C-beam CNC-maskin av Sijoh

Berätta om dina pågående projekt.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av Sijoh »

Det må vara en byggsats, men jag ger den en tråd ändå. Jag köpte ett färdigt kit denna gången och valet föll på en modell som kallas för C-beam Xlarge. Som vanligt kan köpet varit påverkat och framstressat av en stor dos villhöver.

Tempot kommer som högst vara lågt, begränsat av distans till där jag kan bygga maskinen och prioritering av småbarn och familj.

Jag kommer högst troligt även göra mitt bästa för att komplicera saker i onödan, men allra först ska vi bygga ihop åbäket.

IMG_0884.JPEG
Det första som ska göras är att inspektera, sortera, vrida och vända på saker och ting. Och städa labb-bänken, det är ett av områdena jag nedprioriterat nu när man inte har så mycket tid där längre. 5S är inte implementerat här än, såattsäga...

IMG_0885.JPEG
Sedan ska man se till så att C-balkarna är hyfsat raka och i vinkel. Lagerlägena för skruvarna kommer skruvas fast i ändarna så det är bra att vara noggrann.

IMG_0887.JPEG
Här är lagerlägena, förresten. Det är helt vanliga simpla kullager. Passformen var givmild så jag grävde fram en burk med lite cylinderlås för att försöka få lagrena att sitta still.

IMG_0888.JPEG
Och då linjärlager har på tok för hög precision för folk som mig så går maskinen på hjul i spåren på balkarna. Här monterar jag och pressar i lagrena. 30st hjul ska man ha.

Det är såhär långt jag kommit i dagsläget. Jag väntar även på såna där muttrar man skjuter in i spåren då den levererades med såna där gängade plåtbitar som jag inte litar på. Beställde först från Kina och sen efter nån vecka såg jag nåt om Suezkanalen på nyheterna så jag beställde ännu fler från ett land hitom Egypten.

Såatteeh, planen är väl följande...
Maskinen byggs ju av aluminiumprofiler, som jag tänkt fylla med sand. Planen för det är väl i princip att skruva dit en träbit i ena änden, ställa profilerna upp, hälla i sand, på med nån form av lim som får agera försegling, vända på dom och göra likadant i andra änden.

Spindeln kommer vara en 800W-spindel (en sån där som ser ut som en termos, ni vet) som jag köpte begagnad här på forumet för ett tag sen. Till den har jag en hyuny...huyang... kinainverter.

Maskinen kommer styras med hjälp av UCCNC och ett UC300Eth-kort. Det är lite av ett framtida bekymmer, vi är inte riktigt där än, men det är beställt. Detta kort kommer kontrollera helt vanliga stegmotorer, så inget direkt värt att prata om på den fronten.

//Simon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av FormerMazda »

Kul med byggtråd! :)
Ska vi tävla om vem som hinner bli klar först? Som det är nu så har ju du fått mer gjort redan.. :D

Vad är tanken att köra i den här maskinen sen, och vad (förutom det mesta) är uppgraderingen från MDF-maskinen?
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av Sijoh »

Du har ju legat i som attan med din maskin så det vågar jag mig inte på...

Den absolut största fördelen gentemot Posyn är ju i storleken på arbetsyta. Jag vågar inte påstå att denna är stabilare, men däremot tror jag den kommer kunna mata lite snabbare, 8mm/varv på skruvarna i denna vs. 1,25mm/varv på posyn.

Tanken är att köra trä, såklart. Exempelvis fräsa skyltar med gårdsnamn så har man samtidigt löst julklappsbekymret för en period framöver.
Tanke nummer två är faktiskt skuminlägg till mina sortimentlådor. Ett av mina favoritverktyg, min ändhylsetång, ligger och skramlar runt i sin låda och så kan man ju inte ha det. Tyvärr är Z-höjden i denna maskin rätt halvdan men jag har lite mods i bakhuvudet för det.
Kommer troligtvis karva runt lite i olika plaster med för att testa. Och sen den stora drömmen är ju som alltid att hjälpligt kunna köra lättare skär i aluminium. Det skulle även vara till stor hjälp när det kommer till att förstärka maskinen för att kunna köra ännu bättre i alu.

Jag fick ett SMS om att jag har ett paket att hämta ut. Jag hoppas iallafall på att det är styrningen :D Jag hoppas även kiosken är öppen nån timme i påsk så jag hinner hämta ut det när jag väl kommit hem från jobb...
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av Sijoh »

Long time, no see... Men jag har fått nåt litet gjort iallafall.
IMG_0920g.jpeg
Styrningen anlände ju, med vissa missar i QC-kontrollen på breakout-kortet. Ett par små kondingar som pekar i fel riktning. Det ska rättas till, såklart. Jag är ingen van SMD-lödare men räknar med att det ska gå smidigt.

IMG_0947.JPEG
Och så var det sandfyllningen av balkarna... Jag hittade inget bättre att hälla med men det gick utmärkt.

