1000W lampa

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 1000W lampa

Inlägg av Nerre »

Det räcker inte riktigt med distanser, alla (nätspänningsförande) interna ledare måste också vara fixerade så att om de lossnar så kan de inte komma i kontakt med höljet.

Visst kan det vara så i "kinaskiten", men vem har kollat det? Det går såklart att kolla själv, efter att man köpt den, om man är kompetent. Men vad gör man om den inte klarar det?

Mascot-aggregatet har tredjepartscertifieringar.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: 1000W lampa

Inlägg av DaXiong »

Nätsladden går in via en dragavlastning sen sitter fas och nolla fastskruvade i en "sockerbit" på kretskortet. Det finns bara luft mellan sockerbiten och metallchassit, så vad är annars tillräckligt isolerande om inte metallchassit?

Så det måste inte automatiskt vara jordat bara för att det är metallchassi som flera hävdat. Jag har märkt att för många på forumet verkar jordning vara nödvändigt och tillräckligt för att alla krav på elsäkerhet ska vara uppfyllda. Ledningsbundna störningar? EMC? "Skit i det, det är bara om du lyssnar på mellanvåg". Eller som när jag bli påhoppad av en massa folk i en tråd för att jag konstaterade att man inte får byta en Y1-kondensator mot en Y2... :roll:
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: 1000W lampa

Inlägg av Zhorts »

hcb skrev: 8 februari 2021, 13:19:37 Vet inte :)
Men är inte DMX för scenbelysning? Med maxström 10 A och en inställning för "preheat" så tycker jag de borde tänkt på användning med starkt glödljus, men jag hade nog ringt och frågat först.
DMX är för scenbelysning, ja, och den här dimmern är typ gjord för det - lite ovanligt format eftersom det bara är en kanal, men de har sina användningar.
Preheat är inget konstigare än en tvingad minsta-nivå. Så om man har en preheat på 10% och frågar efter 0% så levererar den ändå 10% ut. Detta är till för gamla sorters lampor som inte gillar att bli uppvärmda allt för snabbt, och som inte tänds direkt. "Vanliga" strålkastare (PAR64-lampor t.ex.) glöder glatt med bara någon procent pådrag.
Thomann går att prata med, de är bra på det sättet. Men de väntar sig naturligtvis att prata med någon som är någotsånär "inom branschen", och kan ha svårt att koppla ihop deras prylar med hobbyelektronik...
Skriv svar