Framtidens flygande bilar på vajer?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av magi5 »

-----
Tänkte lufta funderingar jag har på framtidens flygande bilar.......

När man började med passagerarflyg var där problem med luftgropar med propellerplanen.
Det kunde skaka rejält vid flygningar vid turbulens.
Så man bygger idag flygplan med alla passagerare och personal i en trycksatt kabin,
för att då kunna flyga på 10000 meters höjd och då flyga över all luftturbulens.

Men flygande bilar kommer att flyga i denna turbulans.
Har flygit en del i sportflygplan och det gungar till alltid och ibland rejält.
Så hur skulle man kunna lösa detta ?
En ide jag har är att ha drivning separerad från kabinen med vajrar på kanske 100 meter eller mer.
När man startar och landar har man drivdelen/motorer/rotorer minst 100 meter upp, så det blir aldrig orkan eller oljud nära kabinen.
Man slipper också motorljud i kupen samt rotorbladens vinande som överförs i stommen.
Man startar och landar ganska ljudlöst.
Barn och hundar/katter kan stå bredvid när man startar/landar utan problem.

Sedan när man dras genom lufthavet kommer drivdelen/delarna att känna av alla dessa luftgropar och turbulenser.
De ligger ju 100 meter framför kabinen.
Med AI kan man kanske med tiden då ha vinchar, som hela tiden anpassar kupen i lufthavet att inte känna av detta alls.
Med tiden kanske man kan sitta och fika från start till landning utan att känna av att det är turbulens i lufthavet.




För de flygande bilar man visar idag för ett väldans oljud och ingen kan vara i närheten vid start/landning.

Vad tror ni om detta?
Någon här som vill hjälpa mig bygga en modell och försöka skaffa sponsorer/investerare? :D

MagI
-----
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av Jonyverse »

Nu vet jag inte riktigt hur en flygande bil ser ut.
Eller hur den fungerar och hur och hur fort den tar sig fram.
Men angående turbulens på lägre höjder så är det ganska lite på höst och vinter samt över vatten.
Sen borde det bli mindre stötigt om man flyger långsammare.
Så om det är en quadrokopterbil som far fram i 70 km/h kanske det inte blir så mycket turbulens.

Kablar på 100 m låter som en synnerligen opraktisk och livsfarlig lösning med risk att krocka med annat och trassla in sig. Förutom att man tar upp ganska mycket luftrum. Med tanke på luftgropars storlek i detta sammanhang skulle 2 meter nog räcka.

Men med tanke på luftfartsregler och annat kommer inte flygande bilar att vara något som kommer att finnas. Samt att allt flygrelaterat kostar 1000 gånger mer än man tror att utveckla.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av Bjaellerud »

Flygande bilar har florerat i teknisk litteratur så länge jag kan minnas.
de blir aldrig verklighet verkar det som.
Rent teoretiskt så krävs det väldigt mycket energi för att komma upp.

Att de möjligen kan funka är i extrema glesbygder, där det inte blir risk för att komma för nära andra. Men helikoptrar finns redan.
Men reklamen visar hur de kan flyga över trafikstockningar, låter ju lockande, men hur skall flygledningen funka för detta, om fler vill kunna flyga. Kanske tio stycken som vill komma över trafiken i Stockholm.
Något för mycket rika? Kanske i få exemplar då, men helikoptrar finns redan för ändamålet.

Lika är det med självköande bilar.

Frågan är om ens de kommer att bli verklighet.

Du tänker dig något som liknar Marslandningar där en raketdriven kran lyfter ner landaren?????
Tror det blir för dyrt för sportflygare.

Roysan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av TomasL »

Men reklamen visar hur de kan flyga över trafikstockningar,
Hmm, Trafikstockningar, I "Tillbaka Till Framtiden" och i "Det Femte Elementet" har man ju flygande bilar, och trafikstockningar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av Icecap »

OM vi antar att det kommer flygande bilar är det lite punkter som helt säkert lösas:
* Ljudet i kabinen kommer att effektivt dämpas elektronisk.
* Ljudet utanför kommer att störa - men är det på ett hörselsfarligt sätt kommer det att bli regulativer om var man får vara nära jorden, alltså landningsbanor.

Och just att man ska kunde landa var man vill är ju försäljningsargumentet för flygande bilar, blir det bara godkända plattor kommer marknaden att falla tungt.

