Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av svanted »

JimmyAndersson skrev: 15 april 2021, 23:23:32 Nu vet jag inte hur du har mätt, men jag brukar ta korta gängstänger/skruvar där jag antingen svarvar en spets eller borrar ett litet hål i ena änden. Då har man något lättare att sikta på med skjutmåttet. :)

Kul projekt! :tumupp: :tumupp:
tänkte jag åckså, svarva en spets på bulten,
och svarva en krage att knacka på så att den riktas mot plana ytan och inte efter ett glappt skruvhål.
för växellådans centrering i svänghjulet är ju lite noga.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Det enda som är vidare noga egentligen är ju dock de två styrpinnarna. Alla skruvhål på dieselns originalväxellåda är M10-skruv i 13mm hål, inte mycket till noggrann passform. :rofl

Men visst, just de två hålen ska jag absolut följa tipset och svarva till ett par pinnar med spets och krage, för att kunna mäta så noga som bara är möjligt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av svanted »

helt rätt, styrtapparna är de viktiga.
du borde göra samma med centrum på svänghjulet och noga mäta avstånden till styrtapparna, och mellan styrtapparna,
nu är det ju ingen bil som ska gå flera tusen mil, men det kan bli konstiga fenomen om växellådan inte sitter i centrum.
typ mysko koppling, missljud e.t.c.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Fortsatt att mäta och rita, tror inte jag kan få hålbilden mer rätt nu.
Funderar på om man skulle be farsan att fräsa ut en tunn plåt med hålbilden först bara, för att se att den verkar stämma. Innan man borrar i gaveln. :)

Har svarvat till "centrumfinnare", alltså små bitar med en spets, med god passform i hålen. Sen mätt på alla håll och kanter.
Motorns centrum är lite halvsvårt att hitta med extrem noggrannhet, då jag mätt på växellådan men ingående axel till växellådan är inte helt stum. Går att ändra måttet kanske en mm genom att trycka axeln (radiellt) åt olika håll. Men har tryckt fram och tillbaka och mätt max/min, och tagit måttet mitt där emellan. Borde stämma hyggligt.

Enda sättet jag kan komma på som skulle bli noggrannare kräver att ta bort svänghjulet ifrån motorn, undviker gärna det om jag kan.

Många mått. :lol:
Och inte mycket som är jämnt. I princip enda vettiga jag hittat är att skruvhålen som är strax nedanför mitten på cirkeln (alltså längst till höger/vänster) verkar som att de ska vara i våg när motorn är vriden rätt. I princip allt annat är väldigt udda på alla sätt...
Bultcirkel.png
Har även ritat upp originalgaveln mm, för att se hur hålbilden ska hamna på den.
Såhär hamnar motorn emot gaveln, det mörkgröna är alltså gaveln, mörkgrå är svänghjul och ljusgrå är motorn. 55mm distans mellan motor och gavel. Funderar på om man ska göra distanserna bara i form av rör? Blir ju mycket material om man ska göra det hela i ett stycke.
motor-vlåda.png
De två skruvhålen där uppe hamnar ju lite illa. Funderar på hur man ska göra där. Får väl bli att fräsa upp en liten yta runt om och skapa sig en plan anläggningsyta för distansen.
Övriga skruvar och styrtapparna blir ju bra, dock.
gavel kopplingskåpa.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av JohnGalt »

Hur har du tänkt med infästningen av framramen, visst sitter väl de fästena här? :
gavel.JPG
Har du tänkt göra urtag i ramfästena?
Jag kan nog ha missuppfattat det hela :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, det stämmer att framramen är fäst där.

Jag har ingen fullständig plan för det ännu, det får ge sig när motorn sitter på växellådan. :)
Framramen kommer att behöva modifieras så smått. Men den är redan kapad, halvdåligt svetsad och sprucken, så det är inte så värst mycket att spara på ändå...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick tillverkat en plåtbit för att kolla att min hålbild stämde.
Styrstiften verkar stämma exakt, med korrekt centrering enligt allt vad jag kan mäta mig till.
De huvudsakliga skruvhålen stämde också bra (fullt tillräckligt). Ett par av dem felade 0.5-1 mm, så det rättar jag till bara för att jag kan. Men hade fungerat som det var också.

Sen var det tre hål som var helt tokiga. Alla mått togs genom att mäta ifrån ingående axel i växellådan. Sen lägga till axelns radie när jag ritade ifrån centrum i CAD. Såklart glömde jag lägga till radien på måtten för startmotorns hål. :)
Sen ett hål i underkant som jag redan hade upptäckt var fel, men glömt uppdatera i CAD.
Så, det var ju väl värt att göra den där testplåten.
20210428_181452.jpg
Har uppdaterat ritningen på hålbilden, och känner inte att det behövs en testplåt till. Nästa gång kör vi skarpt. :)
Bifogar hålbilden som DXF, ifall någon skulle hitta tråden och behöva hålbilden någon gång.
T24 Koppling v10.dxf
Har också funderat lite på urtrampningslagret. Ett väldigt enkelt sätt att lösa det (behöver ju flyttas fram axiellt en bra bit mot hur det var original, tänker använda lagret som hör till Nissan-motorn) vore att göra en hylsa enligt nedan. Den vita alltså. Det gröna är gaffeln för original-kopplingen, och det grå är kopplingen.
Hylsan träs alltså på där original urtrampningslager suttit, och får ha lagom "glidpassning".
En underlighet med denna lösning är att man tillåter urtrampningslagret och hylsan att rotera hur som helst, men vad gör det egentligen?
Kanske att man borde ha en plast-bussning (typ delrin) som glidyta, istället för att ha metall mot metall..
Skärmbild 2021-04-28 200502.png

