Projekt lillfräsen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av arvidb »

Ska du montera fräsen på något väldigt stabilt bord eller blir det konstruktion av något slags ram att montera den på? Som det ser ut nu ser det rätt vekt ut mellan Y och Z-kolumn jämfört med maskinen i övrigt. Spännande bygge att följa!
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

arvidb skrev: 29 maj 2021, 15:17:19 Ska du montera fräsen på något väldigt stabilt bord eller blir det konstruktion av något slags ram att montera den på? Som det ser ut nu ser det rätt vekt ut mellan Y och Z-kolumn jämfört med maskinen i övrigt. Spännande bygge att följa!
Jag har inte riktigt bestämt mig än hur jag ska lösa det, som du säger är den ju ganska klen i jämförelse med resten imellen Y och Z, har haft någon ide om att få en grov plåt som "topp" på bordet som man skulle kunna bulta hela fräsen i, då skulle man ju teoretiskt kunna använda dem för att kunna justera in maskinen också om den skulle skeva lite, skulle tro det handlar om någon hundring kanske...
Får se när jag får styrningen monterad och kan köra den lite, då får jag göra lite test och se hur saker och ting rör sig osv...
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Ojojoj, det är långt imellan uppdateringarna här som på alla andra sociala medier för min del :D
Det har hänt lite i fräsprojektet iallafall, elskåp färdigt sånär som att jag som glad amatör är nöjd med det iallafall (inga kabelmärkningar än dock)
har fått iordning golvstativ som får funka för nu, har börjat lite smått med "enclosure" till maskinen, men det är som vanligt att man styr av i lite andra sidoprojekt, så nuvarande är verktygsväxlaren :doh:
Kände att det är väl lika bra att fullfölja projektet storartat med alla finesser när man ändå håller på :vissla:
Bifogar lite bilder som har blivit tagna allt efter som.
Finns även en film på första testkörningen här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av H.O »

Snyggt!
Du ser ut att köra med closed loop stegmotorer, drivsteg typ HBS86H eller liknande så jag passar på att slänga ut en fråga - kanske vet du svaret:
Om ett sådant drivsteg "larmar ut", finns det verkligen inget annat sätt att återställa det än att toggla matningspänningen? Att toggla Enable-signalen, vilket vore det normala, verkar inte funkar på mina (som antagligen inte är äkta Leadshine). Sjukt störigt att behöva stänga av matningspänningen är det i alla fall.

Än en gång, riktigt snyggt bygge. Ser fram emot Geneva-wheel-växlaren. Vad är det för spindel den skall komplettera? För, om jag inte ser fel så sitter det vanlig Kina-spindel med ER-hylsor på maskinen nu.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

H.O skrev: 7 september 2021, 12:26:01 Snyggt!
Du ser ut att köra med closed loop stegmotorer, drivsteg typ HBS86H eller liknande så jag passar på att slänga ut en fråga - kanske vet du svaret:
Om ett sådant drivsteg "larmar ut", finns det verkligen inget annat sätt att återställa det än att toggla matningspänningen? Att toggla Enable-signalen, vilket vore det normala, verkar inte funkar på mina (som antagligen inte är äkta Leadshine). Sjukt störigt att behöva stänga av matningspänningen är det i alla fall.

Än en gång, riktigt snyggt bygge. Ser fram emot Geneva-wheel-växlaren. Vad är det för spindel den skall komplettera? För, om jag inte ser fel så sitter det vanlig Kina-spindel med ER-hylsor på maskinen nu.
Stämmer bra att det sitter closed loop motorer på den, som du säger så har inte jag heller funnit något sätt att "återställa" dom efter ett alarmstate på annat vis än att starta om drivstegen, det är anledningen till de två reläerna som sitter bredvid automatsäkringarna. Reläerna var tänkta till Enable reläer först, men då jag upptäckte att drivstegen var normalt enablade och dissablade vid 24V så blev det konstigt och krångligt med styrsystemet då jag inte riktigt hade kläm på hur jag "vände" signalen i PLC;n men sen när jag upptäckte att det inte gick att reseta skiten med enable signalen så satte jag reläerna på drivrarna så när jag har enable signalen ifrån systemet så är reläerna dragna och matar drivstegen och när jag utlöser en "reset" så togglar det reläerna av och på vilket återställer drivstegen.

Har du förövrigt lyckats ta dig in i drivstegen med Leadshine mjukvaran? såg nån Youtubefilm på att det skulle tydligen funka, men jag lyckas inte få det att funka iallafall...

Ja det ska bli intressant om det verkligen kan funka som jag har tänkt :humm:

Vad som är tänkt som spindel nu är en likadan som den som sitter där fast en med ISO20 kona. Skulle det dock bli för klent så lär väl maskinen klara ISO30 också om så vore även växlaren bör kunna hantera ISO30 verktyg...
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av H.O »

Jag har inte provat mjukvaran ännu. Förutom krånglet med enable/reset så har jag inte haft anledning och enligt manualen så är det enda man kan göra med enable-signalen att vända polaritet så jag har inte brytt mig om att testa det - ännu. Återkommer när jag testat.

Och ja, enable-signalen känns helt bakvänd. Borde kallas Disable istället men som sagt, det ska gå att polvända den med mjukvaran. I Asien, är det vanligare med negativ logik på PLC etc så det kan vara därifrån det härstammar - eller för man inte ska vara tvungen att ansluta den om man inte har behov av det.