IMG_0968.JPEG
Sen en vibrator för att få det att sätta sig lite bättre. Rackarns, vad det sjönk ihop när man drog på den :o Sen limmade jag ändarna, kan säga att gorillalim är fel lim för det, men det funkar.

IMG_1072.JPEG
Sen byggde jag ihop ramen. Inte så mycket mer att säga om det, inte direkt nåt vidare häftigt med att skruva vinklar.

IMG_1087.JPEG
Provmonterade spindeln. Är inte jättenöjd med spindelfästet, det bygger mycket utåt och ger en onödigt lång hävarm mot X-axeln. På en så här klen maskin känns det som man bör minimera den så mycket som möjligt. Jag har ett annat fäste, så antingen använder jag det eller så sätter jag upp detta i sågen och tar bort nån cm eller så.

IMG_1164.JPEG
Maskinen flyttad till en plats som inte var lika mycket mitt på skrivbordet. Har monterat på stegmotorerna, så då är ju den mekaniska delen i princip färdig. X-linjären ska moddas lite, skruven är inte helt rak så det blir en del whipping. Min teori är att om man sätter lite spänn på den så skulle det hjälpa mycket.

Det är fortfarande en del justering och inmätning kvar, men först vill jag ha igång elektroniken. Jag har grävt fram en låda jag byggde till en annan maskin, den ser ut som skräp (mycket av den är just skräp) men tänkte ha den som utgångsläge för att slippa göra allt från scratch. Jag har precis fått hem ett par 48V SMPS till strömförsörjningen, jag hoppas jag inte behöver ändra om allt för mycket för att få plats med dom.

Aja, nog tjötat, ha de gött!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av FormerMazda »

Kul att läsa om framsteg! Och lite alu-porr på det! :)
Sandfyllnad, funkar lika bra som att gjuta?
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av Gimbal »

Intressant bygge. :tumupp:
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av Sijoh »

Ja, jag fick faktiskt ihop allt snabbare än jag trodde, så jag är nöjd. Men justering brukar vara tidsödande...

Jag tror inte sandfyllning är lika effektivt som gjutning när det gäller styrka, då sanden rör sig. Däremot kanske den är mer effektiv mot vibrationer eftersom jag tänker att den kan röra sig lite och därmed ”äta upp” vibrationerna. Men det är mina teorier, jag har haft fel förr men det var längesen nu ;)

Tack, gimbal, jag känner att den intressanta biten snart är på gång.

Jag har även funderat en hel del på det här med back-EMK från motorer och drivare. Hur mycket bör man oroa sig? Jag har funderat på att köra med en schottky in-line i matningen, och sen en zenerdiod med ett effektmotstånd för att pressa ner det en anings.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av Sijoh »

Kort uppdatering på lite framsteg.
IMG_1190.JPEG
Monterade på lite schysst arbetsbelysning, hittade den i realådan på Ica Maxi i Falun för nåt år sen. Alltid kul när man får nytta av grejer som legat och drällt.

IMG_1212.JPEG
Spindeln är på plats i sitt nya fäste och kablaget börjar bli under kontroll. Printade ut ett lock till motorn med, dock missade printern ett steg så den är förskjuten halvvägs upp. Irriterande, ja, men inte nog för att göra om det.

IMG_1213.JPEG
Smackade dit VFDn vid sidan av maskinen med. Vi får se om den stannar här, är lite orolig över eventuella vibrationer. Det första som lär fräsas ut är några snygga stänkskydd till sidorna på maskinen så man inte fyller den med damm direkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av Sijoh »

IMG_1570.jpeg
Börjat mäta in Y-axlarna, gjorde en grovinställning med en liten maskinvinkel. Här refereras den högra linjärenheten mot maskinens ram, felade 0,07mm över hela axelns längd så den får vara bra så. Sedan så refererar jag den vänstra linjärenheten mot denna, och där felar det 0,85mm. Det måste justeras, men där fick jag slut på tid och sköt det på framtiden.


IMG_1571.JPG
Jag fixade även en dedikerad PC så jag slipper binda upp den gamle laptoppen här, den vill jag gärna ha fri för andra experiment. Det blev en liten mini-PC för att göra det smidigt att gömma undan den nånstans. Jag har även manuellkört maskinen lite fram och lite tillbaka, testade upp till 4000mm/min utan några bekymmer. Och tyst å fint går den med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av FormerMazda »

Kul att se framstegen!

Själv hade jag ju hoppats på att bygga parallellt med dig så att säga. Men det tar några år nu innan det projektet kommer igång igen.
Det måste vara historiens långsammaste bygge jag har! :D
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: C-beam CNC-maskin av Sijoh

Inlägg av Sijoh »

Det är egentligen inte långt kvar innan det är en fungerande, bearbetande maskin. Ändlägesgivare, spindelkylning och att få dit offerskivan/fräsbordet.

Allting har sin tid, du fick ju tag i ett hus istället, såg jag. Jag vill gärna få igång denna så mycket som möjligt innan jag också får tag på ett hus, för det är väl då man kan tänkas behöva den samtidigt som man har ännu mindre tid till övers…
Skriv svar