TXRX Tillståndsmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: TXRX Tillståndsmaskin

Inlägg av Icecap »

PIC16F84 är ju från 19-hundra kallt och det finns mer potenta versioner.

MEN - den klarar jobbet och det kan enkelt bli en POC med den. Den fungerar lika bra idag som då - den är inte skyldig i att ha bli kört om av utvecklingen.

Jag skulle gissa på att jag skulle kunde ta databladet för den valda RTC och skapa en fungerande interface på max. halva tiden du behöver på att löda ditt projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: TXRX Tillståndsmaskin

Inlägg av 4kTRB »

Jo då kan man sin processor och jobbar med den ofta så går det bra. Hur lång tid skulle det ta för dig att konstruera maskinen jag ämnar bygga? Utan mikrokontroller.
Notera också att jag ser många användningsområden och kul applikationer med den här tekniken. De som håller på med programmerbar logik har mängder med applikationer för sina logik kapslar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: TXRX Tillståndsmaskin

Inlägg av Icecap »

Hmmm - jag kan inte komma på varför jag skulle göra livet så besvärligt att jag skulle utgöra den funktion utan en programmerbar kontroller till detta.

Men att göra enheten i diskret logik har jag gjort innan och jag hade definitivt inte vald samma väg.

Mitt första projent under min utbildning i militären var en klocka med batteri-backup, knappsats för inställning av tid, väckaretid osv. Fungerade från första skott.

EDIT: Såklart allt i CMOS logik, inget programmerbart där inte.
Väckarklockan hade såklart snooze också.
Skriv svar