Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av svanted »

danei skrev: 23 februari 2021, 08:48:12 Ett alternativ är kanske att utlokalisera anläggningen. Det finns nog många dom kan tänka sig att ha ett element i källaren och bara betala den fasta nätavgiften. Lite bökigare med åtkomst om det strular dock.
sorry för lite OT..

det kan itne bara vara jag som ser det märkliga i detta....
om gruvdriften bara betalar störmförbrukningen....
kan man ställa in ett stativ med beräkningskraft i stället för villpannan...
så kan man få gratis uppvärmning.
man behöver bara kunna koppla kylningen av hårdvaran till vattenburna värmesystemet...
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av limpan4all »

Inget märkligt alls egentligen.
Den som vill bryta kryptopengar tar dock vissa risker.
1. Att brytningen kostar mera för elen än inkomsten från den brutna kryptovalutan.
2. Att investeringen i utrustning aldrig betalar sig.

Sedan skulle man som bli tvungen att verkligen kunna ta hand om värmen.
Men för att värma en källare under 9 månader om året så skulle det definitivt vara en win-win situation.

En luft/vattenvärmepump skulle klara av att kyla bort det mesta sedan skulle man under sommarmånaderna kunna värma poler och liknande gratis då värmen inte skulle kosta något.
Jo, båda parter skulle definitivt tjäna på ett sådant upplägg.

Den stora frågan med kryptopengar och som håller mig borta (vilket jag idag ångrar grovt då vi hade fri el på jobbet och en vettig PC när jag för första gången kom i kontakt med Bitcoin 2012, 1 Bitcoin stod då i runt 100 USD...) är vad skall dom användas till?
För utan ett vettigt syfte så är det bara spekulation om ett ökat värde, i samma ögonblick som det går upp för marknaden att ingen vill köpa annat än för spekulation om ett ökat värde så faller dom som stenar.

Förr just anonymiseringdelen har det ju visat sig att de inte är så anonyma som man först trodde.
Att de har ett högt värde är relaterat till brytningskostnaden.
Men avsaknaden av användningsområde får mig att hålla mig borta.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av nifelheim »

går bra att betala med bitcoin på tex. webhallen , jag har provat :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av säter »

Linkon skrev: 23 februari 2021, 22:28:28 Jag kommer som elektriker ofta i kontakt med "hempulare"
Är du elektriker, och inte har koll på hur ett 3-fassystem fungerar?
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Borre »

Nej hela texten är ett citat, han börjar med att han hittade ett svar på ett annat forum.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av säter »

Aha.
Linkon
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 februari 2021, 04:43:40

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av Linkon »

Gimbal skrev: 24 februari 2021, 08:50:12 Hur många Watt behöver du (Linkon)?
Jag har ju möjlighet att göra anläggningen hur stor eller liten jag vill egentligen.
Pratat med Elbolaget idag. 25A ska jag flytta upp huvudsäkringarna till är tanken.
Sen ska jag säkra upp gruppen till 20A Sen får vi väll se vad jag drar för kabel, antar 5G4 eller 5G2,5.
Kommer ju ta ett bra tag innan jag ens är nära att maxbelasta det där.

Jag har köpt totalt 12kort i ett förstaläge. Fick mitt 4e kort hem idag. De 3 korten som är inkopplade drar mellan 500W och 900W beroende på hur jag klockar dem.
Jag drar in ungefär 240kr per dag efter att ha räknat bort elkostnad.
Tanken är att ligga på 1000kr passivt per dag med de korten jag beställt.

Med de siffror jag har nu så är en belastning på 3000W per fas mitt mål. Vilket ger totalt 3000-3500kr vinst per dag och en belastning på runt 13A
Då har jag även utrymme att ha igång andra saker på samma säkring.

Sitter och kollar på undercentraler. Hade ju varit smidigt att från en undercentral kunna dra vanliga 3G1,5 egentligen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av säter »

En byggcentral som det tipsades om då?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av limpan4all »

Krångla inte till det...

