Nytt kontrollcenter CNC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag håller på och designar ett nytt kontrollcenter (heter det så?) till min nya CNC Ooznest Workbee 1510.
Programvaran är UCCNC med UC300ETH-5LPT och BOB (Break Out Board) UCSB.
Spindeln ska styras med RS485 (testkör det nu, funkar utmärkt).
De nya stegmotorerna blir troligtvis 23HS2442 Nema23 med DM542 drivsteg, jag har inte bestämt mig 100% än.
2 st 36 volts nätdelar driver två var av DM542.
Jag har lagt till 2 st EMI-filter, men vet inte om det är overkill eller bra. Se ritningen.
Enligt UCCNC så lägger man samman de två 36 volts-nätdelarna med två dioder och har två store elyter som utjämnare. bra eller dåligt? Se schemat.
UCCNC har en Charge Pump som jag driver via UCSB att dra två reläer, ett relä slår på VFD'n på 230v-sidan och ett relä slår på 36 volten till DM542'orna.
Dessa ligger med e-stoppen i serie. Detta innebär att så fort jag startar UCCNC och trycker Reset i programmet drar reläerna och VFD samt DMS542 blir aktiva.
Kraschar UCCNC stannar allt direkt då Charge Pump försvinner.
VFD'n har en utgång som, så fort spindeln varvar upp, drar ett relä som i sin tur drar ett externt som startar vattenpumpen.
Ser nu att jag missat att dra ledningar till 5-voltsnätdelen, den driver UC300ETH-5LPT-kortet.

Något jag missat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av H.O »

Jag skulle nog bryta 230V-sidan på nätdelarna istället för DC-sidan. Om reläet på DC-matningen öppnar när motorerna snurrar har den återmatade energin ingenstans att ta vägen (annars tar de två kondingarna hand om den saken) och det finns en RISK att det skadar drivstegen.

Om du snabbt vill få stopp på motorerna utan att vänta på att DC-aggregaten skall "rampa ner" så använder du Enable-signalen på drivstegen. Det är dessutom högst osannolikt att drivstegen skulle fela på ett sådant sätt att motorn "skenar" av sig själv så på ett sätt kan det vara BÄTTRE att behålla matningspänningen men bryta bort steg-pulserna.

Vidare, 23HS2442 är inte en så bra matchning med DM542 på grund av motorns relativt höga induktans, den lämpar sig bättre tillsammans med ett drivsteg som klarar runt 60VDC. Med 36V så är du nere på halva vridmomentet redan vid ~500rpm. Men det kanske är mer än tillräckligt för din maskin, den vet jag inget om.

Men om jag var "tvungen" att ha den motorn och det drivsteget skulle jag överväga ett 48V aggregat (även om det är nära max för drivsteget). Och ett agg som ger 10A räcker med största säkerhet, det är 480W eller 120W per motor.

Om du ska köra DM542, titta på 24HS9440 som har betydligt lägre induktans än 2442.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av Mickecarlsson »

Tack för tipsen.
Jag ritar nog om till att använda Enable på DM542’orna. Hade faktiskt sneglat på detta innan.
Och jag ska definitivt kolla in andra stegmotorer/nätdelar.
Jag har idag på min 6040 motorer märkta med 57BYGH-76 med 48 volts nätdel.
Den nya fräsen har två motorer på Y så jag måste upp i 4 motorer. De som följde med är 23HD5600IY-21B och jag inte säker på att dom klarar det jag vill göra med fräsen.

Tillbaka till ritbordet. Jag återkommer.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av Mickecarlsson »

H.O skrev: 18 februari 2021, 19:16:13 Om du ska köra DM542, titta på 24HS9440 som har betydligt lägre induktans än 2442.
Jag hittar bara en referens till 24HS9440, menade du 23HS9440?
2442 har 3,8 mH och 9442 har 3,1 mH
Jag kan gå upp till DM856 i stället och mata på med 48 volt
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av Mickecarlsson »

Version 3.
Relä R3 och R4 drar när UCCNC startar via Charge Pump via utgång 14.
R3 lägger 24v på alla ENA som då aktiverar motorerna. E-stop ligger i serie med reläet.
Relä R4 ger spänning till VFD'n.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av H.O »

Nope, jag menar 24HS9440.
Jag Googlade bara på "din" 23HS2442 och hamnade då på Reichelt.com, där tittade jag runt lite och såg att de listar induktansen för "din" 23HS2442 till 3.8mH och för 24HS9440 2.3mH vilket gör en avsevärd skillnad när drivspänningen är begränsad.

Med DM856 kan du mata med 60V utan problem och det är där nånstans du skulle behöva ligga för att nyttja 23HS2442 till fullo. Kör du på 24HS9440 skulle nog 48V räcka.

Det enda jag går på här en gammal tumregel från Geckodrive som säger att för att få "optimal" prestanda skall matningspänningen vara 32 x (roten ur induktansen i mH). Så för en motor med 3.8mH behöver matningspänningen ligga runt 63V. En ännu äldre tumregel sa att matningspänningen bör vara upp till 20x motorns märkspänning, 23HS2442 har en märkspänning på 3.78V vilket skulle innebära en optimal matningspänning på upp till 75V. Jag tror som sagt att den motorn med 36V matningspänning är en dålig kombo om varvtalet förväntas bli mer ett par hundra rpm.