Varannan månad sitter jag och kämpar mot köpbegäret av en ISO20-spindel...än så länge har jag stått emot. Min lilla maskin är dock inte i närheten så stabil som din.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

H.O skrev: 8 september 2021, 06:44:51 Jag har inte provat mjukvaran ännu. Förutom krånglet med enable/reset så har jag inte haft anledning och enligt manualen så är det enda man kan göra med enable-signalen att vända polaritet så jag har inte brytt mig om att testa det - ännu. Återkommer när jag testat.

Och ja, enable-signalen känns helt bakvänd. Borde kallas Disable istället men som sagt, det ska gå att polvända den med mjukvaran. I Asien, är det vanligare med negativ logik på PLC etc så det kan vara därifrån det härstammar - eller för man inte ska vara tvungen att ansluta den om man inte har behov av det.

Varannan månad sitter jag och kämpar mot köpbegäret av en ISO20-spindel...än så länge har jag stått emot. Min lilla maskin är dock inte i närheten så stabil som din.
Okej. Ja det var just grejjen att vända signalen jag försökte komma in i drivstegen utan lycka :wink: men a enligt mitt tycke skulle det nog kallas mer en Disable signal kanske :wink: vad gäller PLC signaler osv så styrsystemet jag köpte till den är ju så bakvänt enligt mitt tycke då ingångarna vill ha 0V för att trigga, rent idiotiskt enligt min förståelse men det kanske är så dom brukar vilja ha det kineserna :humm:

Hehe synd att du inte hade fallit dit än så jag kunde fråga hur du tyckte spindeln funkade då :lol: Jag får se, men jag börjar väl med ISO20 iallafall, skulle jag känna att den blir för klen så går det väll att anpassa både växlare och maskin till ISO30 och byta.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av arvidb »

Stefan Gotteswinter uppgraderade till ISO30-spindel i en video nyligen och verkar nöjd. Denna spindel är det. Billig får man väl säga, men det finns väldigt lite info, ingen ritning där man ser hur lagren sitter till exempel.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av gustavn »

Såg att du installerat ett offline-styrsystem, vilken modell är det? Funkar det bra? :)
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

arvidb skrev: 8 september 2021, 13:04:08 Stefan Gotteswinter uppgraderade till ISO30-spindel i en video nyligen och verkar nöjd. Denna spindel är det. Billig får man väl säga, men det finns väldigt lite info, ingen ritning där man ser hur lagren sitter till exempel.
Sedär ja, den filmen hade jag missat se än :wink: följer Gotteswinter ganska flitigt annars, riktigt säker på det han gör. Sådan spindel vill nog till då jag har automatisk verktygsväxlare på gång, om man inte kör med nån sån automatisk som skruvar i och ur dragstången hela tiden vilket känns lite si och så :vissla:
gustavn skrev: 8 september 2021, 14:04:24 Såg att du installerat ett offline-styrsystem, vilken modell är det? Funkar det bra? :)
Jepp stämmer bra, var inne på linuxcnc till att börja med, men kände i slutändan att det blir mycket jobb med ett sådant system också, sen känner jag flera som har varit sugna på detta systemet så tänkte lite att någon måste väl bli testpilot :rofl
Systemet är ett fyraxligt SZGH-CNC1000MDb-4, det lilla jag har använt det än verkar det väl funka ok, verkar som att det accepterar Fanuc-post i fusion 360 utan några större ändringar (får se hur det blir med verktygsväxlingen sen) sen är jag lite osäker hur bra det kommer funka vid typ 2,5D körning, testerna jag har gjort verkar det lite jerkigt vid säg 2000-3000 i matning och positionering av alla tre axlarna med små inkrement. Detta är inget jag har testat mer än i luftkörning ännu, det kanske inte märks vid bearbetning heller...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av jihe »

arvidb skrev: 8 september 2021, 13:04:08 Stefan Gotteswinter uppgraderade till ISO30-spindel i en video nyligen och verkar nöjd. Denna spindel är det. Billig får man väl säga, men det finns väldigt lite info, ingen ritning där man ser hur lagren sitter till exempel.
Det kanske är samma originalspindel från Kina som *45-maskinerna ofta säljs med? Min har ISO 30.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Dags för en liten uppdatering efter veckan som gått, maskinen har fått slitit under veckan.
Stordel av verktygsväxlaren är färdigbearbetad, det som är kvar nu är fixturering samt svetsning av fästet som ska hålla växlaren i Z-pelaren.
Lite orolig att det kan bli lite problem med att växlaren kan bli lite "gungig/svajig" då godstjockleken i rören endast är 2,6mm. Backup planen är att epoxyfylla röret när det är svetsat och bearbetat, någon som har erfarenhet av detta? vart man köper de volymerna 1-1,5liter epoxy?
Bifogar en hög med bilder allt eftersom framstegen har gjorts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av H.O »

Imponerande, verkligen bra jobbat! :tumupp:
Har varit fascinerad av Geneva-mekanismen länge, aldrig byggt någon dock.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Snyggt.
Dom här vita hållarna är dom 3d-printade eller köpta?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av tecno »

Seriöst bygge :tumupp:
Skriv svar