Nytt chassi till min Mediaserver

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av TomasL »

Ni kanske kommer ihåg när jag satte vinkelslipen i ett gammalt HP-serverchassi för att bygga ett nytt chassi till min Mediaserver.
Nåväl, jag har aldrig varit riktigt nöjd med det, då jag inte lyckats få till detta med bakplan för diskarna.
Så, jag köpte 2 st ICY-DOCK HOT-Swap enheter, för 5st 3 1/2" diskar per styck, dvs totalt 10 diskar.
mb975sp-b_built_enthusiasts.png
Så nu skall jag rita ett nytt chassi, för dessa, sedan blir det ju att bocka lite plåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av TomasL »

Lekt lite grand i Inventor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av TomasL »

Kan undra var man kan hitta "berörings-skyddade" återfjädrande brytare, för Reset och Till/Från.
TYp försänkta på något sätt så man inte kommer åt dem av misstag.

Funderar också på att ställa kortet på högkant, då kan jag göra lådan lite kortare (betydligt) och lite smalare.
Dock blir den runt 130mm högre i stället.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av E Kafeman »

Säkerthetsknappar, sk "Rocket Launcer Button" finns i en mängd utföranden, typ med enkel kåpa över eller ett helt lock med eller utan nyckelströmbrytare i serie.
Brukar säljas av bilaffärer.
redbutton.jpg
Alternativt som man har på verkstadspressar, dubbla tryckknappar, en på var sida med någon meter emellan som bägge måste tryckas in samtidigt. Gör det svårt för de som redan förlorat en hand i pressen att aktivera den.

En säkerhets-startknapp jag gjorde för länge sedan är till spänningsmatning av manöver till en hydraulik-pump.
Det är en enkel tryckknapp som måste hållas intryckt men inget händer om knappen släpps utanför ett tidsfönster.
Tidsfönstret, som markeras med lyset i knappen är 2-4 sekunder. Längre eller kortare tid ger ingen funktion.
Det gör att tillfälliga korta tryck inte aktiverar något och tidsfönstret åt andra hållet är därför att det hänt att precis när knappen trycks in har jag ångrat mej.
För att ångra sej räcker det att hålla knappen intryckt tills lyset i knappen slocknat och sedan kan man släppa utan att något händer.
Signal-knappen köptes på lokala elgrossisten som rostfri vandalsäker, vilken då var försänkt för att inte ge vandalerna något att sparka på.
Logiken jag använde var en CD4093 och två RC-kretsar samt några dioder men det var länge sedan så man kanske hellre tar en 8-pinnars MCU numera.
Tänk igenom logiken så att den inte aktiveras av spänningspåslag eller liknande.
metal_button.jpg
Kanske enklast, det fungerar att ha knappen innanför chassit med ett 2 mm hål som kräver tändsticka för att nå tryckknappen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av Nerre »

Ett alternativ är väl annars att montera knappen i en plåtvinkel som sitter innanför chassit, så man måste stoppa in fingret i ett hål för att trycka på den. Lite som reset-knappar på grejer, men större hål så man inte behöver peta med en tandpetare utan kan få in fingret.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av mrfrenzy »

Reset-knapp går nog att skippa, har inte tryckt på en sådan senaste tio åren.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av Nerre »

Ja men glöm inte Turbo-knappen! :)
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av agehall »

mrfrenzy skrev: 10 mars 2021, 09:08:48 Reset-knapp går nog att skippa, har inte tryckt på en sådan senaste tio åren.
Jag skulle inte skippa reset-knapp på en filserver för hemmabruk. Problemet är att den dag något börjar strula och servern hänger sig hårt så att man behöver tvinga fram en omstart så är risken stor att en (eller, pga Murphy) flera diskar börjar bli dåliga och att då strömcykla dessa i onödan kan vara det sista man gör med dem. Om man i detta läge kan boota om maskinen kanske man kan få upp den länge nog för att säkerställa att inga diskar är döende och i bästa fall ta en backup.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av maDa »

Häftigt! Vad heter modellen på disk-chassit?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nytt chassi till min Mediaserver

Inlägg av TomasL »

Skriv svar