Ett vajer-system ville vara alldeles för tungt och kräva för mycket energi, båda av vikt men också av regleringen, till att bli vald typ. Och även med 100 m vajer ska motordelen landa ändå och där försvinner fördelen med vajern.

Rent reglerteknisk är det definitivt möjligt att styra kabinen hängande i vajer - men jag är säker på att denna styrning blir enklare och effektivare med motordelen direkt på kabinen.

Sedan kommer detta att flyga att innebära flyglicens, flygande bil-utvecklare har genom tiderna hela tiden sagt att elektroniken kommer att styra så de räknar de-facto med att myndigheterna kommer att ge dispensation på detta krav för att de håller sig på läg höjd.

Men än verkar det vara ren önsketänkning på den punkt också.
Senast redigerad av Icecap 4 april 2021, 09:31:31, redigerad totalt 1 gång.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av svanted »

det kommmer inte att hända mer än enstaka tillfällen förrän man uppfinner en framdrivning som inte innebär dödsfall vid minsta motorstörning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av säter »

Dög inte den förra tråden?
Eller skiljer det här sig åt på något vis?
viewtopic.php?p=1530197
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Jag är väl optimist, men jag tror vi kommer få flygande bilar snart. Just för att batterier håller på att bli otroligt billigt. Tidigare har det varit kostsamt med helikoptrar och flygplan för att man var tvungen att ha förbränningsmotorer och drivlinor med extremt hög tillförlitlighet, vilket blir dyrt. Med batteridrift kan du istället ha t ex 8 oberoende propellrar mycket billigare.

Och angående flygledning som någon tog upp, så set jag inga problem alls. Man kan naturligtvis inte göra som idag, där varje person begär tillstånd för att göra diverse grejer över en gammal radio, flygledaren bedömer om det är säkert, och ger tillstånd, övervakar så att inte flygplanen kommer för nära varandra osv. Men allt det där går att automatisera om man bortser från flygplatserna (helikoptrar landar i själva verket redan "på egen risk" utanför flygpatser). Det finns också redan ett automatiskt system kallat TCAS på alla större befintliga flygplan som känner av om två flyg är på kollisionskurs och då ger order till piloterna för att undvika en kollision. Jag föreställer mig att de "flygande bilarna" blir helt självkörande (självflygande) och tar andra flygande farkoster i beaktande. "Allting" är ju redan uppkopplat dessutom och det lär ju inte minska i framtiden.

Kanske att självkörande bilar är lite av en återvändsgränd, lite som det där klassiska att alla i början av 1900-talet ville ha "en snabbare häst".

Det som tråden egentligen handlar om, att allt skulle hänga i vajrar, har jag svårt att tro skulle ha tillräckligt stora fördelar för att realiseras...
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av magi5 »

säter skrev: 4 april 2021, 09:40:32 Dög inte den förra tråden?
Eller skiljer det här sig åt på något vis?
viewtopic.php?p=1530197
Hoppsan ....
Sorry....
Sökte faktiskt lite innan då jag misstänkte jag skrivit om detta någonstans.
Trodde det var i något annat forum.....

MagI
----
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av Bjaellerud »

Är 8 st små propellrar med dålig verkningsgrad mer batteri ekonomiskt än en stor med god verkningsgrad.
Det är känt att ju större propeller ju mer dragkraft.
Och modellhelikoptrar, en stor propeller, fungerar bra med elmotor, och tidiga Nicad batterier.
Och helikoptrar med 4 eller 8 motorer, (kallas numera drönare) går att köra med dagens mer effektiva batterier.

Med minst fyra små propellrar blir det dock smidigare att få plats, samt större manövreingsmöjligheter, men knappast manuellt.

Roysan
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Framtidens flygande bilar på vajer?

Inlägg av WhyNotOnMars »

Stora propellrar är effektivare, men tog 8 som exempel för att det ger bra redundans och att ju mindre propellrar man har desto större möjligheter att stabilisera den flygande bilen enbart genom att variera motorpådraget på de olika motorerna (e.g. lutar "bilen" åt vänster gasar datorn mer med rotorerna på vänstra sidan för att räta upp den osv). En traditionell helikopter använder en swash-plate per rotor för att styra vilket är dyrt, komplicerat och ömtåligt.

Men vem vet hur de kommer se ut när de väl blir vanliga.
Skriv svar