En sådan vid elcentralen https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400706/
En sådan till din undercentral https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403099/
Och till sist en sådan som du matar dina prylar med https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... al-402389/
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av AndLi »

Vad är investeringskostnaden per kort och hur länge räknar du med att du ska kunna köra med dem med vinst?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av mankan »

Hur är det med skatteverket och Bitcoinutvinning, har de hittat dit ännu?

Edit: De hade de visst. https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... 11b60.html. Som man säger, döden och skatten...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av mrfrenzy »

Nu har de förbättrat det lite ekonomiskt iaf.
Man skattar bara som inkomst av tjänst för värdet när miningen skedde. (minus avdrag för kostnader om man har företag).
Sedan beskattas värdeskillnaden däremellan till försäljningsvärdet som inkomst av kapital.

Det blir mycket siffror att hålla reda på dock :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av xxargs »

kolla PF (powerfaktor) på dina nätagregat när de är i sina tänkta lastnivåer - du vill ha '1' eller '0.99' om ledningsnätet och säkringarna skall nyttjas effektmässigt optimalt, men mäter du tex. PF=0.8 så är 20% av strömmen inte aktivt för att överföra energi men tar fortfarande plats på ledningen och värmer säkring...


En gammal oldie - men https://www.clasohlson.com/se/Elenergim ... /p/36-2897 är fortfarande en av de få elmätare som kan mäta PF med något så när rimlig säkerhet - det är betydligt fler dyrare och snyggare elmätare som inte kan mäta PF korrekt (och finns ingen val av 'PF' i menyerna) på skrynklig ström som switchade nätaggregat, energisparlampor, LED-lampor/elektroniska lysrörsballaster mer eller mindre genererar och därmed kommer de heller inte att visa rätt på VA och Watt.

En typisk 3-5 Watt vit LED-lampa har typisk en PF=0.3 - dvs för 5 Watt lyseffekt (och värmebildning) så drar den ström för motsvarande 15 Watt eller som man hellre säger - 15 VA. - detta är inte förskjutningsström på samma sätt som elmotorer - förskjutningsström kan kompenseras med kondensatorer - överstonström och hög crestfaktor från tex LED-lampor och switchade nätaggregat är ett helvete att hantera och i princip bara kan filtreras bort med enorma drosslar i serie eller hellre magnetisk stabilisator (ingen som kommer ihåg dessa längre...) med lasten eller med elektronisk power-factor krets (PFC) - men sådant görs inte i LED-lampor i 3-5W klassen och kan köpas i 5-pack för 60:- utan hittas först i switchade nätaggret över 40 Watt eller så (vet inte var gränsen går idag) - och tittar man på den strömkurvan med oscilloskop så är den hårresande, långt ifrån snygg sinuskurva men tillräcklig tillknöcklad för att med nöd och näppe klara gällande specifikationer i avseende övertonshalt för effektklassen...


För att kunna beräkna PF rätt så måste signalbearbetningen i mätchipet i elmätaren vara på rätt avancerad nivå - i stort sett på debiteringsmätar-nivå - och väldigt många stickpropps-energimätare (även dyra dito) är inte på den nivån utan har billigare chip och lättare luras att visa stora fel om förbrukningsströmmen inte är rätt väl sinusformad!. - det är få laster idag som har väl sinusformad strömförbrukning - det är elelement, elmotorer (som kyl/frys-kompressorer) utan elektronisk (inverter) styrning och drosslade lysrör - numera en minoritet av lasterna i ett hem...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av ToPNoTCH »

Linkon skrev: 24 februari 2021, 15:01:06
Gimbal skrev: 24 februari 2021, 08:50:12 Hur många Watt behöver du (Linkon)?
Vilket ger totalt 3000-3500kr vinst per dag
Det är ju fantastiskt.

Konstigt att företag säljer korten och inte använder dom själva, det borde ju ge dom bättre vinst ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få ut mest Effekt på min huvudsäkring.

Inlägg av mrfrenzy »

Konstigt att Scania säljer lastbilarna och inte använder dem själva, det borde ju ge dem bättre vinst.
Skriv svar