V3 på schemat:
Dubbelkolla att du verkligen kan applicera 24V direkt på Enable-ingången, du kan behöva en resistor i serie där....
Och som sagt, förutsatt att nätaggen faktiskt levererar 10A om det står det på dom så tror jag du klarar dig med ett sådant. Men visst, har du plats och de kommer som en del av ett kit så varför inte.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av Mickecarlsson »

Tack för inputen.
EDIT: Ser nu att jag är underdimensionerad på 48 volten, motorerna drar 4A styck, totalt 16A, nätdelarna jag valt ger 2x7A.

Jag ändrar enable till 5 volt i stället. Det sitter ett 2,7k motstånd inne i DM’en enligt specen.
Jag kollade runt på Reichelt och kom fram till följande
FED6FD09-8DAB-461A-B2D3-4ED3DFBA9581.jpeg
Ett dilemma jag upptäckt är att motorerna kanske är lite för starka för en Workbee 1510, deras ”muttrar” för kulskruvarna är i plast och jag är lite tveksam till detta. Kulskruven är 8mm (T8/2). Jag får nog byta ut muttrarna. Jag hittar inte vad motorerna väger (ska leta mer om en stund), det spelar kanske ingen roll, men jag vill inte ha en klump på Z som kan påverka stabiliteten.
Detta är den gamla kontrollern, jag vill undvika att plocka från denna då jag ev säljer den tillsammans med 6040’an.
8C2B4032-BA0A-43F0-992F-8C0DF115B9A4.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av H.O »

Jag funderar på ditt val av nätaggregat...
Varför då betala 2kkr för två switchade nätdelar om de sedan måste ha stora dioder och kondingar?

35V, 500VA transformator:
https://www.tme.eu/se/details/55185-p1s ... er/talema/
Likriktarbrygga, 100V, 35A:
https://www.tme.eu/se/details/br351/enf ... omponents/

Ovanstående, tillsammans med en av de stora kondingarna du ändå tänkt köpa ger dig ~48VDC, 15A för ungefär 1/3 av priset och den linjära nätdelen är i sin tur överdimensionerad för du kommer aldrig plocka ut 15A ur den, som mest runt 10A med 4st 24HS9440 skulle jag tippa. Är motorerna dessutom för starka och du väljer en "mindre" eller ställer ner strömmen på drivaren så skulle du utan vidare komma undan med en mindre transformator.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag fick min inspiration här: http://cncdrive.com/downloads/Controlbo ... Scheme.pdf
Det är från företaget som gör UCCCNC och UCSB. De säljer denna låda med en AXBB-E och det är lite av deras design jag "lånat".
Jag har ritat om lite och tagit bort dioderna och kondingarna för att driva DM856'orna två och två.
Är inte startströmmen högre från en torrioid än en switchad nätdel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av H.O »

> Jag har ritat om lite och tagit bort dioderna och kondingarna för att driva DM856'orna två och två.

Jag tror att dioderna sitter där för att många switchade nätdelar inte klarar hantera återmatad effekt. Kondingarna är då till för att absorbera energin så att inte spänningen stiger över drivstegens max-gräns. Har du 80V drivsteg med 48V matning ska det nog mycket till innan spänningen sticker upp så högt så kondingarna kanske du kan skippa men dioderna kanske du behöver - det beror på hur de valda nätaggregaten presterar.

Jag kan förstå lockelsen om man köper svinbilliga nätdelar från Kina men i det här fallet, där nätaggen kostar 2kkr... :humm:

> Är inte startströmmen högre från en torrioid än en switchad nätdel?
Jo, det kan den absolut vara, speciellt på en stor trafo men 500VA brukar inte vara nått problem att starta utan mjukstart.

Nåja, jag ska sluta tjata :-)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nytt kontrollcenter CNC

Inlägg av Mickecarlsson »

Nej, tjata på :D Jag tar tacksamt emot alla tips.
Det jag ska göra är att gå från min kina 6040 (som klarar ca 580x380mm) till en Workbee 1510 som klarar 1280x820.
Jag har redan gått från Mach3 och Smoothstepper till UCCNC och UC300 och fått en mycket stabilare maskin.
Dock har Geckodriven lite övrigt att önska därav bytet till DM856 och andra nätdelar.

Att jag gör det beror på att jag vet mycket mer nu om störningar, drivdon, programvaror etc, som kan förklara varför jag har haft problem med maskinen.
Alla kablar inne i skåpet är vanlig kopplingskabel, efter jag bytte kabeln från VFD’n till kontaktdonen från vanlig kabel till riktig skärmad kabel blev det bättre.
Men alla kablar till stegmotorerna från Geckodriven till kontaktdonen är vanlig kabel, oskärmad. Och där plockas upp en hel del störningar,
Sen är alla 230 kablar i samma ränna som de andra. Dvs, som gjort för problem.
Jag har redan kopplat bort Siemens Logo då den bröt spänningen från VFD till spindeln vilket inte var helt OK.
När jag är klar med Workbeen ska jag fixa till den gamla och sälja den.

Budgeten ligger på ca 10 000 kr.
Skriv svar