För övrigt, så här skoj är framramen idag..
Fint ursågad, dessutom helt avkapad en gång.
20210428_184950.jpg
Och sprucken i en svets..
20210428_185007.jpg

Edit: Hittade en bild på hur fästet för original urtrampningslager har sett ut. Det bygger ju lite på samma princip som jag tänker nu.
Det är dock spärrat från att kunna rotera. Kan ju göra på liknande sätt om det är så. Bara svetsa på en plåtbit i den där hylsan, och borra ett hål för styrningen.
Sen har de heller inte den "bakre" flänsen som drar tillbaka lagret med gaffeln som jag tänker, utan enbart för tryck. Det gör ju saken ännu enklare..
404655_3E05NLTPHJ2841543772953 (1).jpg
Sen är där en slang till en åtkomlig smörjnippel, för att få in fett till där lagret glider (metall mot metall får man anta). Men en plastbussning istället så borde man kunna undvika det.

Edit igen:

Alltså såhär...
Dock kan fortfarande lagret i sig rotera runt hylsan hur som helst. Men går ju att svetsa på ytterligare en plåtbit om man vill, för att förhindra det.
Skärmbild 2021-04-28 202410.png
Fast det kanske inte ens spelar någon roll?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Mizzarrogh »

säter skrev: 6 april 2021, 15:45:20 Är de där C22-motorerna dåliga, eftersom att de byts ut?
Kompisen har en gaffeltruck med en sådan, och den går för jäkligt dåligt.
En misstanke jag har är att det kan bero på bränslet om man enbart kör den på bensin.
(T 24 fanns i både Fotogen och Bensin motor utförande, som någon sade är bensintanken på fotogen modellen ursprungligen för start av motorn)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick ett par bilder idag. :)
received_761521144541006.jpeg
received_234221641534190.jpeg
Och drygt en vecka kvar till 6v semester. Förhoppningsvis ska det kunna hända lite mera under semestern. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Går framåt så sakteliga :D

Ett par detaljer för kopplingen behövde tillbaka en vända i svarven så det väntar jag på.
Men så länge har jag ändå fått på motorn på växellådan. Hålbilden stämde väldigt bra, var ett av alla skruvhål jag fick borra upp från 10 till 11mm för att det skulle passa bra (M10-skruv). Men med tanke på att Nissan-växellådan hade 13mm hål går det inte klaga på det.
Förhoppningsvis stämmer centreringen också. Men det borde den göra..

Passar ganska bra in med traktorns mått i övrigt. Ska nog gå att få över motorhuven utan problem. :)
20210703_160959.jpg
Blir ju ett hålrum in till svänghjulet, ska svetsa plåt mellan distanserna sen för att täppa till där.
20210703_161011.jpg
Fortsättning följer :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Började fixa lite smått med framramen också. Blir typ 10cm bredare än tidigare.
Sätter nya balkar (fyrkantsprofil) precis utanför där original varit. Blir nog att bara skruva de nya balkarna i framramen, för enklast möjliga montering/demontering. Kanske svetsar på ena sidan.

Här kan man ana hur jag tänker. Såklart ska både original-balkarna samt min nya kapas av en bra bit, så traktorn blir ungefär så lång som den alltid varit.
20210704_204602.jpg
Såhär blir breddningen. Ska förstärka upp med någon mera plåtbit också bara.
Inte världens snyggaste svetsar men, inte oftare än vad jag svetsar med pinne så är jag rätt nöjd ändå. :D
Måste skaffa en MIG någon gång... Har ju TIG också, men det är tråkigt till såna här "grovjobb".
20210704_204555.jpg
20210704_204546.jpg
Några timmar till så kan nog traktorn stå på fyra hjul igen. :)
Måste bara åka till farsan och hämta de sista bitarna till kopplingen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Bonehead »

Kul! Hoppas det blir en liten video sen när den går! :D
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Knut »

Blir ju fantastiskt bra... :)
Heja heja.

/Knut
Gimbal
Inlägg: 7876
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Gimbal »

Kul att följa. :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 4 juli 2021, 10:51:29 Blir ju ett hålrum in till svänghjulet, ska svetsa plåt mellan distanserna sen för att täppa till där.
Räknar du med att plana allt efter svetsning?
Det lär ju slå sig en del vid svetsning.
Skriv svar