Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Palle500 »

Det är ett vanligt fel att standardramen spricker där pilarna pekar. Du måste svetsa dit typ trianglar för att jämna ut spänningarna speciellt om det sitter lastare på den.
IMG_2095.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

säter skrev: 5 juli 2021, 12:58:34 Räknar du med att plana allt efter svetsning?
Det lär ju slå sig en del vid svetsning.
Ska bara svetsa i själva distanserna, som är helt lösa från allt annat. Så ingen risk att något slår sig. :)
Palle500 skrev: 5 juli 2021, 13:53:25 Det är ett vanligt fel att standardramen spricker där pilarna pekar. Du måste svetsa dit typ trianglar för att jämna ut spänningarna speciellt om det sitter lastare på den.
Ungefär så jag hade tänkt! Ramen på denna var sprucken precis så. :D
Har dock inga planer på lastare. Men det är klart, snubblar man över en billig någon gång så kanske.
Ska bara se lite hur mycket man kan få dit och ändå komma åt skruvarna..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Lite mera framåt. Påbörjat även andra sidan, och kortat ner allting till rätt mått. Blir 20cm överlapp mellan nya och gamla. Kanske lite snålt men, hade inte fyrkantsprofil så det räckte längre än så.
Börjar likna en traktor igen nu i alla fall. :)
20210705_191913.jpg
Blir enkelt med motorfäste, i princip bara en plåtbit i rätt vinkel. Och enkelt att komma åt oljefiltret. :P
20210705_191928.jpg
Sen gjorde jag något makalöst dumt. Ställde upp kylaren på traktorn för att se hur det blir. Sen lät jag den stå där, löst, medan jag gick och fikade.
Därefter så fortsatte jag jobba utan en tanke på att kylaren stod där och vips så trillade den ner. :doh:
Slog runt ett halvt varv på vägen ner och landade rakt på locket, så hela ovansidan utav kylaren blev intryckt. :doubt:
Får nog bli att leta fram en annan kylare...
20210705_191009.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 5 juli 2021, 19:45:53 Ska bara svetsa i själva distanserna, som är helt lösa från allt annat. Så ingen risk att något slår sig. :)
Jag förstår inte hur du menar riktigt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

En liten milsten, nu står traktorn på fyra hjul igen för första gången sen demontering. :)
Kvarstår fortfarande någon liten förstärkning i ramen för säkerhets skull, men redan nu känns den riktigt stabil.
Blev rätt precis lika lång som original. Ett bevis på det är att ratten står i mittenläge, och hjulen pekar rakt fram.
20210729_193910.jpg
Motorfäste klart.
20210729_193922.jpg
Fick för mig att det var en god idé att sätta ett par styrpinnar med god passning för att hålla de nya balkarna till framramen. Vet inte om det var en så god idé, men så blev det i alla fall. Sen två M12-skruv i var sida, ska nog komplettera med någon mera samt med en svetsad plåt ovanför och/eller under de nya balkarna, kanske med ytterligare någon skruv vertikalt.
20210729_193918.jpg
Nästa steg blir att dela på traktorn igen och få färdigt kraftöverföring till växellådan. Nu kan man ju bara hålla motorn i en ände och rulla fram hela framramen. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Lite mera pyssel idag.
Började med att svetsa axeln mellan motor och växellåda, blir nog bra.
20210731_141603.jpg
Fixade sen (nästan) klart kopplingen.
Behöver dock upp en liten runda till i svarven, hoppas jag kan lösa det de närmaste dagarna på något vis.
Men nu kan i alla fall inte urtrampningslagret rotera fritt utan det är låst, även returfjäder så lagret inte ligger emot solfjädern.
Den lilla skruven som håller lagret ska låsas med loctite och en extra mutter tänkte jag.
20210731_153801.jpg
Sen började jag klä in mellanrummet mellan motor och gaveln till kopplingskåpan, så det inte är fritt in till svänghjulet.
Hade egentligen tänkt svetsa plåten i distanserna, men börjar överväga att skruva istället. Kanske kan vara bra att kunna ta bort..
20210731_171426.jpg
20210731_171823.jpg
20210731_171850.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var värst vad bra det blir! :tumupp: :tumupp:

Svetsen på första bilden var riktigt snygg. Svetsat med rundmatningsbord?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 31 juli 2021, 20:07:02 Sen började jag klä in mellanrummet mellan motor och gaveln till kopplingskåpan, så det inte är fritt in till svänghjulet.
Hade egentligen tänkt svetsa plåten i distanserna, men börjar överväga att skruva istället. Kanske kan vara bra att kunna ta bort..
Jag trodde att du skulle svetsa lösa plåtbitar mellan distanserna.
Hur har du tänkt styrningen mellan motor och kopplingskåpa?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Säter: Ja, så var tanken från början. Sen testade jag lite och kom fram till att det var ganska så enkelt att bocka till rätt passform, enklare/snabbare än att kapa och svetsa en massa småbitar. Blir nog uppdelat i tre eller fyra bitar totalt.

Styrningen mellan motor och växellåda löses genom att där är två distanser inte har skruvar utan samma funktion som de ursprungliga styrtapparna. Dessa har så god passform att när man drar ihop det hela så kan motorn knappast hamna på något annat ställe än där den ska (inom några tusendelar antagligen).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

JimmyAndersson skrev: 1 augusti 2021, 00:27:26 Svetsen på första bilden var riktigt snygg. Svetsat med rundmatningsbord?
Tyvärr inte med rundmatningsbord, bara uppsatt i skruvstycke och svetsad i tre omgångar. Men lyckades väl att blanda ihop övergångarna ganska väl. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Ihopskruvad förhoppningsvis för sista gången, nu med fungerande kraftöverföring till växellåda. :)
(Ingen bild på det, ser ut som ett par inlägg tillbaka...)

Svetsade fast plåtarna som täcker svänghjulet. Funderade ju på att skruva men efter att ha köpt en MIG-svets låg svets-alternativet väldigt nära till hands. :D
Ska bara fixa en plåt vid startmotorn sen också, den får nog bli skruvad då den lär få täcka skruvarna till att ta bort framramen.
20210807_125917.jpg
20210807_125925.jpg
Fixade ett stag till kopplingspedalen också.
Kunde ju bytt original-gaffeln som håller staget i pedalen till en likadan vinkel som jag satte fram, och således fått M10 i båda ändar. Men eftersom att jag redan hade klurat ut vilken gänga det var, och att jag numera har svarv som kan skära gängor, fick det bli den gamla gaffeln med tum-gänga.
20210807_125900.jpg
En fundering, har en fjäder som skulle dra tillbaka urtrampningslagret helt bak. Den visade sig dock vara för klen för att hålla emot vikten av kopplingspedalen. Således vilar (nästan) hela den vikten på urtrampningslagret hela tiden, och således snurrar det hela tiden.
Kan det vara ett problem?
Fjädern är original för traktorn, men jag kan inte minnas att jag någonsin sett något liknande på en bil. Så det kanske är helt normalt att ha det så?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av prototypen »

Sätt en yttre fjäder som lyfter pedalen.

Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Jovisst, det var så jag tänkte att man får lösa det om så behövs.
Men det är väl lika så bra att bara sätta dit en fjäder. Enkelt gjort och gör det ingen nytta så gör det ingen skada..
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Palle500 »

Det sitter en fjäder som lyfter kopplingspedalen redan från fabrik. Så den fattas nog på din traktor. Mina två traktorer har fjäder.
IMG_2217.jpg
Edit
Glömde att infoga länken till manualen
http://stephane.freulon.free.fr/final/V ... manual.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Volvo T24 (traktor) får en King Cab motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Sedär, tackar för info. :)
Då får det bli att hänga dit en fjäder. Borde ju finnas någonstans där den suttit, inte sett dock. Men inte kollat noga just där enligt bild, får kolla närmare.
Skriv svar