. Bränslesystemet. Jag förmodar att det i bilen suttit en bränslepump i eller vid tanken, före detta filter. Måste man ha det eller tror ni det räcker med "gravitation" i och med att tanken sitter högre än insprutningspumpen?
Finns även en liten handpump på filtret för luftning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av prototypen »

Går ju prova utan pump men det är för att garanterat ha luftfritt i inspritningspumpen som det spolar runt.

Protte
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av verkstaden »

Jag kommer inte ihåg någon pump i tanken på KingCab, har du tanken högre än insprutningspumpen ska det definitivt fungera!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Verkstaden: Du har nog rätt! Det är ju såklart därför det finns en handpump på bränslefiltret ja, för att få fram bränsle till pumpen på motorn om man kört slut..


Gjorde färdigt gasen idag.
Kapade av vajern och tillverkade en ny ände till den. En skruv med ett genomgående hål för vajern och rätt gänga (1/4 UNF) att skruva i original gaspedal, och så en ditlödd ände i mässing.
20210817_192224.jpg
20210817_214940.jpg
Och så ett fäste för vajerskalet, blev ganska elegant om jag får säga det själv. Hoplängt av en bit aluminium.
20210817_215000.jpg
Nästa steg blir nog att fixa bränsleslangar, sen lite el så att man kan ge sig på en provstart..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av prototypen »

Sedan förväntar vi oss lite show liknande klippet

Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Fixat lite mera. :)

Borrade in en returledning i tanken.
20210918_163551.jpg
Och drog klart alla dieselslangar. Blev hyfsat städat i alla fall. Placeringen av filtret är ju klart servicevänligt i alla fall. :D
20210918_163606.jpg
Sen drog jag ett par batterikablar och stoppade dit ett litet batteri.
Sen blev det provstart. Och se på fan, den startar! 8)

Var lite tjurig att starta första gången, men förvånansvärt enkelt ändå. Med tanke på att den stått stilla länge och hela bränslesystemet varit isärplockat. Till slut blev det en liten dusch med startgas (jag vet att man inte ska använda det på en diesel...) så hoppade den igång. Därefter är den riktigt lättstartad.
Gissar att den hade velat ha glödning, vilket jag har för avsikt att koppla in så småningom.


Provade sen kopplingen "på riktigt" också. Satte mig i stolen och försökte lägga i ettan med motorn igång, gick icke. Växellådan var ständigt ikopplad. Vad f*n? Jag som testat att det funkar...
Kollade och testade lite fram och tillbaka och insåg till slut att när man trycker ner kopplingspedalen helt, så börjar den driva igen. Trycker man bara när pedalen *nästan* helt, kopplar den finfint.
Antar att solfjädern trycks så långt in att den går emot lamellen och således börjar driva igen. Får justera lite till, alternativt sätta ett stopp så att man inte kan trycka ned pedalen riktigt hela vägen.

Efter att ha konstaterat vad som hände, så kunde jag i alla fall lägga i ettan och back, och köra en meter fram och tillbaka helt smärtfritt. :)


En fråga;
På dieselpumpen sitter två magnetventiler.
Jag hade förväntat mig en, för stopp. Men varför är där två?
Den ena (den med röd sladd) verkar ha varit kopplad till tändning i bilen. Den andra har jag inte en aning om hur den varit kopplad. Drog båda till batteriet nu när jag startade i alla fall, testade aldrig med bara en av dem.
20210918_164121.jpg
Nu blir det till att börja kolla på att få på kylaren. Ska nog testa med den tilltryckta originalkylaren i alla fall, hoppas på att den är tät även efter olyckan. Har inte "snubblat" över något lämpligt alternativ ännu så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av verkstaden »

Klas-Kenny skrev: 19 september 2021, 18:32:41 En fråga;
På dieselpumpen sitter två magnetventiler.
Jag hade förväntat mig en, för stopp. Men varför är där två?
Den ena (den med röd sladd) verkar ha varit kopplad till tändning i bilen. Den andra har jag inte en aning om hur den varit kopplad. Drog båda till batteriet nu när jag startade i alla fall, testade aldrig med bara en av dem.

Den svarta kabeln borde egentligen vara stoppen och den röda till kallstarten? Testa lyft av dom en och en och se vilken den stannar av?
Grattis till att projektet är nästan i mål förresten!!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha, kallstart säger du. :)

I så fall borde den rimligtvis ha varit kopplad till glöd-timern kan man tänka, eller?
Får dubbelkolla mina anteckningar och foton ifrån när jag rev bilen.

Nästan i mål vet jag inte, men tack. :mrgreen:
Visst, hyfsat snart mål i den mening att det går att starta och köra med traktorn. Men sen kvarstår allt "finlir".



Edit: Mycket riktigt är det bara den med svart sladd som är stopp.
Den med röd sladd gör ingen direkt märkbar skillnad varken vid uppstart eller när motorn är igång vad jag märkt. Såklart inte jämfört riktig kallstart med/utan den inkopplad.

Men sen kollade jag lite på min dokumentation, och båda magnetventilerna har visst varit kopplade till glödtimern. Så det är väl bara att koppla det som det har varit tidigare och gå vidare med livet. :D
Senast redigerad av Klas-Kenny 20 september 2021, 12:52:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Bonehead »

Riktigt kul att se uppstarten, bra jobbat!
Bara resten kvar som dom säger! :D :lol:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Skruvade dit kylaren och kopplade in lite provisoriskt. Verkar tyvärr som att den läcker ur någon kylkanal. Inte jättemycket, med sipprar lite. Vet inte om det är värt att prova kylarcement?

Vore fint att komma över en passande kylare, med lock..
Har ett par olika liggande, men inget som passar bra.
20210920_190803.jpg
20210920_191348.jpg
20210920_191359.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av mrfrenzy »

Jag använde BARS Leaks flera gånger när jag körde gamla skrotbilar och det funkade oftast: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ng-003920/

På ett sånthär fint bygge som ska hålla hade jag dock lagat kylaren med lödning eller bytt till en annan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Löda vore kul, men det låter svårt.
Verkar som att den läcker väldigt långt uppe, kan tänka mig att det är i skarven där kylkanalen är lödad upp i ovandelen av kylaren. Väldigt svåråtkomligt. Förmodar att man i så fall på något vis får ta bort hela "locket" på kylaren först, sen löda tillbaka när man är klar.

Men visst, man skulle ju kunna göra en större operation. Och samtidigt byta hela påfyllnadsröret och sätta dit ett mindre, från en annan kylare som jag har lock till. Samt kanske knacka tillbaka det intryckta. :mrgreen: Vore ju ett lite kul projekt att försöka sig på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 20 september 2021, 06:56:53 glödtimern
Har du för avsikt att använda den?
Skriv svar